ایران گردی

ارگ تاریخی گوگد؛ جاذبه‌ای فوق‌العاده در گلپایگان

تودی تریپ – خدمات مسافرتی: ارگ گوگاد یکی از دیدنی های گلپایگان است که به هتل تبدیل شده است. این بنای تاریخی که دومین بنای بزرگ خشتی ایران است و قدمت آن به 400 سال می رسد، در تاریخ 11 بهمن 1378 با شماره ثبت 2574 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مکانی عالی برای تماشای گوشه ای از تاریخ و معماری ایران که برای آن نیازی نیست مهمان هتل باشید.

آشنایی با ارگ تاریخی گوگده

ارگ گوگد یکی از بناهای قدیمی گلپایگان در استان اصفهان است که در 9 کیلومتری شمال شرقی گلپایگان و در شهر گوگده یکی از شهرستان های شهرستان گلپایگان قرار دارد. این ارگ در جاده معروف ابریشم قرار دارد که در گذشته راه اصلی تجارت بوده است.

ارگ تاریخی گوغد دومین بنای خشت و خشت ایران است که به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم به عنوان کاروانسرا مورد استفاده قرار می گرفت. اما در طول جنگ از آن به عنوان یک قلعه نظامی استفاده می شد.

ارگ تاریخی گوگد;  یک جاذبه فوق العاده در گلپایگان

این اثر در تاریخ 11 بهمن 1378 با شماره ثبت 2574 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و در همان سال با تلاش اداره کل میراث فرهنگی گلپایگان مرمت و مرمت شد. در حال حاضر این ارگ به هتلی سه ستاره تبدیل شده است.

در این ارگ حیاط بسیار بزرگی با حوضی زیبا وجود دارد که لبه های آن پر از گلدان های کوچک و رنگارنگ است. در حیاط ارگ، تخت‌ها و میز و صندلی‌های چوبی فراوانی وجود دارد که در خدمت آرامش و استفاده از فضای دلنشین آن است. جالب است که در قسمت های مختلف ارگ اشیای قدیمی مانند گلدان، فلس و… خودنمایی می کند.

بنای ارگ دو طبقه است که با پلکانی باریک و کوچک به طبقه دوم و بالای ارگ راه دارد. در طبقه اول اتاق هایی با درهای چوبی وجود دارد که برای نانوایی، مغازه، چایخانه و اتاق مهمان در نظر گرفته شده است.

معماری فوق العاده ارگ ​​تاریخی گوگاد

ارگ تاریخی گوغد یکی از بناهای بزرگ خشت و گلی ایران است که تاریخ و زمان ساخت آن به حدود چهار قرن پیش می رسد.

ارگ تاریخی گوگد;  جاذبه ای عالی در گلپایگان

تنها سند مکتوبی که درباره این بنا وجود دارد مربوط به حدود 130 سال پیش است که نشان می دهد نیمی از ارگ توسط مردی به نام علیخان به عنوان جهیزیه به همسرش داده شده و از آن زمان به بعد ارگ علیخانی نامیده می شود.

ارگ گوغد در زمان صلح به عنوان کاروانسرا مورد استفاده قرار می گرفت و به دلیل موقعیت و موقعیت ویژه ای که نسبت به کاروانسراهای مجاور داشت، محل استراحت کاروان های تجار معروف یا امرا و حکام سایر ایالات ایران و حتی بنا به گفته های سالمندان شهر گوگد، آقا محمد خان قاجار نیز در جریان لشکرکشی های خود چند روزی در این مکان استراحت کردند.

ارگ تاریخی گوگده در زمان جنگ و حمله اشرار به عنوان قلعه نظامی مورد استفاده قرار می گرفت و بالای دروازه ورودی شمالی قسمتی شبیه کاخ شاه وجود داشت که اکنون به عنوان آپارتمانی خاص استفاده می شود و حوض آبی در داخل آن وجود دارد. این کاخ سلطنتی که هر بار وقتی در توسط مهاجمان به آتش کشیده می شد، نگهبانان با تخلیه آب دریاچه آتش را خاموش می کردند.

همچنین سوراخ هایی در دیوارهای بلند وجود دارد که به عنوان یک سیستم هشدار امنیتی استفاده می شد، زیرا کبوترها در این سوراخ ها قرار می گرفتند که با اضطراب و سر و صدای مزاحمان در شب با قلاب یا نردبان وارد می شدند.

ارگ تاریخی گوگد;  جاذبه ای عالی در گلپایگان

از سوی دیگر چاهی در قسمت جنوب شرقی ارگ وجود دارد که نشان می دهد در روزهای مقاومت به فکر آب آشامیدنی نیز بوده است. در ورودی ارگ دو کوبنده وجود دارد که بزرگتر را درب نر و کوچکتر را زن می گویند. زنکوب برخلاف سایر مناطق ایران در سمت راست قرار دارد.

در بنای ارگ وجود بناهای اطراف و فضای باز در وسط و همچنین وجود طبقات زیرین و فوقانی معماری کاروانسرا را نشان می دهد که نشان از رعایت نظام طبقاتی در جامعه آن زمان دارد. به گونه ای که استر و استوربانان در طبقه زیرین و نزدیک تجار زندگی می کردند و افراد سرشناس در طبقات بالا اقامتگاه هایی را انتخاب می کردند که پس از بازسازی اکنون به عنوان مهمانسرا با امکانات مدرن از جمله آپارتمان های زیبا با حمام، رستوران استفاده می شود. چایخانه های سنتی، فروشگاه ها و نمایشگاه های صنایع دستی، سالن های مختلف و مجموعه ای از اماکن تاریخی و تفریحی مورد استفاده قرار می گیرد و همه روزه پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی است.

ارگ تاریخی گوگد;  یک جاذبه فوق العاده در گلپایگان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا