ایران گردی

این روستای عجیب در نزدیکی تهران اصلاً جزء نقشه ایران نیست! + عکس

روستای ایستا طالقان که به روستای توقف نیز معروف است، یکی از اسرارآمیزترین نقاط جهان به شمار می رود که در استان البرز قرار دارد. شیوه زندگی در این روستا به دور از مدرنیته و مبتنی بر زندگی قاجاریه است.

به گزارش تودی تریپ، در این مقاله درباره روستایی که به توقفگاه فناوری معروف است صحبت خواهیم کرد.

ویژگی های عجیب روستای ایستا طالقان

ایستا روستایی باصفا و باصفا است که از دور شبیه یک روستای سرسبز کوچک است. ساکنان ایستا عمدتاً به زبان ترکی صحبت می کنند. در خیابان های این روستا هیچ نشانی از خودروها دیده نمی شود. مردم روستا شیوه زندگی و آداب و رسوم گذشته را حفظ کرده اند.

در روستای ایستا هیچ کس وجه اشتراکی ندارد. برای حرکت بین خیابان ها و خطوط این روستا باید از اسب و قاطر استفاده کنید.

روستای عجیب البرز که جزو نقشه ایران نیست!

افرادی که مانند یک عکس، زندگی و آداب و رسوم گذشته را در عصر ارتباطات یدک می کشند. آنها نه تنها عصرها تلویزیون تماشا نمی کنند، بلکه به تا دیر وقت بیدار ماندن نیز اعتقادی ندارند. آنها مراسم عروسی و خاکسپاری ندارند، اما رویدادهایی مانند تولد، سالگرد ازدواج و غیره دارند. برایشان مهم نیست آنها مهمان نواز هستند تا زمانی که هیچ یک از زنان قصد ورود به روستای خود را نداشته باشند.

زنانی نیز در روستا زندگی می کنند که هیچ کس از دنیای بیرون آنها را ندیده است. اما به ندرت از خانه بیرون می روند. در واقع آنها تنها زمانی از خانه خارج می شوند که مجبور باشند.

روستای عجیب البرز که جزو نقشه ایران نیست!

اهالی روستای ایستا یا روستای تصاف شناسنامه ندارند و جزو آمار جمعیت ایران نیستند. هیچ خدمات دولتی دریافت نمی کنند. جایی که هیچ امکانات جدید جهانی را نمی پذیرند.

وضعیت تحصیلی و سبک زندگی در روستای ایستایی طالقان

فرزندانشان پس از رسیدن به سن اجباری آزادند با آنها زندگی کنند یا به شهر تبریز برگردند. آنها هیچ فعالیت سیاسی اجتماعی ندارند و هرگز سعی در تبلیغ عقاید خود نداشته اند.

روستای عجیب البرز که جزو نقشه ایران نیست!

بچه های این روستا برای یادگیری و درس خواندن به مدارس طالقان نمی روند و دروس خود را در مدرسه سنتی مانند خوشنویسی، منع شرعی و اصول اعتقادی یاد می گیرند.

درآمد مردم روستای ایستا

با این همه دنیای بسته ای که ایستایی ها برای خود درست کرده اند، ثروتمند هستند و منبع درآمدشان فروش زمین های پدری شان در تبریز است. در روستا زمین کشاورزی دارند. آنها زمین های خود را با درختان تبریزی محاصره کرده اند و نیازهای خود را از این زمین ها تامین می کنند.

روستای عجیب البرز که جزو نقشه ایران نیست!

برخی از مردم این روستا دامدار هستند. غذاهای کاملا سنتی و محلی از جمله لبنیات یکی از مهم ترین غذاهای آنهاست. گوشت حلال حیوان، گوشت نر نیز گاهی مصرف می شود. لباسی ساده که تا زانو مردان را می پوشاند، لباس اکثر مردان این روستا است.

ازدواج در روستای ایستا

نوع ازدواج در روستای ایستا بین خودشان است. مسبب و نسبی با هم مرتبط هستند. پسر ایستایی هرگز با دختری در خارج از روستا ازدواج نمی کند و هیچ دختری نمی تواند بیاید و در ایستایی زندگی کند.

روستای عجیب البرز که جزو نقشه ایران نیست!

با همه اینها نمی توان وارد زندگی مردم این روستا شد، اما دیدن موقعیت این روستا و احساس و دیدن دیوارهایی که پشت آن دنیای دیگری است می تواند جذاب باشد. البته به شرطی که آرامش این بزرگواران را بر هم نزند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا