ایران گردی

ارزشمندترین تالاب اهواز

تودی تریپ: تالاب بامدژ یکی از پنج تالاب بزرگ استان خوزستان است که چهار هزار هکتار وسعت دارد.

این تالاب نه تنها یکی از جاذبه های شوش، بلکه یکی از مقاصد گردشگران بوم گردی داخلی و خارجی است. زیرا یکی از توقفگاه های پرندگان مهاجر از سیبری و شرق آفریقا است.

در این منطقه 143 گونه گیاهی و بیش از 40 گونه جانوری از جمله پستانداران، خزندگان، دوزیستان و پرندگان وجود دارد.

با ارزش ترین تالاب اهواز; مرداب بامدی

تالاب بامدژ یکی از جاذبه های شهر اهواز است که در 40 کیلومتری شمال غربی این شهر و در مجاورت روستاهای بامدژ و تواهر قرار دارد. این تالاب حدود 4000 هکتار وسعت دارد و منبع آب آن رودخانه شاوور اهواز است.

تالاب بامدژ 4 متر عمق دارد و از نظر اکولوژیکی یکی از ارزشمندترین تالاب های ایران به شمار می رود، رویشگاه های این تالاب به دو رویشگاه آبی و خشکی تقسیم می شود و پوشش گیاهی بسیار متنوعی دارد که زیستگاه انواع حیوانات و پرندگان.

با ارزش ترین تالاب اهواز

از گونه های گیاهی موجود در تالاب بامدی می توان به خزر، خار مریم، خار، شیرین بیان و … اشاره کرد که نقش مهمی در اکوسیستم منطقه دارند.

اردک، اردک، اردک، حواصیل، قو، غاز و باکلان از جمله جانوران اصلی تالاب بامدی هستند.

این تالاب با مناظر منحصر به فرد خود مکان مناسبی برای گذراندن ساعاتی از تعطیلات آخر هفته شما خواهد بود، همچنین با توجه به تنوع زندگی پرندگان در تالاب بامدژ، این مکان می تواند به یکی از مکان های معروف پرنده نگری در کشور تبدیل شود و بسیاری از دوستداران طبیعت را به خود جذب کند. خود

پیشنهاد ما به شما این است که از اواخر آبان تا پایان اسفند به اهواز سفر کنید زیرا بهترین زمان برای سفر و بازدید از تالاب بامدی در این مدت که هوای اهواز مساعد است لذت سفر شما را چند برابر می کند.

برای دسترسی راحت‌تر به تالاب بامدی می‌توانید از جاده اهواز اندیمشک عبور کنید و اوقات خوشی را در این منطقه سپری کنید.

مرداب بامدی کجاست؟

تالاب بامدژ اهواز یکی از تالاب های ایران در خوزستان است که در جنوب غربی ایران و در 40 کیلومتری شمال غربی اهواز و 70 کیلومتری شوش قرار دارد.

این تالاب یکی از جاذبه های شهر اهواز محسوب می شود. همچنین در مجاورت چندین روستا از جمله فارم، سادات، سادات تواهر، سید جاسم و بامدژ قرار دارد (نام این تالاب از نام این روستا گرفته شده است).

وسعت تالاب بامدی 400 هکتار است. آب این تالاب از طریق رودخانه دوش ارائه شده است

با ارزش ترین تالاب اهواز

البته پایداری این تالاب به جز آب این رودخانه عوامل دیگری نیز دارد که از جمله آنها می توان به بالا بودن سطح آب زیرزمینی، شدت بافت خاک، بارندگی، سیلابی در زمستان و همچنین آب برگشتی از زمین های کشاورزی اشاره کرد.

این تالاب از شاخه ای به نام خروجی نیز دارد هارور می گذرد و پس از عبور یک کانال قدرتمندبه رودخانه دس به پایان خواهد رسید. البته این تالاب همیشه پر آب نیست.

تقریباً از اوایل فروردین تا اواسط آبان کمبود آب وجود دارد زیرا دریچه ها را می بندند و سد دوش تخلیه می کند.

دسترسی به تالاب بامدژ در خوزستان این تالاب تقریبا راحت است جاده اهواز به اندیمشک این منطقه دارای چندین راه فرعی سنگریزه و آسفالت درجه دو می باشد.

هنگام بازدید از تالاب به یاد داشته باشید که به طبیعت و محیط زیست احترام بگذارید. این تالاب با ورود آلاینده ها، روان آب های شهری و کشاورزی، تخریب و تصرف اراضی تهدید می شود. اگر این فعالیت های مخرب به همین منوال ادامه یابد، حیات جانوری و گیاهی تالاب با مشکل مواجه خواهد شد.

پوشش گیاهی تالاب عمدتاً از گونه‌های گیاهی آب دوست (مانند گیوه، ساق و نیزار) تشکیل شده است. پوشش گیاهی اطراف تالاب بامدژ خوزستان در بهار و پاییز متفاوت است.

گیاهان یکساله و بیشتر گیاهان چند ساله در بهار رشد می کنند. به همین دلیل اگر از اسفند تا اردیبهشت از این تالاب دیدن کنید، حداکثر مراتع سرسبز خواهید دید در فصل پاییز گیاهان نمکی رشد می کنند.

در مجموع 234 گونه مختلف گهگاه در تالاب بامدی یافت می شود. 14 نوع از آنها وجود دارد گیاهان دارویی خوب.

از گیاهان دارویی با ارزش و خاص می توان به گل خزری، جج ایرانی، نارنگی، خار مریم، شیرین بیان، دم اسب، پونه کوهی و گل گاوزبان، کنار، تایخروس، نی و گاگالا اشاره کرد.

با توجه به نوع آب و هوا، پوشش گیاهی منطقه مشابه پوشش گیاهی مناطق خشک و کویری است.

با ارزش ترین تالاب اهواز

اگر از علاقه مندان به طبیعت و همچنین علاقه مند به گیاهان دارویی هستید، این تالاب و اطراف آن فرصت مناسبی برای برداشت و مشاهده و لذت بردن از پوشش گیاهی متفاوت منطقه است.

این تالاب دارای 2 رویشگاه اصلی برای جانوران منطقه است: یکی زیستگاه آبی و دیگری زیستگاه خشکی. پوشش گیاهی زیستگاه آبزی به دلیل ویژگی های منحصر به فرد آن، محیط مناسب برای استتار پرندگان خوب.

به همین دلیل این منطقه پرندگان محلی و مهاجر بسیاری وجود دارد

در اطراف این تالاب انواع آبزیان و آبزیان از جمله اردک، غاز، قو، آبزی، حواصیل، باکلان و باکلان دیده می شود.

به جز پرندگان این تالاب و مناطق اطراف، تالاب بامدی اهواز میزبان جانوران دیگری از جمله خفاش، سمور، کفتار، لاک پشت، روباه، گرگ، شغال و گونه های دیگر است. ماهی آب شیرین خوب.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا