ایران گردی

آرامگاه شاه قاسم انوار کجا قرار دارد

تودی تریپا _ خدمات توریستی: یکی از مکان های تاریخی و دیدنی شهرستان تربت جام آرامگاه شاه قاسم انور است.

آرامگاه شاه قاسم انور در روستای لنگر قرار دارد و در تاریخ 26 اردیبهشت 1354 با شماره ثبت 1061 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بقعه توسط «امیر علیشیرنوایی» ساخته شده و دارای کتیبه‌هایی از دوره صفویه است.

از آرامگاه شاه قاسم انور دیدن کنید

روستایی در 24 کیلومتری شهرستان تربت جام وجود دارد که زادگاه عارفان و شاعران نامداری چون «مولانا عبدالرحمن جامی» و «حتفی هرجردی» است. همچنین وجود مقبره «شاهزاده قاسم انور» از عرفای بزرگ قرن هشتم و اوایل قرن نهم به این روستا هویت فرهنگی و معنوی بخشیده است.

سید معین الدین علی بن نصیر هارون ابوالقاسم حسینی سرابی تبریزی ملقب به قاسم انور در سال 757 هجری قمری در سراب آذربایجان شرقی کنونی متولد شد و در سال 837 هجری قمری در 80 سالگی درگذشت. وی را در باغ خانقاه خود در روستای لنگر تربت جام به خاک سپردند.

مقبره قاسم انوار توسط امیرعلیشیر نوایی شاعر، عالم و سیاستمدار برجسته عهد تیموری و از معاصران سلطان حسین بایکرا در روستای لنگر ساخته شده و دارای کتیبه هایی از دوران صفویه است.

آرامگاه شاه قاسم انور کجاست؟

این بنای مستطیل شکل دارای دو ایوان در ضلع شمال شرقی و جنوب غربی است و دارای حجره هایی در اضلاع ایوان شمال شرقی و ضلع شمالی است. در داخل بنا، چهار طاق حاوي مقبره منسوب به شاه قاسم در كاخ نيمه هشت ضلعي شمال شرقي قرار دارد.

در حجره سمت راست آرامگاهی منسوب به پسر شاه قاسم قرار دارد. سقف این حجره دارای ساختار 24 ضلعی ساده در چهار گوشه است. در ایوان جنوبی کتیبه ای به خط نستعلیق به تاریخ 1046 هجری قمری که حاوی دستور است نصب شده است.

در داخل بقعه، مقبره شاه قاسم در قسمت خروجی نزدیک ضلع شمال شرقی قرار دارد و صورت قبر بزرگی از آجر و گچ نمایان است که حدود یک متر از سطح زمین بقعه بلندتر است و مقبره مذکور نمایان است. هیچ تخته سنگی قدیمی و کتیبه ای ندارد اما در آرامگاه همه مردم فکر می کنند که قبر متعلق به شاه قاسم انور است.

لنگر روستایی در بخش مرکزی شهرستان تربت جام استان خراسان رضوی است که با آثار باستانی و تاریخی یکی از مقاصد گردشگری استان خراسان رضوی است.

این روستا با این قدمت چند هزار ساله، روستایی در تقسیمات کشوری به شمار می رود، اما با وجود عارفان و شعرای نامی چون مولانا عبدالرحمن جامی، خطفی هرجردی و همچنین وجود آرامگاه شاهزاده قاسم انور. ، میراث معنوی و فرهنگی به شمار می رود که هویت تربت به یادگار مانده است. این روستا در دهستان میان جم قرار دارد.

ویژگی های بارز آرامگاه شاه قاسم انور

عرض بنا بیست متر و شصت سانتی متر و طول آن بیست و چهار متر و هشتاد سانتی متر و ارتفاع آن از کف باغ دوازده متر و هشتاد سانتی متر است و یا در صورت وجود به مرور زمان از بین رفته است. فقط عرقش می ماند .

آرامگاه شاه قاسم انور کجاست؟

در داخل بقعه قبر شاه قاسم نزدیک خروجی نزدیک ضلع شمال شرقی است و صورت قبر بزرگی از آجر و گچ دیده می شود و حدود یک متر از زمین بقعه بلندتر است و قبر مذکور فاقد است. هر تخته سنگ و سنگ نوشته ای قدیمی، اما در مقبره همه مردم قبر را متعلق به شاه قاسم انور می دانند.

به طور کلی هیچ کتیبه یا کتیبه دیگری توسط بانی آن در بیرون و داخل بنا به کار نرفته است، بنابراین ممکن است مقبره قاسم انور به دلیل نداشتن کتیبه و کلمه و یا بنای بنای آرامگاه لنگر نادیده گرفته شده باشد. در زمان حیات امیر علیشیر نوایی. به قدری رسیده است که مؤسس موفق آن به خانه دیگری شتافت و فرصت نکرد آن را به طور کامل به پایان برساند.
کف بنای تدفین یک پله بالاتر از سطح باغ آنجاست و در ضلع شرقی بنا ایوانی به عرض پنج متر و شصت سانتی متر و طول چهار متر و بیست سانتی متر و ارتفاع ایوان قرار دارد. تا بالای ایوان یازده متر است و در دو طرف ایوان اتاق هایی وجود دارد که محل توقف است. دراویش یا افراد دیگری بودند که برای عبادت به لنگر می آمدند.

در سمت راست ایوان اتاقی آجری قرار دارد که در وسط آن قبری قرار دارد و مردم لنگر معتقدند این قبر متعلق به پسر قاسم انور است. مرمت شده است، من نتوانستم تصاویر مناسبی در آنجا به دست بیاورم، به گفته نویسنده کتاب آثار باستانی خراسان، آقای عبدالحمید مولوی، که در سال 1349 منتشر شده، سقف این اتاق دست نخورده بوده و تا آن زمان تعمیر نشده است. مقرنس کاری است که با طلا، لاجورد و شنگرف تزیین شده است.

در داخل بقعه چهار بقعه وجود دارد که گوشه های آن به اتاق های اطراف بقعه متصل است و همچنین اتاق هایی در طبقه دوم بقعه وجود دارد که با دو پلکان آجری به اتاق های بالای بقعه می رسند. و تا پشت بام آنجا، و یک راهرو باریک در طبقه دوم، تمام اتاق های بالا را به هم متصل می کند.

کل آرامگاه شاه قاسم انور 20.6 متر عرض و 24.80 متر طول دارد و در زیر بنای قبرستان 555 متر مربع مساحت دارد.

آرامگاه شاه قاسم انور کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا