ایران گردی

آشنایی با کاخ چهلستون اصفهان + ساعت بازدید

تودی تریپ: اصفهان شهر حجاری و نقاشی است و ضیافتی از طرح، رنگ، هنر، معماری و تاریخ را به مسافران خود هدیه می دهد.

در میان این همه زیبایی و شکوه، کاخ چچلستون اصفهان است که به خاطر نقاشی‌ها و آینه‌های منحصربه‌فردش شهرت دارد و زمانی میزبان بزرگانی از سراسر جهان بود.

قدمت این بنا به دوران صفویه و زمان شاه عباس اول و شاه عباس دوم می رسد و در میان باغی بزرگ و سرسبز قرار دارد.

باغی که نمونه ای عالی از باغ های سلطنتی صفویه است و یکی از 9 باغ ثبت جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به شمار می رود.

کاخ چچلستون اصفهان کجاست؟

ساخت کاخ چچلستون به زمان شاه عباس اول معروف به عباس کبیر برمی گردد که اصفهان به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد. در آن زمان پروژه های عظیم بسیاری در این شهر تاریخی محقق شد.

احداث بلوار بزرگ و عریض چهارباغ و باغ های زیبای ایرانی در اطراف آن یکی از این طرح ها بود. سبزه چهلستون یکی از مهم ترین این باغ ها بوده و در واقع گذرگاه ارتباطی چهارباغ و میدان نقش جهان بوده است.

آشنایی با کاخ چچلستون اصفهان + ساعات بازدید

در زمان شاه عباس کبیر عمارت کوشکی در وسط این باغ برای پذیرایی از مهمانان خارجی و داخلی ساخته شد. این کوشک در واقع اولین شالوده کاخ است که در برخی از کتب تاریخی آمده است که شاه عباس اول در سال 1614 نوروز را جشن گرفته است.

با روی کار آمدن شاه عباس دوم در اواسط قرن هفدهم، این غرفه ساده گسترش یافت و تالارهای متعددی به ساختمان اصلی اضافه شد، مانند تالار 18 ستونی، تالار آینه و اتاق های مجلل و بزرگ در اول. کف. .

بنای جدید با تزئینات مختلف ایرانی از جمله آینه کاری، مینیاتور، کاشی و مقر تزئین شد و با برکت ترین بنای جهان لقب گرفت.

استخر زیبایی در جلوی ساختمان تعبیه شده است که زیبایی آن را دو چندان می کند. ساخت کاخ چهل ستون در سال 1647 به پایان رسید و با حضور مهمانان خارجی و داخلی و شاه افتتاح شد.

سپس به عنوان تالار پذیرایی برای پذیرایی از سفرا و مقامات خارجی خدمت کرد. به گفته برخی از مورخان، این عمارت در اواخر عصر صفویه بر اثر آتش سوزی شدید ویران شد و بخش‌هایی از آن در آتش سوخت.

نشانی: استان اصفهان، اصفهان، میدان امام حسین، خیابان استندری

دسترسی با مترو: باغ چهلستون در شرق خیابان چهارباغ، جنوب خیابان سپه و غرب میدان نقش جهان واقع شده است. برای رسیدن به این باغ می توانید از خط مترو اصفهان استفاده کنید و در خیابان چهارباغ، ایستگاه شهدا پیاده شوید و با تاکسی یا پیاده رو به جنوب مسیر را ادامه دهید.

دسترسی با اتوبوس: همچنین می توانید از خط اتوبوس میدان امام حسین به میدان لاله استفاده کنید، در خیابان باغ گلدسته از ایستگاه شهرداری پیاده شوید و از آنجا به سمت باغ چهلستون بروید.

بد نیست بدانید کاخ چچلستون در حوالی میدان نقش جهان قرار دارد و با کمی پیاده روی از ضلع غربی میدان می توانید به این اثر تاریخی برسید.

آشنایی با کاخ چچلستون اصفهان + ساعات بازدید

ساعات بازدید چچلستون، اصفهان

برای ورود به این مجموعه زیبا باید بلیط ورودی تهیه کنید. شما می توانید هر روز از ساعت 9:30 صبح تا 15:45 از کاخ چچلستون دیدن کنید. زمان توصیه شده برای بازدید از این بنای تاریخی زیبا 1 تا 2 ساعت است.

بهترین زمان برای بازدید از کاخ بهار و اردیبهشت است. البته به دلیل خنکی هوا در عصرهای تابستان، یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری نیز به حساب می آید. همچنین شب چهلستون با نورپردازی بسیار زیبا جلوه خاصی به خود می گیرد.
کاخ چهار ستون و باغ آن حدود 67000 متر مربع مساحت دارد. معماری این کاخ تلفیقی از معماری چینی، ایرانی و فرانسوی است. ایوان جلویی کاخ 20 ستون دارد. به نظر می رسد به دلیل انعکاس در آب استخر جلویی به چهلستون معروف است. نظریه دیگر این است که نام چهلستون به دلیل وجود ستون های فراوان در این کاخ است.

در ادبیات ایران چهل بیشتر به نشانه کثرت بیان شده است. هنگام بازدید از این کاخ اولین چیزی که توجه شما را جلب می کند ایوان بزرگی به طول 38 متر و عرض 17 متر است. این ایوان در ضلع شرقی بنا است و دارای 18 ستون چوبی به ارتفاع 14 متر از تنه درختان چنار و کاج است که هر کدام به طرز ماهرانه ای تزئین شده است.

همچنین چهار ستون میانی بر روی چهار شیر سنگی حکاکی شده زیبا وجود دارد. شیرآلات سنگی فواره هایی هستند که آب را به داخل حوض مرمری بین چهار ستون می ریزند. سقف دیدنی ایوان از چوب ساخته شده و با نقاشی و آینه تزئین شده است.

تالار تخت یا تالار اصلی مهم‌ترین قسمت کاخ چهلستون اصفهان است که با نقاشی‌های باشکوه و شگفت‌انگیزی از دوره صفویه، پنجره‌های خاتم کاری و سقفی باشکوه تزئین شده است.

آشنایی با کاخ چچلستون اصفهان + ساعات بازدید

سقف این اتاق بزرگ شاید بهترین نمونه از این نوع در ایران باشد. نقاشی های این اثر تاریخی نمونه های کاملی از نقاشی مکتب اصفهان در قرن هفدهم و هجدهم می باشد.

در مجموع در کاخ چچلستون علاوه بر تزئینات گل و حیوانی که بر روی دیوارها کار شده است، حدود هفتاد نقاشی دیواری با تکنیک مزاج و روغن وجود دارد. نقاشی های دیواری اولیه این کاخ مربوط به زمان شاه عباس دوم است و بیشتر ویژگی های مکتب اصفهان را نشان می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا