ایران گردی

آرامگاه حیقوق نبی را باید دید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: شهرستان تویسرکان در مختصات 34 درجه و 20 دقیقه تا 34 درجه و 46 دقیقه عرض جغرافیایی و 48 درجه و 3 دقیقه تا 48 درجه و 35 دقیقه طول جغرافیایی واقع شده است.

از شمال با شهرستان های همدان و اسدآباد و شهرستان بهار، از شرق با شهرستان ملایر، از غرب با شهرستان کنگاور و از جنوب با شهرستان نهاوند همسایه است.

تویرسکان به دلیل کوهستانی بودن و مرتفع بودن، آب و هوای معتدل کوهستانی دارد و در قسمت جنوبی رشته کوه الوند واقع شده است.

این شهر پس از همدان، ملایر و نهاوند به عنوان چهارمین شهر بزرگ استان شناخته می شود. بر اساس اسناد تاریخی بر روی خرابه‌های شهر قدیمی رودلاور قرار دارد و قدمت آن به 3000 سال پیش می‌رسد.

شهرستان تویسرکان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، اقلیم و پوشش گیاهی دارای جاذبه های طبیعی متنوعی از جمله مناظر زیبا، ژئوتوریسم و ​​اکوتوریسم است.

از مهم ترین جاذبه های طبیعی این شهرستان می توان به کوه الوند، دره زینا، غار اشتران و غار شهرستان اشاره کرد.

آشنایی با حقیق نبی

حضرت حیقوق (ع) از پیامبران صاحب کتاب بنی اسرائیل و از نسل حضرت موسی (ع) بود. نام پدرشان «یشوآلیت» و نام مادرشان «شونامیث» بود. او بعد از شیعه نبی (علیه السلام) مبعوث شد و با حضرت دانیال (ع) و حضرت الیاس (علیه السلام) معاصر بود.

مقبره حقیق نبی را باید دید

این پیامبر الهی زمانی متولی معبد سلیمان (معبد بزرگ یهودیان) در اورشلیم (بیت المقدس کنونی) بود و به همین دلیل در میان پیروان دین یهود از جایگاه دینی خاصی برخوردار بود. نام او در کتاب عهد عتیق آمده است که برای یهودیان بسیار معتبر است.

معنی اسم حیقوق نبی

Haiqoq یا بر اساس گزارش دیگری حبقوق در زبان عبری به معنای “در آغوش گرفته شده” است. گذاشتن این نام بر این رسول خدا بی دلیل نبود.

او در کودکی درگذشت. اما به اذن خدا دوباره زنده شدند و به زندگی خود ادامه دادند. چگونه این واقعه را به دو صورت بیان می کنند، در هر دو صورت او پس از مرگ در آغوش گرفته می شود و سپس زنده می شود.

برخی از مورخان نقل می کنند که حضرت الیاس (ع) کودکی را که مرده بود در آغوش گرفت و از خداوند متعال خواست که او را برگرداند و این دعا بلافاصله مستجاب شد.

روایت تاریخی دیگر این است که مادرشان کودک بی جان را در آغوش گرفته و در رختخوابش می خواباند. سپس به عبادت می ایستد و قبل از پایان عبادت، کودک به زندگی باز می گردد.

ورود حضرت حق نبی (ع) به ایران

یکی از مهم ترین حکومت های منطقه رود میانه (بین النهرین) در هزاره اول پیش از میلاد حکومت بابل بود و یکی از معروف ترین پادشاهان بابلی «بهت النصر» نام داشت.

او بود که ارتش بابلی تحت فرمان او آشوری ها را شکست داد و پایتخت آنها را در سال 612 قبل از میلاد تصرف کرد.

در سال 597 قبل از میلاد بخت نصر به اورشلیم حمله کرد و آن شهر را تصرف کرد. در این حمله، معبد سلیمان ویران شد، گروهی از یهودیان کشته شدند و تعداد زیادی از آنان اسیر و به شهر بابل در نزدیکی بغداد کنونی منتقل شدند. این زندانیان یهودی برای مدت طولانی (58 سال) در بابل زندانی بودند.

در سال 539 قبل از میلاد کوروش پادشاه هخامنشی ایران به بابل حمله کرد، سپاهیان بابل شکست خوردند و بابل تصرف شد.

کوروش دستور آزادی اسرای یهودی را می دهد و آنها را تشویق به مهاجرت به اورشلیم می کند. یکی از این اسیران یهودی، حضرت حبقوق (ع) بود که پس از آزادی با برخی از یاران خود به بیت المقدس بازنگشت.

او به ایران مهاجرت کرد و در منطقه رودآور، تویسرکان کنونی ساکن شد و در همان منطقه درگذشت.

تصویر نقاشی شده ای از چهره این پیامبر الهی وجود دارد که در موزه لوور نگهداری می شود. همچنین تصاویری از او به همراه مجسمه های مرمری در موزه واتیکان وجود دارد.

مقبره حقیق نبی را باید دید

زیارت آرامگاه حیقوق نبی

برای بازدید و بازدید از این بنا باید هزینه کمی پرداخت کنید و می توانید این بنا را به طور کامل ببینید و در عرض یک تا یک ساعت و نیم از آن بازدید کنید.

این بنا را یکی از قدیمی ترین بناهای تویسرکان می دانند که احتمالاً در دوره سلجوقیان ساخته شده است. مقبره شبیه برج مدور با سقف مخروطی شکل و بدنه ای هشت ضلعی و گنبدی دوتایی دارد.

در نمای بیرونی این بنا، هشت ستون آجری دیده می شود که ستون های اصلی بنا را تشکیل می دهند و با دیوارهای آجری به یکدیگر متصل می شوند و بدنه اصلی بنا را هشت طبقه جلوه می دهند.

بر روی هر یک از این هشت وجه بیرونی دیوار، بدنه طاق‌هایی باریک و مستطیل ساخته شده است که قسمت بالایی هر طاق به شکلی ساده و زیبا رو به رو است.

این تریم دارای خطوط و نقوش جالب و ستاره های شش ضلعی است که به “ستاره داوود” معروف است.

بنای مقبره هیقوق دارای بدنه ای هشت ضلعی شامل هشت ستون آجری به عنوان ستون های اصلی بنا و سقف مخروطی شکل است.

ارتفاع این بنا از سطح زمین 12 متر است و سقف آن که گنبدی با انحنا و تحدب کم است از ارتفاع هفت متری شروع می شود و در قسمت جلویی بنا چندین کنگره آجری محدب وجود دارد. به شکل مثلث

طاق های تزئینی در دیوارهای بیرونی به صورت روکش با استفاده از طرح ستاره داوود (ستاره شش پر) که نمادی از دین یهود به شمار می رود، ساخته شده است.

البته در حفاری های اطراف بقعه، بقایای حصار مربع شکل به همراه پلان چهار برج که به نظر می رسد مربوط به بنای قبلی باشد، پیدا شد و احتمالاً مقبره ای قدیمی تر از قبر موجود بوده است. در این سایت.

مقبره حقیق نبی را باید دید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا