ایران گردی

آیا خانه برای مهریه توقیف میشود

سلام، پلاس جدید: مهریه مالی است که بلافاصله پس از عقد به ملکیت زن در می آید و زن می تواند هر زمان که بخواهد پول مهریه را از شوهرش مطالبه کند. البته این سوال بسته به اینکه مهریه عندالمطالبه باشد یا عندالمطالبه متفاوت است. در هر صورت گرفتن مهریه حق قانونی زوجه است و زن می تواند برای مطالبه این حق اقدام قانونی کند.

مطالبه مهریه

در مطالبه مهریه معمولاً این نگرانی وجود دارد که زوج به محض اطلاع از اینکه زوجه قصد دریافت مهریه را دارد، اموال او را به خویشاوندان و خویشاوندان منتقل کند و از دین بگریزد. راه حل زوجه در این موارد توقیف مال مهریه است.

اگر زن و شوهر با هم دعوا کنند و زن مهریه خود را بخواهد، مرد باید مهریه را به او بپردازد، اما گاهی این سوال پیش می آید که آیا می توان از کل مال مهریه گرفت؟

آیا خانه برای جهیزیه توقیف شده است؟

در این رابطه یکی از سوالاتی که مطرح می شود این است که آیا می توان آپارتمان مسکونی بابت مهریه توقیف کرد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که توقیف آپارتمان به معنای مصادره مال و بلامانع است.

در قانون آمده است که توقیف آپارتمان یا ساختمان مسکونی در مرحله تأمین خواسته یعنی توقیف مال بلامانع است، اما زوجین می توانند نسبت به توقیف مال اعتراض کرده و از دادگاه بخواهند به عنوان استثناء در مورد آنها تصمیم گیری کند. بدهی.

طبق آنچه در قانون آمده است، در این خصوص رویه های متعددی بین قضات وجود دارد و بعضاً ملک ضمیمه نمی شود، اما در صورت ضمیمه بودن منزل، نسبت به مهریه اختلاف نظر وجود دارد آپارتمان و تشخیص اینکه آیا آپارتمان جزء استثنائات محسوب می شود یا خیر بستگی به دادگاه دارد.

نحوه توقیف اموال برای مهریه

توقیف مال در مقابل مهریه

پیش از صدور و ابلاغ بخشنامه رئیس قوه قضائیه در سال ۱۳۹۸، روش‌های توقیف مهریه شامل توقیف مهریه از طریق دادگاه و توقیف مهریه از طریق اداره ثبت بود.

آیا خانه برای جهیزیه توقیف شده است؟

در چنین شرایطی بهتر است زوجه با توجه به وضعیت خود و همسرش برای مصادره اموال مهریه به یکی از مراجع مذکور مراجعه کند. به عنوان مثال زنی که شوهرش اغلب برای امور تجاری به خارج از کشور سفر می کند از روش توقیف اموال مهریه از طریق ثبت احوال استفاده می کند تا بتواند به سرعت شوهرش را ممنوع الخروج کند.

اما با صدور و ابلاغ بخشنامه رئیس قوه قضائیه در آبان ماه 1398 تغییرات اساسی در وصول مهریه و نحوه توقیف اموال در مقابل مهریه ایجاد شد. به موجب این بخشنامه که به موجب بند (ب) ماده 113 قانون برنامه ششم توسعه صادر و ابلاغ می شود:

کلیه بانوانی که جهیزیه خود را می خواهند ابتدا برای مطالبه مهریه و مصادره اموال مهریه به اداره ثبت احوال مربوطه مراجعه کنند.

آیا خانه برای جهیزیه توقیف شده است؟

در صورت عدم تعیین فهرست اموال قابل توقیف مهریه توسط اداره ثبت و ضبط اموال زوج در مدت دو ماه از تاریخ ثبت درخواست توقیف جهیزیه یا اجرای نکاح و وصول مهریه ظرف مدت شش ماه. ماه ها، زوجه می تواند با اخذ گواهی مربوطه از ثبت به دادگاه خانواده برای مطالبه مهریه شکایت کند.

خدمات الکترونیک قضایی و دادگاه خانواده تا زمان صدور گواهی فوق از قبول دادخواست مطالبه مهریه و ضمیمه مال در مقابل مهریه ممنوع می باشند.

توقیف اموال ناشی از مهریه از طریق دادگاه

در صورت عدم شناسایی و توقیف اموال زوج ظرف مدت دو ماه از تاریخ ثبت تقاضای توقیف جهیزیه یا اجرای نکاح و وصول مهریه در مدت شش ماه زوجه می تواند گواهی مربوطه را جهت اجرا دریافت کند. برای گرفتن مهریه به دادگاه خانواده مراجعه کنید.

آیا خانه برای جهیزیه توقیف شده است؟

توقیف اموال ناشی از مهریه از طریق دادگاه به شرح زیر است:

زوجه موظف است با در دست داشتن مدارک لازم گواهی مربوطه را از اداره ثبت اخذ نماید. گواهی ثبت احوال، شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج جهت مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک دادگاه و تقدیم دادخواست مطالبه مهریه و ضبط اموال مهریه.

در این مرحله اگر مبلغ مهریه زوجه تا سقف 20 میلیون تومان باشد، دادخواست مهریه به هیأت حل اختلاف ارسال می‌شود. اما اگر مبلغ مهریه بیش از 20 میلیون تومان باشد دادخواست به دادگاه خانواده ارسال می شود.

نکته قابل تامل این است که از آنجایی که در زمان توقیف مال به دلیل مهریه از طریق اداره تیت، وجهی از زوج دریافت نشده و زوجه به زور به دادگاه مراجعه کرده است، بعید است که وجه از زوج وصول شود. صحنه. اما از آنجایی که ممکن است در فاصله بین ثبت و توقیف مال مهریه توسط دادگاه، اموال یا دارایی ها به نحوی مانند ارث به مالکیت زوج درآید، در این مرحله نیز امکان درخواست توقیف اموال مهریه وجود دارد. .

آیا خانه برای جهیزیه توقیف شده است؟

دادگاه خانواده با وصول درخواست مهریه زمان رسیدگی را تعیین و در یک جلسه به درخواست مهریه رسیدگی و رای صادر می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا