اخبار گردشگری

آغاز ساخت یک شهرک جدید / تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت!

به گزارش تودی تریپ به نقل از ایسنا، جمعی از فعالان و دوستداران میراث فرهنگی خبر دادند: فاز اول تسطیح زمین برای احداث ۲۱۶ هکتاری «شهر جدید جیرفت» از چند روز دیگر به سمت غرب آغاز شده است. مجموعه باستانی “داکیانوس”. این آبادی درست در میان خرابه های شهر قدیمی جیرفت قرار دارد. در حالی که محدوده و مرزهای شهر داگیانوس هنوز تأیید نشده است، شواهد سطحی نشان می دهد که شهر جدید گیرافت در این منطقه واقع شده است. با توجه به عکس های هوایی مشخص است که قبرستان در قسمت جنوبی شهر نوین و بخشی از سیستم آبرسانی و قنات های قدیمی متصل به دقیانوس در غرب و در وسط شهر قرار دارد. نوین. همچنین تپه های شمال غربی که مملو از خرده های سفال و آجر و بقایای معماری است در شمال شهر نوین قرار دارد.

به گفته باستان شناسان، راه ارتباطی شهر جدید از کوچه پس کوچه های «کوهورویه» نمی گذرد، اما در آینده منطقه ارزشمند «قمادین» تسطیح و تخریب می شود تا پل و بزرگراهی که به هم متصل می شود، ایجاد شود. شهر مدرن جیرفت و شهر جدید.

کومادین همان شهری است که مارکوپولو آن را کامادی می نامد و می نویسد که کومادی قبلاً شهری بزرگ و باشکوه بوده است اما اکنون (قرن هفتم/13م) به دلیل اینکه مغولان چندین بار آن را ویران کردند کوچک و ناچیز شده است. کمدی در قرن نوزدهم در شمال جیرفت شناسایی شد. مردم محلی ویرانه های آن را شهر داکیان می نامیدند (گابریل، 129؛ سایکس، 267). برخی معتقدند شهر داکیانوس شهر باستانی جیرفت (دایره المعارف بوذر اسلامی) است. از کودین به عنوان گنجینه گرانبهای چین و کویته، هند، حبشه، زنگبار، روم، مصر، ارمنستان، آذربایجان، ماوراءالنهر، خراسان، فارس و عراق یاد شده است.

آغاز ساخت شهرک جدید/ تهدید شهر باستانی جیرفت!

فعالان میراث فرهنگی می گویند: بخشی از سطح زیرکشت و حریم این مجموعه ارزشمند باستانی کمتر از دو دهه پیش در قالب زمین های یک هکتاری در اختیار گروهی از مستمری بگیران روستایی قرار گرفت. این منطقه که بیش از 70 هکتار وسعت دارد معلوم نیست با چه سازوکاری و با چه قانونی و با چه استعلامی در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفته و سرنوشت آن چه خواهد بود؟

آغاز ساخت شهرک جدید/ تهدید شهر باستانی جیرفت!

اکنون این سؤالات توسط گروهی از باستان شناسان و فعالان میراث فرهنگی مطرح شده است، آیا این طرح ملاحظات «ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی» (ETAF) را در نظر گرفته است؟ همچنین شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه 29 دی ماه 1402 تصویب کرد که برای «الحاق 299 هکتار زمین به شهر جیرفت بر اساس طرح نهضت ملی مسکن» ضروری است. برای «درمان حریم آثار ثبت شده در حوزه کاربردی با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان در این طرح اعمال شود. آیا وزارت میراث فرهنگی به این موضوع رسیدگی کرده است؟ آیا توسعه جیرفت با نابودی ارزش‌ها و دارایی‌های تاریخی و فرهنگی آن همراه خواهد بود یا میراث و ارزش‌های فرهنگی برای نسل‌های آینده حفظ می‌شود؟

آغاز ساخت شهرک جدید/ تهدید شهر باستانی جیرفت!

جیرفت یکی از کهن‌ترین تمدن‌های بشری است و حدود پنج هزار سال قدمت دارد و الواح نوشتاری که از آن به دست آمده نشان‌دهنده یکی از اولین خطوطی است که بشر اختراع کرده است. این مکان باستانی قبلاً با غارت‌های گسترده مواجه شده بود. در اوایل دهه 1359 که «خلیل رود» در جنوب استان کرمان طغیان کرد و گورهای باستانی و اشیای مدفون در آن کشف شد و مردم با بیل و کلنگ به این منطقه رفتند، در آن زمان جیرفت را به عنوان یکی از اقوام یاد می کردند. پنیر سوئیسی که حفارها برای یافتن اشیا استفاده می کردند. آنها سوراخی در تاریخ ایجاد کرده بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا