ایران گردی

آنچه باید درباره بقعه سلطان محمود شاه و روستای بندرآباد بدانید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: خانقاه سلطان محمود شاه یا شیخداد در روستای بندرآباد شهرستان عشقدز قرار دارد.

این روستا قدمتی 1500 ساله دارد و در گذشته منطقه تجاری بوده است. روستای بندر آباد در 10 کیلومتری شهر عشقدز قرار دارد و تمامی اهالی روستا می توانند شما را به محل آرامستان راهنمایی کنند.

این صومعه در بافت تاریخی قرار دارد که جز این صومعه چیزی از آن باقی نمانده است.

خانقاه محل زندگی، اجتماع، تحصیل و کار دراویش و صوفیان بود. صوفیان دوره گرد چند ماه در این خانقاه اقامت کردند و از تعلیمات شیخ خانقاه بهره بردند.

این بنا که در روستای بندرآباد قرار دارد خانقاه شیخ تکی الدین دادا محمد (شیخداد) بوده است.

از نظر نقشه بنا و سبک بنا کاملاً شبیه مسجد است. در قسمت جنوبی این صحن یک ردیف ۱۱ متری و در قسمت جنوبی این ردیف گنبدی با کاشی‌های فیروزه‌ای شش ضلعی و لبه‌های رنگین کمانی قرار دارد.

در این مجموعه محرابی وجود دارد که دو اتاق کوچک آن با کاشی فیروزه ای تزئین شده است.

در این مقبره می توان آثار و قبور بسیاری را دید که برخی از شیوخ سلسله درایی در آن مدفون هستند. این ساختمان در قرن هفتم ساخته شده است. Q است.

آنچه باید درباره آرامگاه سلطان محمود شاه و روستای بندرآباد بدانید

از آرامگاه سلطان محمود شاه دیدن کنید

مجموعه شاه سلطان محمود که در روستای بندرآباد قرار دارد خانقاه شیخ تکی الدین دادامحمد (شیخداد) بوده است.

این بنا که در قرن هفتم هجری قمری ساخته شده از نظر نقشه و سبک ساخت کاملاً شبیه مسجد است.

در قسمت جنوبی این صحن ردیفی به طول یازده متر قرار دارد و در قسمت جنوبی این ردیف گنبدی پوشیده از کاشی‌های فیروزه‌ای شش ضلعی و لبه‌های رنگین کمانی را می‌بینید.

در این مجموعه محرابی با دو اتاق کوچک که با کاشی های فیروزه ای تزئین شده است را می بینید. در این مقبره می توانید آثار و گورهای بسیاری را ببینید که برخی از بزرگان سلسله دادا در آن دفن شده اند.

بنای این بنا حدود 10000 متر مربع است و شامل مسجد ذخبلاتین، حسینیه، خانقاه، آب انبار، مدرسه، نانوایی، حمام، برج های دفاعی و مقبره ای است که آرامگاه برخی از شیوخ سلسله «دادایی» است.

سنگ قبرهای این مجموعه از نظر هنر طراحی، خوشنویسی و مجسمه سازی بسیار ارزشمند است.

در مسجد جامع منبری از کاشی های مرمر با نقوش غر سلیمی و خط ثلث وجود دارد که از نظر هنری در هیچ جای استان یزد دیده نمی شود.

این مجموعه که به مرور زمان زیر ماسه های سست کویر مدفون شد، با تلاش سازمان میراث فرهنگی از خاک بیرون آورده شد. یکی از مهم ترین و عجیب ترین قسمت های این مجموعه، تونلی است که این آرامستان را از زیرزمین به مسجد شاه ولی در شهر تفت متصل می کند.

از دیگر شگفتی های این مکان، شکل ظاهری مجموعه است، به طوری که اگر از بالا به این بنا نگاه کنیم، شکل کلمه لا اله الا الله را می گیرد.

بقعه دارای دو صحن بزرگ است که از نظر معماری شبیه به مسجد جامع یزد است و تزئینات کاشی فیروزه ای شش ضلعی با نقوش اسلیمی به چشم می خورد.

قدمت این صومعه به قرن هفتم هجری می رسد و آرامگاه سلطان محمود شاه عفا و صوفیان سلسله دادایی نیز در این مکان قرار دارد.

این بنا تماماً از خشت و گل ساخته شده و به مرور زمان در زیر خاکی که با کمک میراث فرهنگی استخراج شده بود مدفون شد.

آنچه باید درباره آرامگاه سلطان محمود شاه و روستای بندرآباد بدانید

ویژگی های جالب مقبره سلطان محمود شاه و روستای بندر آباد

مقبره سلطان (محمود شاه) بندر آباد رستاک یکی از مجموعه های تاریخی شهرستان اشکذر است که نیاز به معرفی و توجه بیشتری دارد. این مجموعه تاریخی بسیار زیبا و ارزشمند در روستایی به نام بندر آباد قرار دارد.

در این مجموعه محرابی وجود دارد که دو اتاق کوچک آن با کاشی فیروزه ای تزئین شده است. در این مقبره می توان آثار و قبور بسیاری را دید که برخی از شیوخ سلسله درایی در آن مدفون هستند.

این بنا که در روستای بندرآباد قرار دارد خانقاه شیخ تکی الدین دادا محمد (شیخداد) بوده است. از نظر نقشه بنا و سبک بنا کاملاً شبیه مسجد است.

چشم انداز طبیعت کویری روستا با نخلستان های قرمز و سبز انار زیبایی طبیعت روستای بندر آباد را به نمایش می گذارد. تپه های ماسه ای یکی دیگر از جاذبه های طبیعی این روستا است. سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از جاذبه های طبیعی و تاریخی به این روستا سفر می کنند.

مسجد جامع بندر آباد در نزدیکی آرامگاه شاه سلطان محمود (سلطان محمود شاه) قرار دارد و قدمت آن به قرن نهم و دهم هجری می رسد. گنبد، منبر و فانوس های این مسجد از ارزش های معماری و تاریخی است.

مسجد کاشی بندر آباد متاثر از معماری مساجد قرن هشتم و نهم هجری است. گنبد این مسجد با آجرهای ساده پوشیده شده و دارای محرابی با تزئینات گچ بری و منبری با کاشی معرق است.

بقعه امامزاده سید میرحسین در نزدیکی مقبره سلطان محمود شاه قرار دارد و قدمت آن به قرن ششم هجری می رسد. گچبری بسیار زیبا، محراب و کاشی های تزیینی آن از ویژگی های معماری دوره سلجوقی است.

مقبره سلطان محمود شاه آرامگاه سلطان محمود شاه فرزند شیخ تکی الدین دادا که از صوفیان و عرفای معروف منطقه بود. بقعه به دیوار مسجد جامع بندر آباد متصل است.

آنچه باید درباره آرامگاه سلطان محمود شاه و روستای بندرآباد بدانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا