ایران گردی

اسم عجیب این مسجد در تهران! + مسجد مشیرالسلطنه کجاست؟

به گزارش تودی تریپ به نقل از همشهری آنلاین، مسجد اقصی که به مسجد مشیرالسلطنه نیز معروف است توسط میرزا احمدخان مشیرالسلطنه در سال 1308 هجری قمری ساخته شد. این مسجد از هنر سفالگری های تهران بهره برده و هنوز هم نشانه هایی از معماری ایرانی در آن به چشم می خورد، اگرچه بسیاری از تزئینات سنتی آن به دلیل بی توجهی به بنا از بین رفته است، اما بالای هر حجره و برج ساعت این مسجد، هنر روکش کاری ایرانی مشهود است.

پلان بنا با طرح هندسی نامنظم و دارای شبستان ستون دار، حیاط، هشتی، کلاس درس و حجره است. در خیابان تخری موحد دو ورودی وجود دارد که ورودی طاقدار اصلی با راهرو و دهلیز به حیاط بنا متصل شده و با آجرکاری احاطه شده است. بالای سر کتیبه کتیبه ای کاشی گلی با زمینه لاجوردی است که قسمت هایی از آن از بین رفته است.

علیرضا زمانی، تهران پژو، می گوید: «طبق تقدیس مسجد توسط واقف و در حضور شیخ فضل الله نوری، نام اصلی بنا مسجد اقصی بوده است، اما چون به دستور میرزا ساخته شده است. مسجد احمدخان مشیراللّه افتتاح شد -سلطان فروردین بایجانی معروف به مسجد مشیرالسلطان این مسجد یکی از بناهای دوره ناصری است که ساخت بنا در زمان ناصرالدین آغاز شد. شاه مهم ترین ویژگی مسجد و مدرسه، برج ساعت زیبایی است که از بیرون مسجد دیده می شود.

چرا مسجد مشیرالسلطان را مسجد ساعت می نامند؟  |  معماری متفاوت با الهام از شمس العماره

برج ساعت در جبهه شرقی مسجد قرار دارد که به دلیل ارتفاع آن از مسجد قابل مشاهده است و به همین دلیل این مسجد به برج ساعت نیز معروف است. بر اساس کتاب دارلخلافه تهران ناصر نجمی، این برج ساعت در زمان مظفرالدین شاه ساخته شد و ساعت نصب شده در آن جزو اولین ساعت های وارداتی به ایران بود. معماری برج ساعت مسجد اقصی شبیه برج ساعت شمس العماره است.

بنای مسجد و مدرسه دارای حیاط کوچکی است که در سه طرف آن هشت حجره کاشی کاری شده و در جبهه شمالی و جلوی قبله شبستانی ستوندار دارد. هشتی و مدرسه در جبهه جنوبی و حجره ها در مقابل هم در دو جبهه دیگر ساخته شده است.

پشت نمازخانه یک آشپزخانه و انباری است که راهرویی جداگانه به خیابان مجاور دارد. این مسجد از زمان ساخت تاکنون دستخوش تغییراتی شده است. در سال 1328 به دلیل اضافه شدن ورودی های جدید به شبستان، محراب تخریب شد و درهای فلزی بزرگی به جای آن تعبیه شد.

چرا مسجد مشیرالسلطان را مسجد ساعت می نامند؟  |  معماری متفاوت با الهام از شمس العماره

معماری مسجد اقصی در طول زمان تغییر می کند. حوض مسجد در ابتدا مدور بود، اما در سال 1342 این حوض تخریب شد و به جای آن حوضی مستطیل شکل ساخته شد. همچنین در جلوی حجره ها سکوهایی به ارتفاع 30 سانتی متر وجود داشت که در سال 1382 حذف شدند.

مسجد اقصی در تاریخ 25 مهر 1383 با شماره 11208 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مسجد در خیابان مولوی، ابتدای خیابان تشکری واقع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا