ایران گردی

آرامگاه کمال الملک؛ نگین هنر معماری در شهر نیشابور

به گزارش تودی تریپ، آنطور که الی گشت می نویسد آرامگاه کمال الملک هنرمند نامدار دوره قاجار در شهر نیشابور همچون نگینی درخشان در میان آثار فرهنگی و تاریخی این شهر می درخشد. این آرامگاه که به عنوان یکی از شاهکارهای هنر معماری ایران شناخته می شود با طراحی منحصر به فرد و باغ های سرسبز خود همه ساله گردشگران و محققان بسیاری را به سوی خود می کشاند.

در جستجوی ردپای غفاری:

محمد غفاریمعروف به کمال الملکاو که در سال 1353 در کاشان به دنیا آمد، او که از هنرمندان مشهور ایران است، از کودکی به نقاشی و خوشنویسی علاقه داشت. کمال الملک پس از تحصیلات ابتدایی به تهران رفت و در مدرسه دارالفنون نقاشی را به سبک نقاشی غربی آموخت.

سفر در زمان:

در سال 1337 مهندس هوشنگ شیهون، طرحی برای بنای آرامگاه کمال الملک ارائه کرد که شامل شش ایوان فرورفته با کاشی های معرق لاجوردی و سفید بود. این طرح به تصویب رسید و ساخت بنای جنب آرامگاه آتاری در سال 1341 آغاز شد.

معماری، آیینه ذوق و خلاقیت:

آرامگاه کمال الملک نمونه ای زیبا از تلفیقی از معماری سنتی و مدرن است. هندسه نکته مهمی در طراحی این بنا است. شش طاق نیم دایره و چهار قوس متقاطع در مورب ها و دو طاق کوتاه تر بر بوم هستی حک شده است.

آرامگاه کمال الملک;  گوهر هنر معماری در شهر نیشابور

دیدنی های اطراف مقبره:

علاوه بر آرامگاه کمال الملک، جاذبه های تاریخی و فرهنگی دیگری نیز در اطراف این مکان وجود دارد که دیدن آنها خالی از لطف نیست. آرامگاه خیام و عطار نیشابوری، مسجد جامع نیشابور و بازار تاریخی و مغازه های سنتی هر کدام از این شهرها گنجینه ای از تاریخ و فرهنگ را به نمایش می گذارند.

راه دسترسی به مقبره:

برای رسیدن به آرامگاه کمال الملک می توانید از طریق میدان فضل و خیابان عرفان به این مکان بروید. استفاده از اتوبوس، تاکسی یا ماشین شخصی گزینه های قبل از رسیدن به این آرامگاه است.

نکات بازدید:

  • بهترین زمان برای بازدید از آرامگاه کمال الملک صبح زود یا نزدیک غروب زمانی است که جمعیت کم است.
  • ورود به قبرستان رایگان است فقط برای بازدید است موزه و آلبوم عکس باید داخل قبر باشد یک بلیط فراهم کند.
  • پوشش مناسب بازدید از مقبره امری ضروری است.

آرامگاه کمال الملک;  گوهر هنر معماری در شهرستان نیشابور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا