ایران گردی

اثر تاریخی آیینه خانه مفخم در کدام شهر است

تودی تریپ: آینه خانه سردار مفخم فاخرترین و باشکوه ترین اثر باقی مانده از دوران قاجار است که امروزه به عنوان موزه اسناد و نسخ خطی مورد استفاده قرار می گیرد.

این بنا که روبروی عمارت سردار مفخم قرار دارد، زمانی بخشی از مجموعه تاریخی دارالحکومه بوده و در باغی بزرگ به همراه کلاه فرنگی، سردار و خزخانه قرار داشته است.

امروزه آشنایی با حال و هوای دوران قدیم و همچنین دنیای معماری تجربه خوشایندی است که گردشگران زیادی را به چنین ماجراجویی ترغیب می کند.

آشنایی با آثار تاریخی آینه خانه مفخم

آینه خانه سردار مفخم یا سردار مفخم یکی از بناهای دوره قاجاریه در قسمت شمالی شهر بجنورد است که در سال 1250 در زمان ناصرالدین شاه به دستور یارمحمدخان شادلو معروف به بجنورد ساخته شد. سردار مفخم برای مقر فرماندهی در بجنورد در دو طبقه به مساحت حدود 2000 متر مربع.

معروف است که طراحی نقشه ساختمان آینه خانه توسط میرزامهدی خان شقاقی (مؤتمین الدوله)، اولین معمار ایرانی فارغ التحصیل از دانشکده معماری پاریس انجام شده است.

بنای تاریخی آینه خانه مجلل در کدام شهر است؟

مصالح به کار رفته در این بنا شامل آجر، ماسه، آهک و گچ است که برای رعایت اصول معماری در پایه و پی سنگ به کار رفته است.

همچنین از چوب روسی به صورت عمودی و افقی برای استحکام بخشی بنا استفاده شده است. آینه خانه با فضای سبز محدودی از جمله گل کاری و چاپار و پرچین از کل مجموعه دارالحکوما جدا شده است.

بنای مورد نظر دارای پلان آزاد است که در سیستم هندسی، وجود تقارن و الهام از معماری غربی از جمله استفاده از کاشی های هفت رنگ در ساخت آن به وضوح قابل مشاهده است.

در ساخت نمای آینه خانه از کاشی در سه تکنیک هفت رنگ مکالی و اسلیمی استفاده شده است.

این بنا دارای سه در ورودی در ضلع شمالی، غربی و شرقی ورودی اصلی است که هر سه به راهرویی در طبقه اول منتهی می شوند.

این بنای معروف در باغی بزرگ با بناهای دیگری مانند عمارت کلاه‌فرنگی و حوضخانه که مجموعا مجموعه دارالحکومه مفخم را تشکیل می‌دهند و به‌عنوان فضای اداری و درباری برای ملاقات‌های رسمی سردار مفخم با شخصیت‌های سیاسی دوره قاجار قرار دارد. عصر، و همچنین برگزاری در مراسم. مراسم نظامی و مشورتی برای امور سیاسی و اجتماعی رؤسای قبایل تحت حاکمیت به کار می رفت.

این عمارت مجلل دارای 32 اتاق و دو تالار با آینه کاری های بسیار زیبا و باشکوه، کاشی کاری و گچ بری سیمانی است و از آثار منحصر به فرد دوره ناصرالدین شاه به شمار می رود.

بنای تاریخی آینه خانه مجلل در کدام شهر است؟

تالار آینه که در حال حاضر به عنوان موزه اسناد و نسخ خطی مورد استفاده قرار می گیرد، محور اصلی این بنا است که در طبقه دوم قرار دارد و از طریق دو راه پله در انتهای شرقی و غربی طبقه اول قابل دسترسی است. راهرو طبقه E.

این اتاق دارای سه در از چوب صندل است که با استخوان منبت کاری شده است. در ازاره سالن از سنگ مرمر مرغوب استفاده شده و آینه بلافاصله از بالا شروع شده و تمام بدنه و سقف سالن را می پوشاند.

در این آینه کاری ها 17 طرح مختلف از جمله طرح های زیبای هندسی و گیاهی، طرح 40 چراغ که در وسط سالن آویزان شده و نمای بیرونی آینه خانه به زیبایی اجرا شده است.

دور بالای دیوارها، در قرنیز، ردیفی از عکس‌های قدیمی، شامل عکس‌های 134 تن از بزرگان و بزرگان سیاسی دوره‌های صفوی و قاجاریه، در زیر قاب‌های شیشه‌ای قرار دارد.

علاوه بر اینها ۱۳ قاب خوشنویسی با نستعلیق و خط شکسته نستعلیق نیز به همین ترتیب بر دیوار ضلع جنوبی تالار نصب شد که پس از مرمت از جای خود برداشته شد و اکنون در گنجینه موزه نگهداری می شود.

در این قاب ها آیاتی از قرآن کریم به زیبایی نوشته و تذهیب شده است که در یک نمونه با امضای کاتب با عبارت «رکیم عبدالعلی 1226 ق» قابل تشخیص است.

نام ساختمان آینه از این تالار آینه گرفته شده است.

بنای تاریخی آینه خانه مجلل در کدام شهر است؟

آینه خانه سردار مفخم کجاست؟

ساختمان دو طبقه آینه خانه دارای 9 اتاق است و سه ورودی آن به راهروی طبقه اول ختم می شود.

وقتی وارد ساختمان می شوید در یک طرف با سلول ها و در طرف دیگر با 4 اتاق مواجه می شوید و اگر راهرو را تا انتها دنبال کنید به پلکانی می رسید که شما را به تالار آینه می رساند.

علاوه بر تالار آینه، 4 اتاق دیگر نیز در این طبقه وجود دارد.

دیدنی ترین قسمت این بنا تالار آیینه است که نام خانه آینه از آن گرفته شده است.

وقتی از یکی از 3 ورودی وارد سالن می شوید، آینه کاری های زیبایی که به طرز ماهرانه ای اجرا شده اند و طرح های متنوعی دارند، محاصره می شوید.

17 طرح مختلف در این آینه ها اجرا شده که شامل طرح های زیبای هندسی و گیاهی می باشد.

البته لوسترهای این سالن هم جلوه زیبایی به آن بخشیده بود.نشانی استان خراسان شمالی، بجنورد، خیابان شریعتی شمالی

ملک سردار مفخم بجنوردی در شمال شهر بجنورد و در انتهای خیابان شریعتی شمالی در استان خراسان شمالی قرار دارد.

بنای تاریخی آینه خانه مجلل در کدام شهر است؟

دسترسی به ملک سردار مفخم بجنوردی

خودرو شخصی: اگر از شهرستان های خراسان رضوی عازم بیجنورد هستید، پس از ورود به شهر، به میدان امام رضا (ع) بروید. سپس به سمت راست یا بلوار شهدا حرکت کنید.

بعد از حدود دو کیلومتر به خیابان شریعتی شمالی می رسید.

اگر از تهران و گلستان به این شهر سفر می کنید، با رسیدن به فلکه اول (میدان تجاری) به راست بپیچید و وارد بلوار جهانبازان شوید.

پس از رسیدن به میدان توحید، بلوار شهدا را ادامه دهید تا به میدان شهدای گمنام برسید. عمارت سردار مفخم در بلوار شهدا و در کمتر از یک کیلومتری میدان شهدای آنخم واقع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا