ایران گردی

از بهشت شهرهای اصفهان بازدید کنید

تودی تریپ: قمصر، پایتخت گلاب ایران، در 30 کیلومتری جنوب شهر کاشان، یکی از بهترین مقاصد گردشگری استان اصفهان به شمار می رود. شهری با طبیعت بکر و سرسبز که به وجود گل های محمدی (گل های قرمز یا رز) معروف است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید حدود 20000 نوع گل رز در جهان وجود دارد. اما هیچکدام عطر گلهای محمدی کامسار کاشان را ندارند.

آب این گل ها آنقدر مرغوب است که از آن برای شستن کعبه استفاده می کنند. از دیگر گل های زیبای طبیعت کمسار می توان به گل مینیاتوری قرمز بنگال، گل رز فرانسوی و گل نسترن اشاره کرد.

سیر تاریخی کامسار کاشان

شهر قمصر به دلیل اینکه بخشی از اصفهان است قدیمی است و همانطور که احتمالاً می دانید یا حدس می زنید قدمت این استان به سال ها قبل می رسد. با توجه به کشف تعدادی سکه در دامنه کوه های واقع در قسمت شمال شرقی کمسار، این امر نشان دهنده وجود این شهر در دوره هخامنشیان است. با کشف این فسیل ها گفته می شد قدمت کامسار پیش از اسلام است، اما آنها به طور قطعی این موضوع را بیان نکردند.

از بهشت ​​شهرهای اصفهان دیدن کنید

یکی از مورخان تاریخی به نام قمی که در قرن چهارم می زیسته است، از کاشان سخنی نگفته است، اما در همان تعداد محدود گفته های خود، از حوالی کمسار نیز صحبت می کند، اما چیزی از این شهر ذکر نمی کند. به هر حال این شهر قدمتی طولانی دارد و اطلاعات زیادی از تاریخ دقیق آن در دست نیست. ملک شاه سلجوقی در سال 532 میلادی به منطقه کاشان حمله کرد. و باعث ویرانی کمسار می شود.

چند سال بعد در قرن هشتم میلادی یکی از مورخان و جغرافیدانان مشهور به نام حمدالله مستوفی از کمسار به عنوان محلی که در آن حشیش کمیاب بود و منابع آبی کاشان از کوه های مجاور کمسار تامین می شد یاد کرد. در قسمت شمالی کمسار سدی تاریخی وجود دارد که برخی آن را مربوط به خوارزمشاه می دانند اما برخی دیگر این پل را مربوط به دوران ملکشاه سلجوقی می دانند. این پل به مرور زمان تخریب شد اما پس از چند سال در زمان صفویه سد جدیدی بر روی بقایای پل قبلی ساخته شد.

در زمان شاه عباس دوم بناهای سلطنتی زیادی در کمسار ساخته شد که از جمله آنها دریاچه و عمارت مخصوص در باغ و همچنین خانه ای برای ملا فیض کاشانی در کامسار ایجاد شد. یکی دیگر از آثار تاریخی این منطقه کاروانسرای گیرآباد در نزدیکی قمصر است. همچنین از آثار تاریخی این منطقه می توان به قبرستان تاریخی فیض اشاره کرد که در مجاورت خانه ملا فیض قرار دارد. در نهایت می توان گفت که این منطقه یک جغرافیای تاریخی است که از دیرباز باقی مانده و در دوره های مختلف محل سکونت افراد زیادی بوده است.

از بهشت ​​شهرهای اصفهان دیدن کنید

دیدنی های قمصر در اصفهان

باغ پرندگان کامسار

باغ پرندگان کومسر با وسعتی در حدود 10 هکتار یکی از زیباترین مکان های دیدنی این شهر است. باغی که می توانید چند ساعت در آن به گشت و گذار و تفریح ​​بپردازید. باغ پرندگان قمصر حیواناتی از 17 کشور مختلف و همچنین حیوانات محلی ایرانی را در خود جای داده است. برخی از پرندگان شکاری مانند شاهین و عقاب در قفس هستند. در حالی که پرندگان دیگر آزادانه در کنار شما پرواز می کنند. موضوعی که برای بسیاری از بازدیدکنندگان بسیار جذاب و خوشایند است.

باغ پرندگان قمصر در ورودی شهر واقع شده و دارای امکاناتی از قبیل رستوران، سفره خانه، سالن کنفرانس و سالن غذاخوری برای خدمات رسانی به بیش از 3000 نفر، گلخانه، دریاچه، آبشار و بازارچه صنایع دستی می باشد. در این باغ می توانید حدود 1500 گونه کمیاب مانند طوطی، اردک، فلامینگو، کبوتر، توکی، چکاوک، اسب مینیاتوری، بز، آهو و سایر حیوانات را ببینید.

منطقه حفاظت شده کمسار و برزک

منطقه حفاظت شده کومسر و برزک با مساحت 59966 هکتار در ارتفاعات رشته کوه کرکس در شهرستان برزک یکی از زیباترین شهرهای استان اصفهان واقع شده است. منطقه ای که در سال 1386 به عنوان منطقه شکار ممنوع و در سال 1388 به عنوان منطقه حفاظت شده به ثبت رسیده است که بیشتر منطقه کوهستانی با ارتفاع بیش از 1400 متر و قسمت محدودی هموار است.

از بهشت ​​شهرهای اصفهان دیدن کنید

در منطقه حفاظت شده کامسار و برزک با آب و هوای خشک و نیمه خشک، گونه های جانوری و گیاهی کمیاب مانند بز، قوچ، میش، پلنگ، گربه وحشی، گربه قصر، کفتار، گرگ، روباه، پیکا، انواع از جوندگان و خزندگان، انواع پرندگان از جمله کبک، ساکت، بلدرچین، خروس شکم سیاه، عقاب صحرایی، کبوتر، انواع غاز، بلدرچین و چوبک دیده می شود. مناظر طبیعی و چشمه های متعدد و زیبا از جاذبه های گردشگری مناطق حفاظت شده کامسار و برزک است و پیک نیک در فصول گرم سال مورد توجه گردشگران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا