ایران گردی

انسان نمکی کجاست؟

تودی تریپ: موزه‌ها یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی هستند که به مردم اجازه می‌دهند با تاریخ بشر و طبیعت اطراف خود آشنا شوند. موزه های باستان شناسی در سراسر جهان از اهمیت و ارزش ویژه ای برخوردارند. زیرا شامل اشیا و آثاری می شود که متعلق به هزاران سال پیش است. موزه مردان نمکی و باستان شناسی زنجان یکی از این موزه هاست که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

معرفی موزه باستان شناسی زنجان

موزه باستان شناسی زنجان در بنایی معروف به «عمارت ذوالفقاری» در مرکز شهر زنجان و در ضلع شمالی «سبزه میدان» در محله ای به نام «دالان آلتی» واقع شده است. عمارت ذوالفقاری محل سکونت حاکم زنجان بود که بعدها به موزه باستان شناسی زنجان تغییر یافت. این عمارت اصیل از قسمت های مختلف اعم از اندرونی و بیرونی تشکیل شده است.

ناگفته نماند که از این خانه تاریخی که به نام صاحب آن بنام محمود خان ذوالفقاری شهرت دارد، تنها ساختمان بیرونی باقی مانده است. گفته می شود این خانه توسط «سردار اسدالدوله» پدر محمودخان در اواخر حکومت قاجار ساخته شده و پس از مرگ او محمود خان در آن اقامت داشته است.

مرد نمکی کجاست؟

این منطقه از زنجان در دهه‌های گذشته محله‌ای اعیانی محسوب می‌شد و هر یک از سران شهر در آن عمارتی داشتند. با پیروزی انقلاب اسلامی، مالکیت خانه ذوالفقاری در اختیار سازمان های مختلف قرار گرفت تا اینکه در فهرست آثار ملی قرار گرفت و توجه بیشتری به آن شد و جلوی تخریب آن را گرفتند.

در سال 1379 اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان تصمیم به مرمت و تغییر کاربری عمارت ذوالفقاری گرفت و طی چندین مرحله عملیات مرمت و با انتقال آثار به دست آمده از معدن نمک چهارآباد در سال 1386 موزه موقت مردان نمکی در این محل. مکان نمایش داده شد و در سال 1387 اولین موزه باستان شناسی استان زنجان در عمارت ذوالفقاری افتتاح شد.

ساختار بنا و نمای آن تا حدودی حفظ شده است و به گفته کارشناسان شباهت زیادی به بناهای اواخر دوره قاجاریه که از سبک گوتیک اروپایی الهام گرفته شده است. سقف بنا شیروانی و دارای نورگیر زیبا به سبک «کالافرنگی» است.

مرد نمکی کجاست؟

از معروف ترین اشیای این موزه می توان به جسد افراد نمکی اشاره کرد که سه تای آن در این موزه نگهداری می شود. ناگفته نماند که امروزه یکی از مردان نمکی در موزه ایران باستان تهران نگهداری می شود.

قسمت های مختلف موزه

بخش اسلامی موزه

آثار برگرفته از دوران اسلامی در این بخش به نمایش گذاشته شده است. پیزو و لیوان از مهمترین اشیای این دوره هستند. شیشه به دلیل تکنیک های خاص طراحی و نمایش تکنولوژی تولید بسیار جالب و مهم است. کوزه های دوره اسلامی اغلب شامل ظروف کوچکی مانند شیشه های عطر و ظروف برای نگهداری داروها و مایعات است.

سردیس ایلخانی:

در میان آثار تاریخی، مجسمه بزرگ سنگی معبد داشکسن به شکل انسان نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. در مورد پیشینه این اثر، ممکن است با توجه به بودایی بودن معبد و تمایل پادشاهان ایلخانی به نگهداری مجسمه بودا در معابد، ساردیس یکی از حاکمان ایلخانی بوده یا اثری باشد. به معبد اهدا شد. برخی از محققان نیز بر این باورند که این نقش برجسته احتمالاً متعلق به چهره مهر است.

مرد نمکی کجاست؟

مردان نمکی:

شش مومیایی معدن نمک زنجان و میراث جهانی ماندگار که حاصل همکاری منحصر به فرد طبیعت و تاریخ است در املاک تاریخی ذوالفقاری برای گردشگران به نمایش گذاشته شده است.

بخش پارچه:

این بخش حاوی نادرترین آثار دوره هخامنشی و ساسانی است. این موزه تنها مکانی است که دارای پارچه های مربوط به دوران هخامنشیان است. تنوع بافت، رنگ، طرح، نقش و جنس این پارچه ها نشان از ظرافت و دقت آمیخته با هنر در صنعت نساجی ایران باستان دارد. نمونه بارز این ظرافت را می توان در کمربند مرد نمکی شماره 3 مشاهده کرد.

تحقیق برای یافتن مرد نمکی

پیش از کاوش‌های دو فصل ۸۳ و ۸۴ در معدن نمک چهار آباد، بر اساس یافته‌های سال ۷۲، گمان می‌رفت که این معدن محل کشته شدن شاهزاده ساسانی یا نماینده هیئت حاکمه سکاها در قرن هشتم بوده است. BC .no. اما با حفاری های دو فصل اخیر مشخص شد که تمامی مومیایی های پیدا شده کارگران و معدنچیانی هستند که در اثر ریزش معدن و ریزش دیوارها، سقف و تونل ها کشته و مدفون شده اند.

مرد نمکی کجاست؟

با توجه به کاوش ها همچنین مشخص شد که معدن از نیمه هزاره اول شناسایی شده است. بر اساس آزمایش‌های تاریخ‌گذاری کربن 14، مرد نمکی 3، 4، و 5 مربوط به دوره هخامنشی با قدمتی حدود 2300 سال و مرد نمکی 1 و 2 مربوط به دوره ساسانی است که حدود 1500 سال است. 1700 سال پیش؛ بنابراین طبق شواهد موجود، ریزش تونل های معدن چهارآباد حداقل دو بار رخ داده است. برای اولین بار در حدود 2300 سال پیش در حین فعالیت معدنچیان قسمت زیادی از تونل های معدن فروریخت و 3، 4، 5 معدنچی نمک کشته شدند و پس از چند قرن حادثه دیگری در معدن نمک رخ داد. در نتیجه این افراد کشته شدند نمکی 1 و 2 نیز کشته و دفن شدند. در حال حاضر به جز مومیایی نمکی شماره 1 که در موزه ملی کشور نگهداری می شود، بقیه اجساد و اشیای به دست آمده از معدن چهرآباد با شرایط مساعد در موزه ذوالفقاری زنجان نگهداری می شود. کارشناسان مربوطه

مرد نمکی کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا