ایران گردی

اورامانات؛ روستایی فوق‌العاده در غرب ایران

تودی تریپ: اورامانات نام روستایی است که با زیبایی های طبیعی خیره کننده اش همه گردشگران را به خود جذب می کند. این روستا در کردستان واقع شده و دارای مناظر بکر و زیبایی است. می توانید با سفر به اینجا از شلوغی و شلوغی شهر فرار کنید و با دیدن طبیعت آن سرحال باشید.

روستای زیبای اورامان

اورامانات منطقه ای زیبا و تاریخی در غرب ایران است که بخشی از آن نیز در کشور عراق واقع شده است. این منطقه شامل شهرهای مختلفی در استان های کرمانشاه و کردستان است. اورامان تخت نام روستایی است که مرکز این منطقه محسوب می شود. این روستا دارای سه بخش است که هر کدام جاذبه های خاص خود را دارند. این منطقه به دلیل ارزش های فرهنگی و تاریخی برای ثبت جهانی توسط یونسکو در نظر گرفته شده است.

اورامان یا اورامانات نام روستایی پلکانی است که به دلیل زیبایی طبیعی و معماری خاص خانه هایش شناخته شده است. برای دیدن این روستا باید در کوه های سرسبز و هوای مطبوع آن قدم زد و از مناظر فوق العاده آن لذت برد.

اورامانات  روستایی زیبا در غرب ایران

اورامانات روستایی است که با زیبایی های طبیعی و معماری خیره کننده خود همه گردشگران و دوستداران طبیعت را به خود جذب می کند. این روستا از دره ها و رودخانه های زیبا و روانی بهره می برد که کوه های اطراف را سرسبز و حاصلخیز کرده و آب و هوای مطبوعی به این منطقه می بخشد.

اورامان روستایی با قدمت چند صد ساله و یکی از مقاصد گردشگری ایران است. این روستا شبیه به روستای ماسوله در شمال کشور است اما با این تفاوت که زیبایی بیشتری دارد. این روستا به دلیل زیبایی و عظمتش هزار ماسوله نامیده می شود و جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد.

اورامانات  روستایی زیبا در غرب ایران

دیدنی های اورامانات

بر اساس تحقیقات باستان شناسی، قدیمی ترین ساکنان غرب ایران که امروزه نیز اورامان بخشی از آن است، افرادی به نام کرتو در حدود هزاره هشتم پیش از میلاد بوده اند که امرار معاش مبتنی بر دامداری و زندگی عشایری بوده اند هزاره قبل از میلاد میلاد اولین گروه آنها با هم سکنی گزیدند و اولین شهر را در اورامان ساختند که شهر باستانی معروف آتوور نام داشت که حدود سه هزار سال پیش توسط آشوریان سوزانده شد و در منطقه ای به نام آتورگه بود.

آتورگه نام قدیم محلی در مجاورت پاوه امروزی است که فاصله بین بانوره تا روستای زردویی را شامل می شود، حتی نام روستای زردویی تا حدود 200 سال پیش آتورگه بوده که بعدها به زردویی تغییر یافته است. بنابراین اولین مهاجران از قوم هورامان اجداد قوم زردویی هستند. بر اساس گزارش های باستان شناسی قدمت آثار باستانی و تاریخی روستای اورامان بین 40 تا 12 هزار سال تخمین زده شده است.

اورامانات  روستایی زیبا در غرب ایران

این یافته‌ها که اغلب در اطراف روستاهای هجیج، ناو و شپریز یافت می‌شوند، شامل ابزار سنگی نخستین غارنشینان و حتی استخوان‌های به جا مانده از حیوانات شکار شده است که بیشتر آن‌ها متعلق به بزهای کوهی است. بقایای تنورهایی که در غارها ساخته شده بودند نیز یافت شده است. آثار یافت شده مربوط به دوران پارینه سنگی است.

آرامگاه پیر شالیار

مهمترین مکان تاریخی شهر به نام آرامگاه پیر شالیار را می توانید در نزدیکی تخت اورامان و در مسیری معروف به بلبا راه اورامان مشاهده کنید. بنای آرامگاه پیر شالیار سنگی و دارای گنبد فیروزه‌ای رنگ است و مورد احترام مردم است.

اورامانات  روستایی زیبا در غرب ایران

مسجد اورامان تخت

در اورامان تخت مسجدی قدیمی وجود دارد که یکی از مساجد کمیاب ایران محسوب می شود و با وجود بازسازی، همچنان می توان اصالت را در بافت این بنا دید و لذت برد. در ساخت این مسجد از سنگ برای سازه و از چوب گردو برای در و پنجره ها استفاده شده است.

این مسجد یکی از مساجد شبستانی است و گنبدی بر روی آن ندارد. نکته جالب در مسجد اورامان تخت وجود چهار گلدسته و ساختمان چهار طبقه آن است. در داخل مسجد 14 ستون از چوب گردو دیده می شود که دارای نقوش اسلیمی است.

طبیعت روستای اورامان

رودخانه‌های سیروان و لیلا در نزدیکی اورامان تخت جریان دارند و کوه‌های سر به فلک کشیده مناظر بی‌نظیری را پیش روی شما قرار می‌دهند. بلوط ها یکی از جاذبه های این منطقه هستند و در کنار آن می توان درختان آسیاب، سورو، بادام زمینی وحشی، گردو، توت، زالزالک، گلابی، انجیر، انار و … را مشاهده کرد.

اورامانات  روستایی زیبا در غرب ایران

روستای اورامان تخت در 75 کیلومتری مریوان و در قسمت جنوب شرقی آن قرار دارد. اگر حدود نیم ساعت از مریوان به سمت سنندج رانندگی کنید، به گذرگاه معروف حزب الله خواهید رسید. از اینجا باید به سمت روستای اورامان تخت بپیچید. جاده اورامان در دامنه کوه های زیبا ساخته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا