ایران گردی

آسبادهای تماشایی و جالب نشتیفان

تودی تریپ: آسبادهای نیشتیفان یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین مجموعه‌های خشت، خشت و چوب در ایران هستند. این سازه معماری منحصر به فرد قدیمی ترین ساختمان در نوع خود در جهان است. نشتیفان آسباد عنوان اولین کارخانه جهان را دارد. این مجموعه اولین مرکزی در ایران است که امکان استفاده از انرژی باد در خشکی وجود دارد. آسباد نشتیفان پس از هزاران سال هنوز فعال و زنده است. مجموعه نشتیفان اسبدس به شماره 7490 در سال 1381 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

آشنایی با آسبادهای نیشتیفان هوا

از سازه هایی که با چوب، خشت و گل برای آسیاب گندم خالص با بادهای 120 روزه سیستان ساخته شده است، بازدید خواهیم کرد. این سازه مهندسی منحصربه‌فرد که نشان از هوش و ذکاوت نیاکان ما دارد، آسیاب‌های بادی هستند که چشم‌نوازترین نمونه‌های آن را می‌توان در سرزمین آسیاب‌های بادی نیشتیفان حف ایران دید. از آنجایی که آسیاب ها اولین کارخانه های تاریخ محسوب می شوند، قدمت این مجموعه سفالی کمیاب نیز به دوران صفویه برمی گردد.

آسبادهای دیدنی و جالب نشتیفان

با ساختمان، منبع برق، ماشین آلات، اپراتورها و در نهایت تولید محصول، کارخانه ای سنتی است که روزگاری در تمام روستاهای شهرستان حف رونق زیادی داشت به گونه ای که تنها روستای بدون آسباد در این منطقه به دلیل بعث آباد (روستای بدون آسباد) شناخته شده است.

خوبی این است که تاریخ زنده است و طنین گذشته در آسبادهای نیشتفان هف شنیده می شود، زیرا از میان 32 آسباد نیشتیفان، 6 آسباد هنوز توانایی آرد شدن گندم را دارند و آسیابان معروفی به نام آقای. گنج زنده بشر با چرخیدن این آسبادها چرخ زندگی او را می چرخاند و عطر خوش نان پخته شده از آرد این آسبادها را به ساکنان نشتیفان عرضه می کند. اگرچه در عصر تکنولوژی نوظهور و در هیاهوی تغییرات عظیم در زندگی، جایگاه آسبادها شاید حقیقتی افسانه‌وار باشد، اما بدون شک عظمت، زیبایی و خلاقیت به کار رفته در این شاهکار باستانی که یک ثبت ملی، گردشگران و مهندسین خارجی را جذب می کند.

آسبادهای دیدنی و جالب نشتیفان

نشتیفان عبارتی است مشتمل بر دو کلمه نش و تیفان، نش نیش موضعی است و به عقرب گزیدگی که در این منطقه فراوان است، اشاره دارد و تیفان یک طوفان موضعی است و به بادهای موسمی در این منطقه از ایران اشاره دارد. با این حساب می توان گفت نیشتیفان مکانی است که در معرض ضربات طوفان است.

قطعات آسبادهای نشتیفان هوا

پرخانه (قسمت بالا): قسمت بالای نشتیفان اسبدها که در گویش محلی پرخانه نامیده می شود، جریان باد 120 روزه سیستان را گرفته تا سنگ آسیاب را بچرخاند و باد را به پایین آسباد منتقل کند. در پشت خانه روزنه ای به نام دربد وجود دارد، دربد که رو به شمال است، تنها ورودی باد آسباد است که نشان از هوشمندی مهندسی پیشینیان دارد، زیرا پس از عبور از این دهانه، باد فقط می وزد. برو به یکی او به تیغه ها ضربه می زند و انرژی بیشتری به دست می آورد. هر خانه علاوه بر درب دارای یک فلپ به ابعاد کانال خنک کننده است که عملکرد جالب آن را در قسمتی از خانه نشان می دهد.

آسبادهای دیدنی و جالب نشتیفان

آس خانه (قسمت پایین): قسمت پایین نشتیفان آسبادها که در زبان محلی به آن آس خانه می گویند، جایی است که سنگ آسیاب تا زمانی که فرآیند تبدیل گندم به آرد تمام شود، در آن قرار دارد. دریچه ای که در قسمت پرخانه ذکر شد، تأثیر خود را بر روند آسیاب گندم در آن قسمت نشان می دهد. این شیر که یکی از اجزای اصلی آسباد است بر روی دیوار قرار می گیرد و در واقع به عنوان یک خنک کننده یا هواکش طبیعی عمل می کند و به محض وزش باد به آسیاب می گوید که آسباد به زودی مورد استفاده قرار می گیرد; و علاوه بر این، این خنک کننده طبیعی به فرآیند تمیز کردن و جداسازی گندم از کاه و ماسه کمک می کند. جالب است بدانید که آسیابانان کوشا جدا از این مناسبت ها می توانند در روزهای گرم تابستان نیز فارغ از خنکای این چاله استراحت کافی را تجربه کنند.

قبرستان تاریخی: قبرستانی قدیمی و منحصر به فرد در پشت نشتیفان اسبدس با سنگ قبرهای بلند وجود دارد. ارتفاع این سنگ قبرها ارتباط مستقیمی با جایگاه و اهمیت صاحبان قبر دارد.

آسبادهای دیدنی و جالب نشتیفان

از آنجایی که بادهای 120 روزه شرقی و شمالی است و آسبادهای نشتیفان نیز با این بادها می چرخند، بنابراین با برنامه ریزی دقیق و آینده نگری و ایجاد قبرستان در این منطقه از ساخت و ساز در جهت باد چرخ جلوگیری کردند. از این شر برای همیشه می چرخد.

روش کار آسبادهای نشتیفان هوا

طرز کار نیشتیفان آسبادها به این صورت است که چرخ و پر غول پیکری که دارای 48 بال و 32 بال و 8 در است در جهت باد قرار گرفته و بر بام آسیا به گان می رسند و چرخ را می چرخانند و پر. از حرکت چرخ و قلاب نیرویی به تیر آسیایی وارد می شود و چون سر دیگر تیر به سنگ بالای آسیایی متصل می شود، سنگ نیز می چرخد ​​و میله کوچکی به نام لک لک را می چرخاند. .

آسبادهای دیدنی و جالب نشتیفان

حرکت لک لک باعث ارتعاش ناودان می شود و به همین دلیل دانه ها به آرامی از ناودان به سمت حفره میانی سنگ ناودان هدایت می شوند و با چرخش سنگ ها گندم به صورت آرد آماده جمع آوری می شود. طبیعی است که هر چه سرعت باد بیشتر باشد، سنگ سریعتر می چرخد، لک لک سریعتر حرکت می کند و در نهایت گندم بیشتری به آرد تبدیل می شود. هنگامی که باد بسیار شدید است، ابزاری به نام تخت وحشت که در سوراخ زیر سنگ ها قرار دارد، به عنوان ترمز عمل می کند و می تواند حرکت سنگ و آسباد را کند کرده یا در صورت لزوم از گردش آن جلوگیری کند.

جالب است بدانید که نامنظم بودن باد هیچ خللی در کار خرمن کوب و آسیاب ایجاد نمی کند به طوری که آسیاب 150 کیلوگرم گندم را در آسیاب می ریزد و در صورت وزش باد ساعت ها محل کار خود را ترک می کند. تمام اجزای کوبنده مانند کارخانه اتوماتیک راه اندازی شده و گندم به آرد تبدیل می شود، زیرا این سازماندهی فوق العاده فقط بدون حضور باد متوقف می شود.

منبع: کارناوال

آسبادهای دیدنی و جالب نشتیفان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا