ایران گردی

آغاز مرمت گراند هتل

احیاء و مرمت هتل بزرگ قزوین با حضور سرمایه گذار بخش خصوصی با سابقه فعالیت در احیای بیش از 100 اثر تاریخی، نویدبخش اجرای پروژه ای موفق و احیای خانه دولتی صفوی است.

به گزارش تودی تریپ به نقل از برنا، بالاخره مرمت گرند هتل تاریخی و زیبای قزوین آغاز شد تا دیگر نگران متروک شدن و تخریب این بنای زیبا و هویت باستانی این شهر نباشیم.

هر بار که از خیابان پیامبر می گذشتیم و شاهکار هتل بزرگ قزوین را می دیدیم، حسرت می خوردیم که چرا این بنای گرانبها رها شده و هیچکس به فکر مرمت و احیای آن نیست.

آغاز بازسازی هتل بزرگ

اگرچه در دو سال گذشته اقدامات عمده ای برای انتقال احیای آن به بخش خصوصی از طریق قانونی انجام شد، اما هر بار به دلایلی سرمایه گذار از مشارکت در این مشارکت خودداری کرد تا اینکه در 18 اسفندماه، پیگیری های مسئولان استانی انجام شد. و میراث فرهنگی به ثمر نشست و با کمک صندوق توسعه و احیای اماکن تاریخی، سرمایه گذار فرهنگی که شایستگی، علاقه و تعهد لازم را دارد وارد کار شد تا خیالمان راحت باشد که این بنا از خطر نجات پیدا کرده است. تهدید نابودی و نابودی

هتل بزرگ قزوین دومین مهمانسرا در شهر قزوین نیز یکی از اولین نمونه های هتل مدرن و اروپایی است که در سال های پایانی دوره قاجار ساخته شد و در حدود سال های 1299 تا 1300 توسط استاد ساخته شد. برزوی شاپور پارسی» که بعدها نام خود را به مهرشاهی تغییر داد. این محل در ضلع شرقی خیابان پیامبریه و در ضلع غربی ارگ صفوی در زمینی به مساحت 3000 متر مربع ساخته شده است.

گراند هتل که دو طبقه در سمت خیابان و سه طبقه در سمت حیاط است، دارای راهروها و اتاق های طاقدار و دارای ویژگی هایی از قبیل: تابلوهای چوبی، ستون های گرد با سرستون های گلدانی، سقف چوبی، گچبری و دیوار آجری است.

شروع مرمت و بازسازی گراند هتل توسط تیم تخصصی بخش خصوصی

ورودی اصلی هتل در ضلع غربی ساختمان قرار داشت و اضلاع آن دارای سقف چوبی است که این ورودی به فضای پارتیشن واقع در طبقه وسط منتهی می شود و این اتاق ها از ضلع غربی رو به خیابان و در محدود می شوند. ضلع شرقی در کنار ایوان ستون دار .

این فضا که با یک راه پله چوبی تقسیم می شود به حیاط داخلی و طبقه زیرین هتل منتهی می شود و اتاق های هتل در طبقه اول قرار دارند که توسط دو راه پله چوبی رو به حیاط به این طبقه متصل می شود.

در ضلع جنوبی بنا در سال 1310 سالن سینما به نام زاتسرا ایجاد شد که در سال 1319 بر اثر آتش سوزی آسیب دید و تا سال 1356 بازسازی و مورد بهره برداری قرار گرفت تا اینکه مجدداً در اثر آتش سوزی ویران شد و بازسازی نشد و اکنون ساختمان بخشی از قزوین است. باغ فرهنگی واقع شده است و توسط بخش خصوصی بازسازی، مرمت و بازسازی خواهد شد.

پشت این عمارت، در محل فعلی مدرسه علامه محمد قزوینی، ساختمان عدلیه قرار داشت و امروزه این بنا قدیمی ترین هتل بزرگ باقی مانده در سراسر ایران است.

در محل این بنا وقایع بزرگی از جمله برنامه ریزی کودتای رضاشاه رخ داد.

شروع مرمت و بازسازی گراند هتل توسط تیم تخصصی بخش خصوصی

مرمت و احیای بنای تاریخی «هتل بزرگ قزوین» کلید خورد

اسماعیل شعبانی سرمایه گذار فرهنگی این اثر تاریخی است که آقای فرشید عبداللهی را که از متخصصان امر مرمت و احیای بناهای تاریخی است به عنوان نماینده تام الاختیار برای تکمیل این اثر ارزشمند مأمور کرد.

شروع مرمت و بازسازی گراند هتل توسط تیم تخصصی بخش خصوصی

شعبانی در مصاحبه ها و پرده زدن غایب بود و تمامی سوالات اطلاعاتی را به همکار عبداللهی واگذار کرد و فرصت شد تا در گفتگوی اختصاصی با این کارشناس حوزه احیای بناهای تاریخی علت حضورش در این عرصه را جویا شویم. .

امیدواریم با حضور سرمایه گذار واجد شرایط و علاقه مند حداکثر تا سه سال آینده شاهد ساختمانی زیبا و تاریخی در محوطه گراند هتل باشیم که می تواند ساختمان دولتی صفوی و منطقه سبزه میدان را به یک گردشگر تبدیل کند. مقصد، و این مشکل دور نیست.

فرشید عبداللهی یکی از همکاران مرمت و مرمت بناهای تاریخی کشور در گفتگو با خبرنگار برنا گفت: 22 سال سابقه کار در زمینه مرمت و مرمت آثار تاریخی دارم و تاکنون در مرمت شرکت کرده ام. بیش از 100 اثر تاریخی

وی افزود: بسیار خوشحالم که امروز برای مرمت هتل بزرگ در قزوین هستیم و می توانیم در مرمت اثری بی نظیر مشارکت کنیم و به مجموعه بناهای تاریخی این شهر بیافزاییم.

عبداللهی بیان کرد: طبق قرارداد حدود 70 میلیارد تومان برای مرمت و مرمت گراند هتل سرمایه گذاری و هزینه می کنیم که این مبلغ ممکن است به 100 میلیارد تومان برسد.

شروع مرمت و بازسازی گراند هتل توسط تیم تخصصی بخش خصوصی

این سرمایه گذار بخش خصوصی گردشگری یادآور شد: هتل بزرگ یک ساختمان لوکس است و به نظر من یک پروژه سرمایه گذاری جذاب محسوب می شود و ما نه تنها نگاه اقتصادی به این کار داریم، بلکه با رویکرد فرهنگی وارد شدیم و به محض اینکه بتوانیم بسازیم. یک ساختمان برای اینکه داستان را زنده کنیم و آن را برای استفاده مردم آماده کنیم، به اهداف خود رسیدیم.

عبداللهی درباره وضعیت کاربری ساختمان نیز گفت: کاربری گراند هتل همانند اسکان، پذیرایی و فرهنگ سازی است، البته ظرفیت آن هنوز مشخص نشده است و پس از ارائه طرح ظرفیت برای اسکان مشخص می شود. رستوران ها و سایر خدمات

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: ما و سرمایه گذار اصلی بیشتر در حوزه فرهنگ اندیشیدیم، زیرا هتل بزرگ در قلب فرهنگی شهر قزوین قرار دارد و نگاه ما نیز فرهنگی است تا به تقویت و ارائه هویت فرهنگی این شهر کمک کنیم و چگونه برای انجام این کار با مجموعه دولت خانه بسیار مهم است که دور هم جمع شویم و این مجموعه را احیا کنیم.

عبداللهی اضافه کرد: مشکلی که در قزوین وجود دارد این است که الزام ورود گردشگر به هر شهری بستگی به زیرساخت ها دارد و متاسفانه چون این شهر یک گذرگاه است و هیچ وقت مقصد تعریف نشده و خدمات گردشگری در آن تعریف نشده است. با کاستی ها و چالش هایی مواجه است اما خود هتل دیدگاه مشترکی دارد و اولین هدف ما احیای بنای تاریخی کشور و افزودن جاذبه به بناهای دیگر است که تامین زیرساخت هاست.

وی در خصوص معماری بنا در زمان مرمت و مرمت نیز اظهار داشت: سبک معماری به کار رفته بر اساس معماری قدیمی و موجود همان بنا بوده و در تلاش هستیم تا در کمتر از سه سال آن را به بهره برداری برسانیم.

عبداللهی افزود: برای بازسازی و مرمت هتل بزرگ قزوین اعتبار و تسهیلات دولتی دریافت نخواهیم کرد و تمام اعتبارات لازم توسط بخش خصوصی تامین می شود.

شروع مرمت و بازسازی گراند هتل توسط تیم تخصصی بخش خصوصی

هتل بزرگ نگین درخشان مرکز شهر قزوین است

با توجه به طرح ارائه شده و پتانسیل توسعه بنای زیبا و تاریخی هتل بزرگ و انتخاب سرمایه گذاری، به نظر می رسد در کمتر از سه سال مساحت فعلی هتل بزرگ، ساختمان دولت صفوی و اربعین موزه ستون به یکی از رودخانه های زیبا، دیدنی و زیبای شهر قزوین تبدیل می شود و ما را به مقصد گردشگری نزدیک می کند.

شروع مرمت و بازسازی گراند هتل توسط تیم تخصصی بخش خصوصی

با تشکر از همه دست اندرکاران و مسئولان استان به ویژه معاونت عمرانی، مدیرکل میراث فرهنگی و مدیرعامل صندوق مرمت و بخش خصوصی، امیدواریم با تسریع در روند مرمت و مرمت هتل بزرگ به زودی شاهد بازسازی و رونق این بنای تاریخی و تشکیل مرکز گردشگری در شهر قزوین خواهیم بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا