ایران گردی

احساس آرامش در جنگل سه هزار تنکابن

تودی تریپ: جنگل سه‌زار در نزدیکی شهر تنکابن در استان مازندران قرار دارد و یکی از زیباترین و بکرترین جنگل‌های منطقه است. شاید خیلی ها برای دیدن سواحل زیبای دریای خزر به شهرهای استان مازندران بروند. بدون شک این سواحل چشمگیر و خاطره انگیز هستند. اما واقعیت این است که به اندازه دریا و شاید بیشتر از آن، مناطق جنگلی استان مازندران پرطرفدار است و گردشگران را به خود جذب می کند. در این جنگل های زیبا همیشه ترکیبی از آبشارها، کوه ها، رودخانه ها، درختان کهنسال مانند راش و افرا و صدای پرندگان و دیگر جانوران جنگلی وجود دارد.

آشنایی با جنگل سه هزار ساله

منطقه جنگلی سهزار یکی از جنگل های بکر و دست نخورده استان مازندران است که در حاشیه شهرستان تنکابن قرار دارد. در این جنگل، ترکیب کوه ها و درختان سر به فلک کشیده جنگلی و جویبارهای روان، منظره بی نظیری را ارائه می دهد.

احساس آرامش در جنگل سه هزار تنکابن

در این جنگل سه رودخانه اصلی به نام‌های گرمارود، مرانرود و شلفرود و همچنین رودخانه چشمه کیله که رودخانه سه‌زار است وجود دارد. جنگل سه هزار در مجاورت جنگل دوهزار قرار دارد و در واقع بیشتر این جنگل ها در مجموع دوهزار-سه خطر نامیده می شوند.

آب و هوای این منطقه کوهستانی معتدل و بسیار مطبوع است. دره سه هزار که مناطق جنگلی سه هزار را در بر می گیرد در ضلع غربی قله علمکوه قرار دارد. این جنگل در حاشیه روستای سهزار با بیش از 1300 نفر جمعیت و حدود 488 خانوار و ارتفاع 1700 متری از سطح دریا واقع شده است. در این روستا و در مناطق جنگلی سه هزار معدن مانند آهن، گرانیت، آهک، سرامیک یا سیلیس، شن و ماسه و معادن طلای تازه کشف شده وجود دارد. آبشار عروس بین روستای مران و سلاج انبار در این منطقه قرار دارد. روستاییان منطقه سهزار به دلیل همجواری با گیلان به زبان گیلکی تکلم می کنند و باغداری، کشاورزی و دامداری شغل اصلی آنهاست.

احساس آرامش در جنگل سه هزار تنکابن

سه هزار منطقه جنگلی نسبت به دو هزار جنگل آن بکرتر و دست نخورده تر است و برای طبیعت گردی و جنگل نوردان حرفه ای مناسب تر است. افراد آماتور و غیرحرفه ای در زمینه طبیعت گردی به سختی می توانند به بخش های بکرتر و دست نخورده تر برسند. پس از بازدید از جنگل سه‌زار می‌توانید از باتلاق نیشتارود در نزدیکی تنکابن دیدن کنید و از این جاذبه طبیعی زیبای این شهر دیدن کنید.

علت نامگذاری جنگل سه هزار ساله

در مورد علت نام جنگل سه هزار داستان های مختلفی وجود دارد. برخی علت این نام را این است که در زبان مازندرانی به این رودخانه خراز می گویند. از آنجایی که سه رودخانه اصلی در این جنگل وجود دارد به آن سه خراز می گویند. با گذشت زمان کلمه سه بار سه هزار شد. این سه رودخانه، شاخه های اصلی رودخانه سه هزار هستند که خود شاخه ای از رودخانه Cesme Kile است. طول رودخانه سه‌زار 57 کیلومتر است و از کوه‌های تخت سلیمان در منطقه سه‌زار در ارتفاع بیش از 4600 متر سرچشمه می‌گیرد.

احساس آرامش در جنگل سه هزار تنکابن

رودخانه سه‌زار پس از عبور از مناطق کوهستانی و جنگلی سه‌زار به دریای خزر می‌ریزد و پس از آبیاری دشت‌های شهرستان تنکابن، در بخش ساحلی شهرستان شاه‌وار به دریای خزر می‌پیوندد. البته در مورد علت نامگذاری این جنگل دیدگاه دیگری نیز وجود دارد. نظریه دیگری در مورد علت این نام می گوید که عنوان سه هزار اشاره به سه هزار متر ارتفاع این جنگل از سطح دریا دارد.

سه هزار بار

جاده سه هزار جاده ای است که از میان جنگل سه هزار می گذرد و مسیری بسیار خیال انگیز و رویایی را جلوی چشمان مسافران می گستراند. در یک طرف جاده درختان انبوه هیرکانی شامل چنار و راش و در سمت دیگر جاده رودخانه سهزار قرار دارد و جاده از کنار این رودخانه می گذرد. جاده سه‌زار از جاده دوهزار در امتداد پل طولانی روی رودخانه پرآب و چشمه خروشان کیله شروع شده و وارد طبیعت بکر و بکر مناطق جنگلی سه‌زار می‌شود. جاده سه هزار بالاتر از جاده دو هزار است و انتهای جاده بسیار پر پیچ و خم و زیبا است.

احساس آرامش در جنگل سه هزار تنکابن

سه هزار تفریح ​​جنگلی

در سه هزار منطقه جنگلی، مانند دیگر جنگل های زیبای مازندران، فعالیت های هیجان انگیز زیادی را خواهید دید. اگر بخواهیم از ابتدای ورود به این جنگل شروع کنیم، باید بگوییم که اولین تفریح ​​این جنگل راندن جاده بسیار زیبای سه هزار در کنار رودخانه سه هزار است. جاده ای که یک طرفش رودخانه و طرف دیگرش جنگل. یکی دیگر از تفریحات این مسیر، امتحان غذاهای محلی است که در طول مسیر در انتظار شما هستند. در غرفه های کنار جاده غذا و غذاهایی مانند بلال، آش محلی، چای آتشین، میرزا قاسمی، ترشی تره و ماهی کبابی عرضه می شود.

در عین حال می توانید از مراکز پرورش ماهی این منطقه ماهی تازه بخرید و خودتان سرخ کنید و یا بگذارید همان پایه ماهی برایتان سرخ شود. وقتی به جنگل می روید، پیک نیک و استراحت در جنگل بهترین تفریح ​​است. البته در کنار جاده آلاچیق هایی وجود دارد که می توانید پتوی خود را در آن پهن کنید. اگر به هنرهای زیبای عکاسی علاقه دارید، عکاسی در این جنگل تجربه بی نظیری برای شما خواهد بود.

منبع: ویلای لوکس

احساس آرامش در جنگل سه هزار تنکابن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا