اخبار گردشگری

این گیاه درحال نابودی تخت جمشید است! + عکس

به گزارش تودی تریپ به گزارش ایلنا، مدل های تخت جمشید در سال های اخیر به دلیل گلسنگ شدن و خوردگی بیشترین آسیب را دیده اند.

طی سال‌ها گزارش‌های زیادی درباره وضعیت نابسامان تخت جمشید و هجوم گلسنگ‌ها منتشر شده است، اما کارشناسان میراث فرهنگی هنوز تحقیقات کافی برای شناسایی گلسنگ و از بین بردن آن پیدا نکرده‌اند.

محمد سهرابی (رئیس موزه گلسنگ ایران و کارشناس گلسنگ ایران) درباره کشف گونه جدیدی از گلسنگ که به طور قابل توجهی در نقش های تخت جمشید پراکنده شده است به خبرنگار ایلنا می گوید: کشف این گونه بر اساس یافته های DNA و پراکندگی این گونه است. گونه ای با نام علمی “Circinaria perspulinta” نشان می دهد که این گونه جدید در واقع گونه بومی ایران است که به محوطه باستانی تخت جمشید گسترش یافته است اما در خارج از ایران مشاهده نشده است.

این گیاه تخت جمشید را نابود می کند!  + عکس

این عضو هیات علمی سازمان تحقیقات علمی و صنعتی ایران که دارای مدرک دکترای گلسنگ شناسی از دانشگاه هلسینکی فنلاند است، معتقد است: متاسفانه برخی از کارشناسان خارجی که تحت عنوان مرمت آثار باستانی به ایران می آیند، نمی کنند. شناخت کافی از رفتار و تنوع گونه های گلسنگ در ایران داشته باشد و از ناآگاهی مدیران استفاده کند. آنها مواد شیمیایی مختلف را روی سطوح تاریخی در محوطه تاریخی آزمایش می کنند و با گرفتن چند نمونه عکس از محصولات خود بازاری بین المللی ایجاد می کنند. در اصل، ارزیابی آسیب و خطرات ناشی از استفاده از مواد شیمیایی پاک کننده گلسنگ در کوتاه مدت برای کسی امکان پذیر نیست، زیرا بین 30 تا 50 سال طول می کشد تا گلسنگ ها در جایی که از این مواد استفاده شده است، دوباره رشد کنند. سایت تاریخی . بنابراین اقدامات این افراد بیشتر شبیه پاک کردن صورت مسئله است و فقط گلسنگ را از چشم این مسئولان پنهان می کنند.

وی همچنین افزود: برخی از این افراد برای بازاریابی محصولات خود به دنبال مصرف کننده قابل اعتمادی هستند تا اسنادی را تهیه کنند که این مواد در کجا مصرف شده است تا برندی برای محصول خود ایجاد کنند، چه نامی بهتر از پرسپولیس در ایران!

به گفته سهرابی، کشف این گونه یک کار تحقیقاتی گروهی بود که طی آن محققانی از روسیه، ایتالیا و اسپانیا و برخی از محققان داخلی طی سال‌ها برای بررسی نقوش و آثار سنگی تخت جمشید ایران همکاری کردند.

“Circinaria perspolitina” یکی از گونه هایی است که بیشترین غلظت و کلنی را در تخت جمشید دارد و تقریباً در سطح بسیاری از نقوش و دیوارهای تخت جمشید دیده می شود و عجیب است که گونه ای با این پراکندگی گسترده در تخت جمشید مورد بازدید قرار می گیرد. هزاران نفر در روز همه گونه های ناشناخته باقی ماندند!

آنطور که این لیکنولوژیست بیان می کند، به دلیل فراوانی کریستال های وددلیت در بدن این گونه جدید و توانایی بالای جذب رطوبت، اسید اگزالیک تولید می شود که در صورت حل شدن اسید در آب، در دسته دی کربوکسیلیک اسید قرار می گیرد.

وی می گوید: این اسید از نظر قدرت اسیدی بسیار قویتر از اسید استیک است. اسید اگزالیک نقش خورنده تری در فرآیند تجزیه زیستی دارد. این در حالی است که در زیر این گونه تازه کشف شده که فقط در سطح بسترهای سنگی رشد می کند، میکروسکوپی وجود دارد که تخریب بیولوژیکی مانند سیانوباکتری ها را فراهم می کند و این سیانوباکترها از اثر نور خورشید فرار کرده و به سنگ زیر این گلسنگ نفوذ می کنند.

این گیاه تخت جمشید را نابود می کند!  + عکس

این گلسنگ شناس با تاکید بر اینکه اگر رفتار گونه های گلسنگ بر روی بناهای سنگی تاریخی به دقت ارزیابی نشود، بیشترین آسیب به آثار سنگی تاریخی وارد می شود، ادامه داد: کارشناسان میراث فرهنگی اگر رفتار گونه گلسنگ جدید تخت جمشید را ندانند. و بدون استناد به مطالعات علمی و راه حل های صحیح اگر شروع به تخریب کنند باعث می شوند زیستگاه ایجاد شده در زیر این گونه مخرب گلسنگ، عواملی مانند سیانوباکترها و باکتری ها در عمق سنگ فرو برود و این یعنی گامی به سوی. بلایای جدید و ویرانی .

موسس موزه گلسنگ ایران همچنین اعلام کرد: در مقاله کاربردی منتشر شده در مجله The Lichenologist، نه تنها به کشف جدیدی در مکان یابی گونه های مضر گلسنگ در تخت جمشید دست یافتیم، بلکه وجود سایر عوامل موثر بر سایش بیولوژیکی را با استفاده از یک گلسنگ به تصویر کشیدیم. میکروسکوپ الکترونی، اگر وزارت میراث فرهنگی بخواهد دانش فنی کشف، کنترل و پاکسازی را از موزه گلسنگ ایران خریداری کند، می‌توانیم راه‌حل عملی را در اختیار آنها قرار دهیم.

این گلسنگ شناس همچنین تاکید کرد: حفاظت از زیستگاه گونه های جدید کشف شده نیز برای سازمان حفاظت محیط زیست ایران بسیار حائز اهمیت است. چرا که به گفته وزارت میراث فرهنگی، حضور این گونه جدید مخرب در یک مجموعه میراث جهانی به آثار تاریخی کشور آسیب وارد می کند و باید اقدامات و تحقیقات بیشتری برای تخریب آن انجام شود، در حالی که سازمان حفاظت محیط زیست ممکن است موارد دیگری داشته باشد. مشاهدات ما نشان می دهد که کل کوه مهر زیستگاه ویژه گونه جدید محسوب می شود و لازم است این تضاد منافع بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت میراث فرهنگی برطرف شود تا مجموعه های میراث جهانی تخت جمشید آزادی بیشتری در کنترل داشته باشند. عوامل این مجموعه

این گیاه تخت جمشید را نابود می کند!  + عکس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا