ایران گردی

اسرار چهل ستون؛ چرا چهل ستون ۴۰ ستون دارد؟

تودی تریپ: کاخ چلسیتون در اصفهان یکی از بناهای تاریخی اصفهان است. کاخ چهل ستون با مساحتی بالغ بر 67000 متر مربع در زمان شاه عباس اول ساخته شد و عمارتی در وسط آن ساخته شد. شاه عباس اول در وسط باغ کوشکی ساخت که هسته اولیه کاخ را تشکیل می داد که شامل تالار میانی چهل ستون کاخ و چهار غرفه گوشه آن می شد.

در زمان شاه عباس دوم این بنا تکمیل شد و تغییرات کلی در ساختمان مرکزی موجود ایجاد شد که شامل تالار آینه، تالار 20 ستون، دو اتاق بزرگ در شمال و جنوب تالار آینه، ایوان های طرفین تالار پادشاهی و حوض بزرگ جلوی تالار با تمام تزئینات نقاشی و آینه و آستر دیوارها و سقف ها اضافه شده بود در ابتدا به جای آینه نقاشی وجود داشت اما پس از آتش گرفتن کاخ و هنگامی که آن را از دوده تمیز می کردند، به جای آینه های جیوه ای از آینه های نقره ای استفاده می کردند.

چرا چهل ستون؟

اگرچه انعکاس بیست ستون تالارهای کاخ چهلستون در دریاچه روبروی کاخ بیانگر مفهوم چهلستون است، اما به علاوه عدد چهل در ایران قدیم بیانگر کثرت و کثرت است و نام بنای مذکور چهل است. ستون ها نیز ممکن است به دلیل تعداد زیاد ستون های این کاخ باشد.

نویسنده کتاب «معماری اسلامی» نام این بنا را چهلستون می‌داند «… نوعی بازی بصری است، زیرا منظره‌ای با تعداد زیادی ستون در آب منعکس می‌شود…».

نقوش ترکیبی دیوارها و سقف تالار در عمارت تاریخی چهلستون که به صورت زیبای لخ و تنرج قرار گرفته و خطوط اصلی تقسیمات ساختمانی که ترکیبی زیبا از نقاشی، روکش کاری و تزئینات متعدد و متنوع دیگر است. ، این اثر باشکوه را به یکی از بارزترین نمونه های معماری دوره صفوی تبدیل کرده است.

هم اکنون عمارت چهلستون در قالب باغ موزه مورد بازدید گردشگران خارجی و میهمانان داخلی است که در تالار مرکزی آن آثار هنری دوران مختلف ایران به نمایش گذاشته شده است.

نگاهی به معماری شگفت انگیز چهل ستون

اسرار چهل ستون;  چرا چهل ستون 40 ستون دارد؟

از باغ های رویایی فراوان دوره صفویه، تنها باغ هشتبهش و چلستون باقی مانده است. عمارت و باغ چهل ستون با مساحتی بیش از 67000 متر مربع یکی از منحصر به فردترین جاذبه های اصفهان به شمار می رود.

شاید جالب ترین نقطه معماری کاخ چچلستون ستون های آن باشد. معنی آن را حتی در نام قصر هم می توانید ببینید! کاخ چهل ستون در واقع دارای بیست ستون است و چیزی که آن را به این نام می نامند انعکاس تصویر بیست ستون در آب حوض مقابل کاخ است.

این مشکل را می توان دلیل ساخت چنین حوض بزرگی در مقابل کاخ دانست. از این رو این استخر عظیم ساخته شد تا عظمت کاخ مقابل و ستون های زیبای آن را در برابر دیدگان تماشاگران نشان دهد.

کاخ چهلستون به عنوان فضایی باشکوه و جذاب از چندین اتاق با اهداف مختلف تشکیل شده و با تلفیقی از معماری ایرانی، فرانسوی و چینی ساخته شده است.

ایوان اصلی و بزرگ کاخ که مهم ترین قسمت آن است در جهت شرقی قرار دارد و ستون های عظیم آن از درختان تنومند مانند چنار ساخته شده است. چهار ستون مرکزی این ایوان بر روی چهار شیر سنگی قرار گرفته و در چهار طرف آن حوضی از سنگ مرمر زیبا قرار دارد.

احتمالاً قرار دادن این چهار شیر سنگی جنبه تزئینی داشته و به منظور زیباسازی ایوان اصلی کاخ بوده است. یکی از جاذبه های معماری این ایوان وجود حوض مرمری در وسط ایوان بر روی پشت بام بنا است. این عکس احتمالا شما را یاد عالیقاپو می اندازد.

بعد از ایوان اصلی، مهم ترین قسمت کاخ از نظر معماری، تالار آیینه یا تالار اصلی است که با آینه کاری زیبا و جذاب و دو ستون جلوی آن چشم بینندگان را به خود خیره می کند.

نقوش سنتی به کار رفته در دیوارها و سقف تالار، روکش‌ها، مکراها و سایر تزئینات به کار رفته در این کاخ، آن را به یکی از بهترین نمونه‌های معماری دوران صفوی تبدیل کرده است.

ویژگی های نی ستون چهل

  • سقف نقاشی شده باشکوه تالار 20 ستون و سقف آینه کاری تالار آینه و ورودی آینه کاری شده تالار اجتماعات شاه عباس دوم.
  • ستون های عظیم تالار 20 ستونی و تالار آینه که هر کدام یک تنه چنار هستند.
  • شیرهای سنگی مربعی حوض مرکزی تالار و ازاره های سنگ مرمر حکاکی شده اطراف آن نمایانگر صنعت مجسمه سازی دوران صفویه است.
  • تزیینات طلاکاری عالی تالار سلطنتی و اتاق های جانبی تالار آیینه و نقاشی های بزرگ تالار سلطنتی که شاهان صفوی را به شرح زیر نشان می دهد:
  • شاه عباس اول در پذیرایی از ولی محمد خان حاکم ترکستان
  • شاه اسماعیل اول در جنگ چالدران
  • استقبال شاه طهماسب اول همایون پادشاه هند
  • شاه اسماعیل اول در جنگ با شیبک خان ازبک (نبرد مرو)

اسرار چهل ستون;  چرا چهل ستون 40 ستون دارد؟

  • شاه عباس دوم از نادر محمد خان امیر ترکستان از خاندان اشترخان پذیرایی کرد.
  • نادرشاه افشار در نبرد کارنال، نقاشی بزرگی که در زمان سلطنت او ساخته شد.
  • تصویری از شاه عباس اول با تاج مخصوص و مینیاتورهای دیگری در خزانه کاخ چلستون وجود دارد که در سالهای 1334 و 1335 از گچ بری شده است.
  • آثار پراکنده دوران صفویه مانند نماهای «مسجد قطبیه» و «زاویه درب کوشک»، آثار «درب جُباره» یا «پیر پینه‌دوز» و «مسجد آغاسی» که بر روی دیوارهای غربی نصب شده است. ضلع های جنوبی باغ
  • سال بنای کاخ چهل ستون بنا بر اشعاری که از زیر گچ سردر تالار بیرون آورده شده، مصرع است: «با برکت ترین بناهای جهان» که بنا به نامه های ابجد سال 1057 هجری قمری است. مربوط به سال 1026 هجری قمری و 1647 میلادی) یعنی سال پنجم سلطنت شاه عباس دوم.
  • شیرهای سنگی و مجسمه‌های سنگی اطراف دریاچه و داخل باغ‌ها تنها آثاری است که از دو کاخ باشکوه دیگر صفویه، آینه‌خانه و عمارت سرپوشیده باقی مانده و به این مکان منتقل شده‌اند.
  • چهار مجسمه در گوشه‌های حوض باغ، آناهیتا، الهه آب‌ها هستند.
  • اگرچه انعکاس بیست ستون تالارهای کاخ چهلستون در دریاچه روبروی کاخ بیانگر مفهوم چهل ستون است، به علاوه عدد چهل در ایران باستان بیانگر کثرت و کثرت است و نام بنای مذکور به این صورت است. چهل ستون نیز ممکن است به دلیل وجود ستون های زیاد در این کاخ باشد.
  • در اصل ستون ها با پوششی از آینه زیبا تزئین شده بود که در زمان ظل سلطان قاجار در اصفهان تخریب شد و نقاشی های صفوی با گچ پوشانده شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا