ایران گردی

ارگی بی‌همتا در بیرجند

تودی تریپ: شهر بیرجند یکی از سرزمین های تاریخی کشور است که احتمالاً در اواخر پادشاهی ساسانی و با همت زرتشتیان یزد و کرمان به عنوان محل سکونت و استراحت افرادی که قصد عبور داشتند تأسیس شده است. کویر در شمال خراسان و از طریق رودخانه. با توجه به تاریخ کهن و غنی این شهر آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری ارزشمندی در این سرزمین باقی مانده است که یکی از آنها ارگ کلاه فرنگی است. «ارگ حسام الدوله»، «کاخ بی بی عروس» و «ارگ سرکار» از دیگر نام هایی است که این اثر تاریخی و ملی کشور با آن ها شناخته شده است.

ارگ کولوفنگی بیرجند; بی نظیر و دیدنی

کلاه فرنگی یا کوشک در واقع نوعی معماری سلطنتی است که اغلب در قاره کهن و کشورهایی مانند ایران، عثمانی و شبه قاره هند طرفداران زیادی دارد و نمونه های زیادی از آنها در طول تاریخ ساخته و حفظ شده است. ساختمان هایی که در مرکز باغ یا وسط تفرجگاه ها به روش های مختلف اعم از ساده یا تزئینی ساخته می شوند.

ارگ بی نظیر در بیرجند

ارگ کلاه فرنگی که در کنار سایر اماکن دیدنی بیرجند از جمله مدرسه شوکتیه، باغ اکبریه، قلعه بیرجند و ارگ بهارستان دارای ارزش تاریخی و فرهنگی است، در زمان حکومت قاجار ساخته شده و در سال های 1264 تا 1313 هجری قمری در این شهر ساخته شده است. بیرجند. این عمارت که گفته می‌شود توسط طراح و سازندگان ساخته شده، به عنوان مقر حکومتی استفاده می‌شده و مساحتی حدود ۷۰۰ متر مربع دارد.

این در حالی است که در عصر کنونی از این اثر تاریخی به عنوان ساختمان فرمانداری استان خراسان جنوبی استفاده می شود. پدیدآورندگان این میراث ملی آن را به صورت زیگورات یا پلکانی در شش طبقه و با معماری زیبا و قابل توجه ساخته اند و هم اکنون به همت سازمان میراث فرهنگی کشور به عنوان یک اثر باستانی و ارزشمند به ثبت رسیده است. ساختمان. این بنا که در ابتدا با پلان شش ضلعی ساخته شده بود و در طبقه آخر که قسمت بالای بنا را تشکیل می دهد به شکل مخروطی تبدیل شده و منظره ای زیبا و باشکوه ایجاد کرده است.

ارگ بی نظیر در بیرجند

محققان این ارگ را به «امیرحسن خان شیبانی» نسبت می دهند. این ملک که تا اوایل حکومت قاجار همچنان به عنوان مقر حکومتی مورد استفاده قرار می گرفت، در سال 1356 توسط مالک آن امیر علم کوزیمه به فرماندار بیرجند اهدا شد. سازمان میراث فرهنگی کشور نیز امروز با تجلیل از این بنای باستانی و تاریخی، آن را در زمره بناهای تاریخی و اماکن دیدنی مهم استان خراسان جنوبی قرار داده و با شماره 1880 به ثبت ملی اضافه کرد.

معمار و طراح ارگ بیرجند آن را به شکل شش ضلعی و در قسمت بالا به صورت مخروطی سفید ساخته است که در نگاه اول به دلیل زیبایی و طراحی جالب و قابل توجه آن مورد توجه عموم و کارشناسان معماری قرار گرفت. . مصالح اصلی به کار رفته در بنای ارگ بیرجند گل، آجر، ساروج و آهک است و جدای از داشتن شکل زیگورات و شش ایشکوبه که خاص و منحصر به فرد به نظر می رسد، از چند قسمت اصلی و فرعی تشکیل شده است. طبقه همکف، محوطه ورودی، هشتی، گنبدها، اتاق های متعدد، راهروهای مختلف، محوطه دریاچه، اطراف دریاچه و طبقه اول از جمله قسمت هایی است که در این ارگ قدیمی طراحی و ساخته شده است.

ارگ بی نظیر در بیرجند

معماری ارگ کلاه‌فرنگی بیرجند

از نکات جالب در مورد معماری ارگ کلاه فرنگی بیرجند می توان به طبقات آن اشاره کرد که با وجود نصب و ساخت شش طبقه در این بنا، تنها از دو طبقه همکف و طبقه اول قابل استفاده است. سایر طبقات فقط به دلیل چکش خواری ساختمان طراحی و ساخته شده قابل استفاده هستند. البته بد نیست بدانید که اولین فرم ارگ کلاه فرنگی بیرجند به صورت دو بادگیر در طرفین و یا دو طرف بوده که متأسفانه به دلیل بازسازی و تعمیراتی که پس از ساخت آن صورت گرفت به طور کامل حذف شد.

جالب است بدانید که کارشناسان معماری به دلیل بهره مندی از نقشه و آمایش کامل فضایی، طبقه همکف را یکی از مهم ترین قسمت های ارگ معرفی کرده و به آن اهمیت ویژه ای داده اند. سازندگان ارگ بیرجند فضای ورودی این بنای زیبا را در مقابل طبقه همکف بنا کرده اند. همچنین با ایجاد طاق‌های فراوان در قسمت ورودی بنا طاق‌های زیبایی ایجاد کردند و با اجرای تزیینات و سبک‌های تزئینی مختلف در قسمت‌های مختلف از جمله طبقه همکف ارگ، هنر خود را به نمایش گذاشتند.

ارگ بی نظیر در بیرجند

همچنین معماری انجام شده در طبقه همکف این بنای ارزشمند تاریخی به گونه ای است که قسمت های مختلف گنبد، اتاق و هشتی به کمک راهروهای ارتباطی به هم متصل و محصور شده است. طبقه اول ارگ نیز به شکل هندسی هشت ضلعی ساخته شده و در طبقه همکف قرار دارد و طراح و معمار این قسمت از کاخ، بی بی عروس بیرجند، فضای کوچکتری برای آن در نظر گرفته و چندین اتاق کوچک ساخته است. در فضای آن

در مرکز بنای ارگ قسمتی زیبا با معماری جالب مشاهده می شود که به آن قسمت حوضخانه می گویند. در واقع این قسمت از ارگ را می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های ارگ بیرجند به دلیل تزییناتی که سازندگان انجام داده‌اند معرفی کرد.

منبع: کجارو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا