ایران گردی

از باغ گلشن طبس چه می‌دانید؟

به گزارش تودی تریپ به نقل از تریپ یار، باغ گلشن مربوط به دوره زند قاجاریه و در طبس واقع شده است. این اثر در 29 دی ماه 1355 با شماره ثبت 1310 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.این باغ باشکوه یکی از مهم ترین باغ های ایرانی به شمار می رود. باغ گلشن توسط میرحسن خان سوم از خاندان خان که توسط نادرشاه به حکومت طبس منصوب شده بودند، ساخته شد.
باغ گلشن که یکی از باغ های چند طبقه به حساب می آید، حوض بزرگی در وسط دارد که پلیکان ها در آن شنا می کنند.
در این باغ انواع مختلفی از گیاهان سازگار با شرایط آب و هوایی مختلف وجود دارد.
انواع نخل های زینتی، کاج، پرتقال، پرتقال، انگور و انواع گل های زینتی این باغ را به یکی از بی نظیرترین و رویایی ترین باغ های کشور تبدیل کرده است.
این باغ همه ساله پذیرای تعداد قابل توجهی از میهمانان نوروزی به ویژه مسافران رهگذر است.

از باغ گلشن طبس چه می دانید؟

در دومین شماره از قسمت باغ گردی سایت دیلی تلگراف، باغ گلشن طبس در میان زیباترین باغ های جهان قرار گرفت. باغ گلشن در منطقه ای بین دو کویر نمک ایران یعنی دشت لوت و دشت کویر واقع شده است، اما کیفیت معجزه آسای آب در این منطقه آبشارهای زیبا و استخرهای طبیعی مزین به چمنزارهای زیبا را شکل داده است. درختان میوه فراوان در این بنای تاریخی هشت هکتاری مناظر بی نظیری را خلق کرده اند. در این باغ انواع مختلفی از گیاهان سازگار با آب و هوای مختلف مانند درخت چنار که مخصوص مناطق سردسیر است و خرما که فقط در مناطق گرمسیری می روید وجود دارد. طراحی این باغ بر اساس نمونه چهارباغ و برگرفته از آیات قرآنی درباره بهشت ​​محل برخورد دو رودخانه است. معمار اصلی باغ طبیعت سرسبز آن را با توجه به نوع درختان به صورت پلکانی طراحی و پرورش داده است. گردشگرانی مانند سون هدین سوئدی و آندره گدار فرانسوی که از طبس دیدن کردند باغ گلشن را توصیف کردند و درختان خرما و مرکبات، سایه خنک درختان خرما، موسیقی زیبای آب روان، چمن بین دو نهر، زمزمه باد در میان درختان و فواره های متعددی که آب را به عنوان هدیه به بهشت ​​می فرستند، بسیار مورد ستایش قرار گرفته است. خانم گدار، همسر معمار معروف فرانسوی آندره گدار، باغ گلشن را اینگونه توصیف می کند: «در این باغ حوض بزرگی با فواره های فراوان وجود دارد که آب، این ماده گرانبها را به عنوان هدیه به بهشت ​​می فرستد. یک نکته منحصر به فرد در باغ گلشن که فقط در تاج محل هند تکرار می شود، مربع بودن باغ است، یعنی طول و عرض باغ برابر است و خیابان های موازی طول و عرض باغ را به هم متصل می کنند. باغ گلشن طبس در فصل بهار یکی از جذاب ترین و دیدنی ترین جاذبه های شرق کشور محسوب می شود.

از باغ گلشن طبس چه می دانید؟

باغ گلشن در انتهای شرقی خیابان گلشن طبس توسط میرحسن خان، سومین حاکم طبس از سلسله خوانینی که توسط نادرشاه افشار به حکومت طبس منصوب شد، ساخته شد.
در قباله ای که در سال 1218 هجری قمری نوشته شده است، میرحسن خان این باغ و املاک بسیاری را وقف فرزندان و امور خیریه کرده است. میرزاخانلرخان اعطام الملک که در سال 1294 هجری قمری به طبس سفر کرده بود، از احداث باغی توسط میرحسن خان یاد کرد. باغ گلشن خیابان باغ گلشن میدان مرکزی شهر جنب دروازه دشتگران وقف رفت و آمد مردم است و هر ده سال یک وقف نامه باید توسط امیر حسنخانی نوشته شود و با تایید طبس برسد. عالمان.
این باغ با عمارتی در دو طبقه و زیرزمینی کوچک در بیشه‌ای (2000 نخل خرما) به ابعاد حدود 266 متر در 260 متر ساخته شده است.
باغ گلشن در منطقه ای بین دو کویر نمک ایران واقع شده است، اما کیفیت معجزه آسای آب در این منطقه آبشارها و حوضچه های طبیعی زیبایی را به وجود آورده است که طبیعت مادر با چمنزارهای زیبا آن را مزین کرده است. حس واحه این منطقه با وجود درختان قدیمی نخل، انار و مرکبات همراه با رایحه گل رز و گل ختمی بیشتر می شود.

از باغ گلشن طبس چه می دانید؟

نکته جالب در این باغ فواره ها یا سطح پایینی آنهاست. جایی که مخزن آب از 3 فواره بیرون می پرد و به استخر نسبتا بزرگی می ریزد. آب از طریق چاه آرتزین تامین می شود و از این نظر روش آبیاری و پدیده ای در بین باغ های ایرانی به شمار می رود.
در اطراف استخر خیابان هایی ساخته شده است، اما توجه به نحوه چیدمان خیابان ها نیست، بلکه آنچه جلب توجه می کند تضاد آب و فضای سبز است. در اطراف استخر درختان سرو و بید فراوان و چند درخت خرما وجود دارد. چینش قسمت زیرین این درختان به گونه ای است که برگ های آنها بریده شده و در زیر آنها بوته های رز فصلی و گل اطلسی سفید می رویند.
باغ دارای پلانی است که به احتمال زیاد در نخلستان کاشته می شود، زیرا نخل های پراکنده ای در آن وجود دارد و نظم قابل توجهی در آنها وجود ندارد.
این باغ دارای دو خیابان اصلی متقاطع است و در مرکز آن حوضی با سه فواره وجود دارد که محوطه باغ را به چهار میدان بزرگ تقسیم می‌کند که هر یک از این میدان‌ها توسط معابر کوچک با ۲۵۰۰ مرکبات (درخت پرتقال و …) به چهار قطعه تقسیم شده است. ) و انار (500 میوه) در آنها کاشته می شود. این باغ در امتداد نهر چشمه های آب گرم و سردی که به طبس می آید تشکیل می شود، آب از انتهای مجموعه وارد باغ می شود و پس از آبیاری مزارع و حرکت در نهرها و فواره ها به زیر دهلیز بنا می ریزد. می گذرد و به شهر می رود. باغ گلشن طبس یکی از باغ های کمیاب ایرانی با آب جاری است.

از باغ گلشن طبس چه می دانید؟

بنای سردار باغ گلشن از نظر معماری ساختمانی نسبتاً ساده است و این بنا یکی از بناهای شاخص شهر است. این ساختمان از یک طبقه همکف و یک زیرزمین کوچک تشکیل شده است. در طبقه اول ایوان دو ستونی وجود دارد که به میدان باز می شود. ورودی باغ در زیر این ایوان و در امتداد محور بنا و باغ قرار دارد. در طبقه اول تالار بزرگی وجود دارد که به 2 ایوان باز می شود که به سمت میدان ورودی و در امتداد محور باغ ساخته شده اند. نمای باغ و شهر از این بالکن ها بسیار زیباست. این عمارت دو طرفه که در جلوی باغ قرار دارد، تنها بنای این باغ است. ساختمان سردار باغ گلشن در زلزله ویرانگر شهریور 57 طبس به طور کامل تخریب شد اما اکنون ساختمانی با همان طرح و نقشه در همان محل احداث شده است.
این باغ زیبا در قسمت شرقی شهر واقع شده است. نهر آب طبس از میان آن می گذرد و درختان زیبای سرو و نارنج و پلیکان آن چشمگیر است. رسیدن به این باغ ارزش چندین ساعت رانندگی در بیابان را دارد.

این اثر در 29 دی ماه 1355 با شماره ثبت 1310 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

از باغ گلشن طبس چه می دانید؟

پلیکان از باغ گلشن طبس

در پنجاه سال شمسی دو پرنده مهاجر بر اثر گم شدن جاده به طبس رسیدند و در باغ گلشن ساکن شدند. این پلیکان ها توجه مردم را به خود جلب می کنند و حتی فیلم طبس نیز درباره آنها (در نقش پلیکان) ساخته شده است. یکی از این دو پرنده در زلزله سال 57 طبس در زیر آوار جان خود را از دست داد و اکنون تعدادی پلیکان به طبس آورده شده و با گردشگران آزادانه در باغ گلشن پرسه می زنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا