ایران گردی

ارتفاعات چهل چشمه؛ جاذبه‌ای تماشایی در مریوان

تودی تریپ: کوه چهل چشمه با ارتفاع نزدیک به 3140 متر از سطح دریا در غرب دیواندره قرار دارد. علاوه بر این کوه، منطقه چهل چسمه از 20 قله دیگر تشکیل شده است که کوه شاه نشین، کانی میران، کوه مزگت و میرزا، کوه افراسیاب، کوه بینچوب و کوه کلکوی از این قله ها هستند.

در اطراف این کوه سر به فلک کشیده روستاهای زیادی از جمله نرگسله، درهوان، کا نعمت و اسحاق آباد وجود دارد.

طبیعت زیبا با مناظر رویایی و دلربا، سرسبزی و سرزندگی منطقه، مجموعه بی نظیر گل ها و گیاهان مختلف با پوشش گیاهی متنوع دارویی و وجود چشمه ها و کلبه های ییلاقی متعدد، این منطقه از کشور را به یکی از تفرجگاه های محبوب تبدیل کرده است. و مکان های دیدنی دیواندر در روزهای مختلف سال میزبان گردشگران، طبیعت گردان و کوهنوردان از سراسر ایران است.

آشنایی با ارتفاعات چهال چشم

وقتی نام طبیعت به میان می‌آید، به‌طور خودکار به کوه‌های سر به فلک کشیده، دشت‌های وسیع و آسمان‌های آبی بی‌پایان فکر می‌کنید که با رنگ‌های دعوت‌کننده‌شان به شما آرامش می‌دهند.

ارتفاعات چیله چاسما;  جاذبه دیدنی مریوان

یکی از دیدنی های دیواندره کوه چهل چشمه است که در استان کردستان قرار دارد و با طبیعت سرسبز و بکر خود به یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری کردستان تبدیل شده است. این کوه مورد توجه بسیاری از کوهنوردان و طبیعت دوستانی است که دوست دارند پیاده روی کنند و به چمنزارهای وسیع زیر پای خود و آسمان آبی بالای سر خود نگاه کنند.

پس سفر به این منطقه جذاب را از دست ندهید و از اقامت خود در آنجا لذت ببرید. کوه چهل چشمه دیواندره بیش از 3000 متر ارتفاع دارد و به عنوان یکی از بلندترین کوه های استان کردستان شناخته می شود که در 50 کیلومتری شهر سکز قرار دارد و شهرهای دیواندره و مریوان در کنار آن قرار دارند.

با گشت و گذار در کوه چهل چشمه دیواندره با روستاهای کوچک و بزرگی مانند اسحاق آباد، سوله، نرگسله و درهوان روبرو می شوید که در دل طبیعت شکل گرفته اند و با مردمانی مهربان و خونگرم پذیرای شما هستند.

ارتفاعات چیله چاسما;  جاذبه دیدنی مریوان

همانطور که به سمت کوه Cihl Cesme Divandre در نزدیکی روستای بست حرکت می کنید، به پناهگاه کوهنوردی می رسید که امکانات نسبتا خوبی دارد و شما را برای یک صعود سخت آماده می کند و می توانید در آنجا استراحت کنید و تامین کنید.

این منطقه مانند مجموعه ای بی نظیر به نظر می رسد که شامل انواع گیاهان و جانوران و حتی چشمه های فراوان است و شما را شگفت زده خواهد کرد. از رودخانه های مهم حومه چهل چشمه کوه دیواندره که از آن سرچشمه می گیرد می توان به کزل اوزن و هورهره اشاره کرد که پس از عبور از دشت های وسیع و حیات بخشیدن به این منطقه به سدها یا انواع مختلف می ریزند. رودخانه ها

در اطراف این کوه قله های زیادی وجود دارد که از جمله آنها می توان به شاه نشین، دالاش، خزر میرگ، بشورتی و ده ها قله دیگر اشاره کرد که با عظمت خود شما را مجذوب خود خواهند کرد. یکی از دلایل اصلی نامگذاری کوه چهل چشمه وجود چشمه های جوشان و پرآب متعددی است که در مناطق مختلف جاری است.

ارتفاعات چیله چاسما;  جاذبه دیدنی مریوان

در اطراف کوه چهل چشمه دیواندره ویلاهای زیبایی وجود دارد که با مناظر زیبای خود روح شما را شاداب می کند و خستگی سفر را از بین می برد. فراموش نکنید که در سفر به کوه چهل چشمه دیواندره دوربین خود را همراه داشته باشید و بهترین عکس ها را در آلبوم خود ذخیره کنید.

جاده 4 چشمه دیواندره از روستاهای اسحاق آباد، بست و درخوان می گذرد و از آنجا به راحتی می توانید به کوه برسید و تجربه ای بی نظیر را برای خود و همراهانتان رقم بزنید.

جاذبه زیبای ارتفاعات چل چسمه

کوه چهل‌چشمه نام کوهی با ارتفاع 3137 متر از سطح دریا است که در استان کردستان در غرب ایران قرار دارد. کوه چهل چشمه در 53 کیلومتری جنوب شرقی سقز، شمال غربی دیواندره و شمال شرقی مریوان قرار دارد.

مجموعه کوهستانی چل چشمه شامل حدود بیست قله دیگر از جمله شاه نشین در چل چشم، دالاش، دوبرار، کوه سلطان هزار توف، کوه بینچوب، کوه افراسیاب، کوه کانی میران، کوه مزجت و میرزا (مسجد و میرزا)، بشورتی و کول است. کوه ها . کوی با ارتفاع های مختلف

ارتفاعات چیله چاسما;  جاذبه دیدنی مریوان

کوه چهارچشمی یا شاه نشین خود دارای یال های زیادی است از جمله: یال کال با، یا یال مله کاوه، یال زلیها کنی یا یال کولی زلیها، یال لعل کراوا، یال برد قبله، یال شاه نشین، یال کال کالی، یال دلو، ای. پشته طنز. ش (ستاره سیاه). این منطقه یکی از برفی ترین و سردترین مناطق کردستان محسوب می شود و تا خرداد ماه پوشیده از برف است.

ارتفاع زیاد چل چشمه بزرگترین منبع آب و گونه های گیاهی دارویی منحصر به فرد و یکی از سرچشمه های دائمی سه رودخانه مهم ایران یعنی کزل اوزن، سیروان، زرین رود یا (خور خوره) است.

در تمام جبهه های این منطقه چشمه های فراوانی وجود دارد که «کانی چاورش» یکی از معروف ترین و پرآب ترین چشمه های آن است که در ضلع جنوب شرقی آن قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا