ایران گردی

بازارگردی در بازار فوق‌العاده وکیل

تودی تریپ: تمرکز تعداد زیادی از جاذبه ها مانند آثار تاریخی، باغ های زیبا، آرامگاه ها و موزه های مختلف، شیراز را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری تبدیل کرده است. در میان این جاذبه های فراوان، بازار وکیل شیراز یکی از معروف ترین آنهاست.

توضیحات بازار وکالت در شیراز

بازار وکیل شیراز یکی از مهمترین آثار باقی مانده از دوران کریم خان زند است. این بازار به دستور شاه زند بین سال های ۱۱۳۷ تا ۱۱۵۶ خورشیدی ساخته شده است. طرح این بازار با الگوبرداری از بازار قیصریه اصفهان و مرتبط با دوره صفویه است و آثار معماری این دوره به وضوح در آن دیده می شود.

بازار وکیل شیراز در زمان زندیه قلب اقتصادی شهر شیراز بود و کلیه فعالیت های تجاری اعم از خرید و فروش کالاهای خارجی و داخلی، مبادلات پایاپای و مبادلات در حجره های این بازار انجام می شد.

در زمان قاجاریه بازار جداگانه ای به نام سرای مشیر به قسمت جنوبی بازار وکیل اضافه شد. بازار وکیل شیراز در 26 تیر 1351 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بازاریابی در بازار غیرمعمول وکلا

همانطور که گفته شد معماری بازار وکیل شیراز از بازار قیصری اصفهان (مرتبط با عصر صفویه) الگوبرداری شده است.

این بازار با مساحت ۲۱۸۴۰ مترمربع یکی از طولانی‌ترین بازارهای ایران است و نسبت به سایر بازارها وسعت بیشتری دارد.

همچنین ارتفاع سقف این بازار به 10 متر می رسد و دهانه های آن به گونه ای طراحی شده است که نور مستقیم خورشید به داخل بازار نفوذ نمی کند.

در ساخت بازار وکیل شیراز از مصالحی مانند گچ، آهک و آجر استفاده شده و این مصالح بر روی پایه ای از سنگ های تراشیده قرار گرفته و بازار را در برابر زلزله مقاوم کرده است.

در گذشته سطح این بازار 14 پله کمتر از سطح شهر بود اما امروزه به دلیل پر شدن بازار تعداد این پله ها به 5 تا 6 پله کاهش یافته است.

بازار وکیل از نظر معماری دارای سه فضای متمایز است که شامل پاساژ، فضای مغازه نزدیک به 2 پله بالاتر از سطح زمین و فضای مغازه است. این بازار دارای پنج در بزرگ در چهار طرف بازار و دو دالان از شمال به جنوب و از شرق به غرب است که مانند صلیب به هم می رسند.

بازاریابی در بازار غیرمعمول وکلا

خرید از بازار بی نظیر وکیل شیراز

بازار وکیل مانند همه بازارهای قدیمی و سنتی دارای محیطی پویا و پرنشاط است. بازار وکیل ترکیبی از بازار سنتی و مدرن را با اجناس متنوع ارائه می دهد. در هر سمتی از این بازار می توانید کالاهایی با کیفیت خوب پیدا کنید و خریدی به یاد ماندنی داشته باشید. اما بد نیست از این نکات استفاده کنید.

خرید مواد غذایی

نه گفتن به غذاهای لذیذ فارس کمی سخت است. پس وقت زیادی را برای بحث با خودتان و محاسبه کالری غذاهای لذیذ این کشور تلف نکنید. دریا را حس کنید و به منطقه چهار سوق بروید و کلوچه، مسقطی سنتی شیرازی و حلوای مسقطی لاریها را در سبد خرید خود قرار دهید. نان برنجی فسایی که به نان فسایی معروف است را فراموش نکنید و در برنامه خود «نان یوخه» شیرازی را خریداری کنید.

بافندگی دستی

دستباف ها در بازار وکیل دنیای متفاوتی دارند، حاصل کار هنری عشایر این دیار هستند و شما را مجذوب طرح و نقش خود خواهند کرد.

بازاریابی در بازار غیرمعمول وکلا

گبه یا همان فرش دستباف معروف عشایری با بهترین کیفیت در میدان بازار یافت می شود. قالیچه های عشایری با نقش و نگارهایی از طبیعت نیز از جمله این دست بافت ها هستند.

خرید پارچه

پارچه های رنگارنگ اقوام ایرانی به قدری جذاب هستند که نمی توانید چشم از آنها بردارید. اگر به دنیای منسوجات علاقه دارید، از چهارسوک به سرای مشیر بروید و وارد بازار شمشیرگر شوید. پارچه را انتخاب کنید و به خیاطان متخصص بسپارید. لباس عشایری زیبا چیزی است که می توانید آن را در کمد لباس خود قرار دهید و هر از چند گاهی در مجالس مختلف ظاهر شوید.

صنایع دستی شیراز

منبت و منبت شیراز بسیار معروف است و در بازار وکیل انواع آن را می توانید پیدا کنید. خوشنویسی شیرازی چیزی است که نباید از دست داد.

گیاهان و گیاهان کوهی

یادتان باشد که به بازار شهر بهارنرج آمده اید، گلبرگ های بهارنرج را فراموش نکنید. خلال پرتقال شیراز و پونه کوهی شیرازی در این بازار طرفداران زیادی دارد و فارس گلنار که برای آکنه پیشنهاد می شود را می توانید از اینجا تهیه کنید. آرگیات معروف شیراز را فراموش نکنید.

بازاریابی در بازار غیرمعمول وکلا

کالاهای دیگر

انواع چرم، زیورآلات سنتی، انواع اقلام مسی و نقره ای، ادویه جات، عتیقه جات، لباس محلی شیرازی و کلاه سنتی در بازار وکیل شیراز موجود است.

سرای مشیر یا سرای گلشن در ضلع جنوبی بازار وکیل قرار دارد. مکانی که قدمت ساخت آن به دوره قاجار می رسد و حیاط بزرگ و نفیس آن را دو چندان کرده است.

اگر به دنبال صنایع دستی مانند خاتم، گلدوزی، حکاکی و تحریر روی مس و برنج، نگین های صیقلی و زیورآلاتی مانند طلا و نقره هستیم، باید سری به این خانه بزنیم. بازار وکیل تا ساعت 17 باز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا