ایران گردی

استیل، تالابی خاص در آستارا

تودی تریپ: تالاب های زیادی در کشور ایران وجود دارد که هر کدام به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود دارای اهمیت بالقوه ای هستند. تالاب استیل یکی از معروف ترین تالاب های ایران و یکی از مقاصد و جاذبه های طبیعی گردشگری در استان گیلان است. این تالاب زیستگاه پرندگان مهاجر از سایر نقاط جهان است و به خاطر درختان متحرکش معروف است.

مرداب فولادی; خاص و منحصر به فرد

اگر می خواهید یکی از بهترین و جذاب ترین مناطق گردشگری را ببینید به تالاب استیل آستارا بروید. این منطقه زیبا به قدری جذاب و شگفت انگیز است که در سال 1383 به عنوان یکی از پنج منطقه برتر گردشگری استان گیلان شناخته شد.

این تالاب به تالاب هاستیل، تالاب درختان شناور و دریاچه متحرک نیز معروف است. وقتی به این تالاب نگاه می کنید، انگار به یک نقاشی سه بعدی زیبا از آب و درختان نگاه می کنید. تصویر درختان سرسبز و انبوه در حال سقوط در آب زلال تالاب به قدری زیباست که نمی توان از آن چشم برداشت. آب این تالاب مانند آینه ای در دل طبیعت است که زیبایی محیط اطراف خود را منعکس می کند.

فولاد، تالاب ویژه آستارا

پدیده جالبی که برای ساکنان این منطقه عادی شده و دلیل آن هنوز مشخص نیست جابجایی آب تالاب است. اگر شب را در کنار این تالاب بگذرانید، صبح که از خواب بیدار می شوید، متوجه تغییر مکان آب می شوید که برخی درختان زیر آب فرو رفته و برخی دیگر از آب بیرون آمده اند.

جنگل های انبوه و محیط سرسبز اطراف این تالاب از دیگر زیبایی های طبیعی است که تالاب را بیشتر جلوه داده است. البته نباید از پرندگان مهاجر غافل شد; پرندگانی که از مناطق قطبی و اروپای مرکزی به این منطقه سفر می کنند و مهمان این تالاب می شوند.

البته نمی توان مختصات این منطقه را به همین چند مورد محدود کرد. توسکاهای شناور با ریشه‌های سست در تالاب هر لحظه مکان خود را تغییر می‌دهند و همین امر آن را به مکانی جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است. پس با این همه سورپرایز در تالاب استیل آستارا بهتر است هر چه زودتر کوله بار سفر را ببندید و خود را به دل جاده بسپارید.

فولاد، تالاب ویژه آستارا

وقتی وارد آستارا می شوید، چیزی برای دیدن وجود ندارد. اما تالاب فولاد آستارا چیز دیگری است. این تالاب 138 هکتاری در ارتفاع 13 متری از سطح دریا قرار دارد. آب شیرین این تالاب از باران تامین می شود و چشمه های اطراف نیز می توانند در بالا بردن سطح آب موثر باشند. در این قلمرو کوچک بیش از 80 گونه گیاهی و جانوری در خطر انقراض وجود دارد که اگر به آنها دست نزنید و نبینید ممکن است هرگز این گونه ها را نبینید.

جنگل های سرسبز اطراف تالاب به زیبایی در این محیط آینه ای منعکس شده است. احساس می کنید زمین مانند آینه ای در مقابل شماست. البته داخل این تالاب پر از ماهی کپور و اردک است که از پرندگان مهاجری که از کشورهای دیگر و مناطق قطبی به این منطقه می آیند تغذیه می شوند.

بازدید از تالاب فولاد آستارا

تالاب استیل در استان گیلان و در حدود 7 کیلومتری جنوب مرکز شهرستان آستارا و خارج از جاده اصلی تلاش قرار دارد. برای رسیدن به تالاب استیل ابتدا به آستارا سفر کنید. از این شهر به سمت جنوب رفته و به جاده آستارا – رشت برسید.

فولاد، تالاب ویژه آستارا

پس از حدود پنج کیلومتر به تالاب خواهید رسید. در اطراف تالاب جاده کمربندی ساخته شده است که از طریق آن می توان مناظر زیبای بسیاری را مشاهده کرد. می توانید از سمت شمال وارد شوید.

تالاب استیل امکانات زیادی ندارد و فقط آلاچیق برای گردشگران و مکانی برای شستن ظروف در نظر گرفته شده است. امکان قایق سواری در تالاب نیز وجود دارد.

تالاب استیل محیطی بکر است که در آن می توان تفریحات محدودی را تجربه کرد. با اجاره قایق های پارویی یا قایق های موتوری می توانید تالاب را کشف کنید. همچنین اگر اهل عکاسی باشید، بدون شک سوژه های زیادی برای عکاسی پیدا خواهید کرد، از آب ساکن تالاب گرفته تا درختان صنوبر. ما همچنین یک پیک نیک را برای بازدید خانواده و دوستان توصیه می کنیم. زمین را پهن کنید و یک روز را با شادی و آرامش در کنار مرداب فولادی سپری کنید.

مکان طبیعت در هر فصلی از سال زیبایی و جذابیت خود را دارد و انتخاب را سخت می کند. با این حال، پاییز بهترین زمان برای بازدید از تالاب استیل است. زیرا در این فصل پرندگان به تالاب می آیند و هوای تابستان کاهش می یابد.

فولاد، تالاب ویژه آستارا

هتل اسپیناس در مقابل دریاچه استیل شعبه دارد. این هتل چهار ستاره دارای امکاناتی مانند رستوران و پارکینگ می باشد. همچنین می توانید شب را در ویلاهای مجاور برای اجاره بگذرانید. اقامتگاه های بوم گردی آستارا گزینه های دیگری هستند که می توانید روی آنها حساب کنید.

این منطقه شکار ممنوع اعلام شده است. از شکار پرندگان منفرد خودداری کنید. ماهیگیری در تالاب استیل ممنوع است. فقط می توانید ماهی تازه را از ماهیگیران محلی خریداری کنید. از نزدیک شدن بیش از حد به تالاب خودداری کنید. زیرا احتمال غرق شدن گل وجود دارد.

اگرچه قایق سواری یکی از تفریحات این تالاب است، اما به گفته فعالان محیط زیست، این فعالیت اکوسیستم تالاب را مختل می کند. بنابراین با نادیده گرفتن این احتمال به حفاظت از تالاب کمک خواهید کرد. طبیعت منابع خود را با فضل بی نهایت به ما داده است. قدر آن را بدانید و از دور ریختن زباله ها (حتی اقلام قابل تجزیه و چهره) به طور جداگانه خودداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا