ایران گردی

آرامگاه معروف‌ترین پزشک جهان در ایران

در دل شهر باستانی همدان، آرامگاه ابوعلی سینا، محقق نامدار ایرانی، همچون نگینی فیروزه ای در تاریکی تاریخ می درخشد. این بنای باشکوه یادآور حکیمی فرزانه است که ستاره ای درخشان در عرصه علم و دانش بود.

ابوعلی سینا، پزشک، فیلسوف، دانشمند و شاعر مشهور ایرانی در روستای افشانه بخارا به دنیا آمد. شهرت و دانش او را به طبیب خاص پادشاهان تبدیل کرد و القاب شرف الملک، شاهزاده اتباع، شیخ الرئیس و خوجت حق را به او دادند. سرانجام در شهر همدان دار فانی را وداع گفت و قبر ابدی او مکانی امن برای دوستداران علم و دانش شد.

آرامگاه ابوعلی سینا در میدان ابوعلی سینا قرار دارد. در فصل بهار و تابستان از ساعت 9 صبح تا 20 و در فصل پاییز و زمستان از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر می توانید از این بنای باشکوه دیدن کنید. این مقبره در روزهای تعطیل تعطیل است.

تاریخچه مقبره

ابوعلی سینا در آخرین سفر خود از اصفهان به همدان در خانه دوست خود ابوسعید دهدوک ساکن شد و در آنجا دار فانی را وداع گفت. پس از مدتی ابوسعید دهدوک نیز در جوار ابوعلی سینا به خاک سپرده شد. در اواخر قرن سیزدهم، طاق کوچکی بر روی قبرهای آنها ساخته شد. به مرور زمان این میدان ویران شد و قبور نیز آسیب دید.

در زمان قاجار نگر خانم دختر شاهزاده عباس میرزا میدان قدیمی را ویران کرد و گنبدی آجری بر سر قبر ابوعلی سینا و ابوسعید دهدوک ساخت. سنگ قبر اصلی ابوعلی سینا در سردر ورودی آرامگاه قرار دارد.

آرامگاه مشهورترین پزشک جهان در ایران

در سال 1299 محمدحسین فریدالدوله گلگون همدانی دور محوطه آرامگاه را دیوار کشید و تالار کوچکی را به عنوان کتابخانه در کنار آن ساخت.

در دوران پهلوی، انجمن ملی آثار ایران تصمیم گرفت مقبره جدیدی برای ابوعلی سینا بسازد. در حراج برگزار شده، پروژه هوشنگ سیحون، معمار ایرانی برگزیده شد. این طرح به تایید آندره گدار، رئیس وقت گروه باستان شناسی ایران و مهندس محسن فروغی رسید. اجرای پروژه به هوشنگ سیحون سپرده شده است.

آرامگاه ابوعلی سینا با معماری باشکوه و تزیینات چشم نواز خود یادآور جایگاه بزرگ ابوعلی سینا در تاریخ ایران و جهان است. این بنای باشکوه یکی از جاذبه های مهم گردشگری شهر همدان و مقصد علاقه مندان به علم و دانش از سراسر جهان است.

نکاتی برای بازدید از مقبره

  • ساعات ملاقات:
    • فصل بهار و تابستان: از ساعت 8 صبح تا 8 بعد از ظهر
    • فصل پاییز و زمستان: از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر
  • تعطیلات:
    • شهادت حضرت علی (ع)
    • تاسوعا و عاشورای حسینی
    • رحلت پیامبر اکرم (ص)
    • شهادت امام جعفر صادق (ع)
    • رحلت امام خمینی (ره)

آرامگاه مشهورترین پزشک جهان در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا