ایران گردی

اتاقی ۱۴۰ ساله و باورنکردنی در شهرکرد

تودی تریپ: این خانه 140 ساله یکی از زیباترین خانه های باقی مانده از معماری دوران قاجار در شهرکرد است. قسمت مهم این خانه که به آن تالار یا اتاق آینه می گویند، در واقع اتاق سلطنتی به شکل چلیپایی است که در معماری مسکونی قاجار بسیار رایج است. اتاق آینه بخشی از عمارت بزرگ خاندان محمودیه است که دارای فضاهای بزرگ، باربند، نیم طبقه، داخلی، حیاط خلوت، انبارها و اتاق هایی با تزئینات آینه ای است. در دوره پهلوی دوم بیشتر قسمت‌های این خانه ویران شد و تنها فضای معروف به تالار آیینه و اتاق‌های مجاور و قسمتی از ایوان شمالی حیاط آن و حیاط غربی (حیاط اختصاصی) باقی ماند. انجمن خوشنویسان استان چهارمحال و بختیاری هم اکنون در این مکان مستقر است.

اتاق آینه رکورد شطرنج; شگفت انگیز و قدیمی

تا حدود پنج دهه پیش خانه های تاریخی مجلل زیادی در شهرکرد وجود داشت که بیشتر آنها به دلیل توسعه بی رویه شهر تخریب شدند.

اتاق شگفت انگیز 140 ساله در شهرکرد

اتاق آینه بخشی از عمارت بزرگ خاندان محمودیه بود که دارای فضاهای بزرگ، باربند، خانه های میانی، اندرونی، حیاط خلوت و انبار بود و خیابان ها در دوره پهلوی دوم در شهرکرد و خیابان ولیعسر ساخته شد. قسمت اعظم محوطه این خانه ویران شده و تنها فضای معروف به تالار آیینه و اتاق های مجاور آن و نیز قسمتی از ایوان شمالی بارگاه آن و بارگاه غربی (بارگاه خصوصی) باقی مانده است.

این خانه حدود 140 سال قدمت دارد و شاخص های نوع مسکونی معماری ایرانی در آن به چشم می خورد. قسمت مهم این خانه که به آن تالار یا اتاق آینه می گویند، در واقع اتاق شاه به شکل شکم دریده یا صلیبی است که در معماری مسکونی قاجار اغلب دیده می شود. این نوع اتاق در خانه‌ها و قلعه‌های چالش‌برانگیزتر نیز یافت می‌شود، اما آنچه این اتاق را منحصربه‌فرد می‌کند، آینه، گچ و رنگ و تزئینات چوبی روی دیوارها و سقف است.

اتاق شگفت انگیز 140 ساله در شهرکرد

عمارت محمودیه با قدمتی حدود 140 سال یکی از زیباترین خانه های به جا مانده از معماری دوران قاجار در شهر کردستانی است. اتاق آینه بخشی از عمارت بزرگ خاندان محمودیه و بقایای عمارت قاجاریه است که محل سکونت خاندان محمودیه بوده است. بقیه عمارت در زمان ساخت خیابان ولیعصر فعلی شهرکرد در زمان پهلوی دوم تخریب شد و تنها این اتاق با پلان صلیبی شکل و تزئینات معماری دوره قاجاریه به ویژه آینه کاری های ظریف، چندین اتاق مجاور و بخشی از آن تخریب شد. از حیاط خلوت و ایوان آن باقی مانده است.

باکره ها از خشت ساخته شده اند و سقف آنها مسطح و با تیرهایی پوشیده شده است که زیر آن با لت های چوبی تزئین شده است. آینه ها با عناصر هندسی کوچک روی قاب ها، قاب بالای درها، کلاف های زیر سقف که با نقوش گیاهی و هندسی و پرنده نقاشی شده اند، ساخته شده است. سقف این اتاق به صورت کلوخه اندود شده است. درهای باقی مانده در این خانه دو در چوبی است که در کتیبه ها تزئینات خورشیدی دیده می شود.

اتاق شگفت انگیز 140 ساله در شهرکرد

اتاق آینه شهرکرد ثبت ملی

بعدها دوره پهلوی گذشت و با انقلاب اسلامی ایران این مکان تاریخی ساختار گردشگری پیدا کرد به طوری که هر ساله گردشگران زیادی از این بنای تاریخی و هیجان انگیز دیدن می کردند. از این رو سازمان میراث فرهنگی، اتاق آینه را به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسانده است تا فضای این اتاق بار دیگر پذیرای مردمی باشد که رو به آینه هستند و زندگی خود را به عنوان حقیقت این آینه ها با آرامش خاصی به نمایش می گذارند. اکنون این اتاق پذیرای خوشنویسان با احساس ایرانی است و خانه آنهاست تا با قلم خاطره احساس آیینه را بیان کنند.

این اثر در 18 فروردین 1378 با شماره ثبت 2286 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. قسمت مهم این خانه که تالار یا آینه اتاق نامیده می شود، در واقع اتاق شاه به شکل شکمی دریده است. یا صلیبی که در معماری مسکونی قاجار استفاده می شده است. او بسیار قابل مشاهده است. این شکل از اتاق در خانه‌ها و قلعه‌های چالش‌برانگیزتر نیز یافت می‌شود، اما آنچه این اتاق را منحصربه‌فرد می‌کند، آینه، گچ بری و نقاشی و تزئینات چوبی روی دیوارها و سقف است.

اتاق شگفت انگیز 140 ساله در شهرکرد

علاوه بر آینه کاری، نقاشی های پرندگان و گیاهان وجود دارد و از طرفی بر روی بخاری دیواری، تکه های زیبای گچبری دیده می شود. درهای این اتاق دارای دو قاب چوبی با تزئینات خورشیدی در کتیبه‌ها است و شیشه‌های رنگی روی آن‌ها قرار گرفته است. باکره ها از خشت ساخته شده اند و سقف آنها مسطح و با تیرهایی پوشیده شده است که زیر آن با لت های چوبی تزئین شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا