ایران گردی

آرامگاه حافظ در کجاست؟

تودی تریپ: خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی معروف به لسان الغیب، ترجانم الاسرار و لسان الععرفه شاعر بزرگ قرن هشتم ایران و از سخنوران نامدار جهان است که غزلیات او مشهور و خاص است.

آرامگاه حافظ

این مقبره بزرگ از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. و جالب است بدانید که همه چیز در این مقبره معنای خاصی دارد. در زیر به معرفی هر یک از بخش های آرامگاه می پردازیم:
حیاط جنوبی
که در واقع ورودی اصلی بقعه است که در دو طرف این ورودی دارای باغچه های گل بزرگ است و دو استخر بزرگ بین آنها قرار گرفته است.

این قسمت جنوبی در واقع نمادی از مادیات است که با نزدیک شدن به قسمت شمالی که مقبره حافظ در آن قرار دارد از بند انسان رها می شود و با بالا رفتن از پله های ایوان و نزدیک شدن به پیاده روی عارفانه و سپس پایین آمدن از پله ها. مثل یک کمان در برابر خورشید است که مقبره اصلی است.

ایوان شامل 9 پله است که موضوع 9 بهشت ​​را تداعی می کند.

قبر حافظ کجاست؟

آرامگاه مرکزی
بر روی قبر حافظ گنبد مسی 10 متری نصب شده که نماد آسمان و ترکی مانند کلاه درویشی است.

رنگ داخلی گنبد با رنگ هایی تزیین شده است که نماد عرفان است و جالب است بدانید که هر یک از رنگ های به کار رفته در این گنبد نشان دهنده یک نماد است، مانند رنگ قهوه ای که نماد خاک است، رنگ فیروزه ای که نماد آسمان است.

در زیر گنبد سنگ قبری به ارتفاع یک متر از زمین وجود دارد که آیات زیبایی بر روی آن نقش بسته است.
رواق چهار ستون (بیست ستون)
با وجود اینکه این رواق دارای 20 ستون سنگی بلند است، اما به این دلیل که 4 ستون میانی مربوط به زمان کریم خان است، به آن رواق چهار ستونی می گویند.

در زیر این مکان آب انباری وجود دارد که حیاط را به شمال و جنوب تقسیم می کند.

در سمت چپ این محوطه اتاق هایی به مقبره افراد مهمی چون قوام السلطنه (سیاستمدار دوران قاجار و پهلوی) اختصاص دارد.
منطقه شمالی
در این قسمت آرامگاه حافظ و درختان نارنج با دو حوض مستطیل شکل قرار دارد.

قسمت شمالی نماد پادشاهی است که از 8 در ورودی و خروجی تشکیل شده است.

جالب است بدانید که 8 ستون آرامگاه مرکزی نشان دهنده قرنی است که حافظ در آن زندگی می کرده است. همچنین نشان دهنده هشت دروازه بهشت ​​است.

قبر حافظ کجاست؟

ساعات زیارت آرامگاه حافظ

تلفن: 32284552 071

ساعات ملاقات: شش ماه اول از ساعت 8:30 الی 23:30 و شش ماه دوم از ساعت 8:00 الی 22:30

نشانی: شمال شهر شیراز. مرز چهارراه حافظ و چهارراه ادبیات

اگر می خواهید با وسایل نقلیه عمومی به حافظیه بروید، می توانید از اتوبوس و مترو نیز استفاده کنید.

مترو و اتوبوس: با مترو به ایستگاه زندیه بروید. سپس در پایانه شهید دستغیب – بلوار نارنجستان سوار اتوبوس شوید. و در ایستگاه حافظیه پیاده شوید.

اتوبوس: برای رسیدن به ایستگاه از خطوط زیر استفاده کنید حافظه تحویل می دهم:

  • پایانه شهید دستغیب – بلوار نارنجستان
  • پایانه شهید دستگیب – پایانه نارنجستان
  • میدان گلستان – پایانه نماز

یا سوار اتوبوس ها در خطوط بعدی و در ایستگاه شوید چهارراه حافظیه من ترک می کنم:

  • میدان کولبه – میدان ارم
  • پایانه ولیعصر – رکن آباد و شهر زیبا

قبر حافظ کجاست؟

مقبره حافظ چه زمانی ساخته شد؟

این بنای زیبا و پرآوازه دارای پیشینه ای پربار است، خواجه حافظ شیرازی در سال 792 هجری قمری درگذشت، اما مقبره این شاعر گرانقدر کشورمان 65 سال پس از درگذشت وی، یعنی. در سال 856 هجری قمری در عهد میرزا ابوالکاسم گورکانی استاد و وزیر حاکم به نام شمس الدین محمد یگمایی بنای گنبدی شکل بر آرامگاه حافظ ساخت و در مقابل آن دریاچه بزرگی ساخت که از آب رکن آباد پر می شد و این بنا. برای اولین بار ساخته شد و نماد اصلی آن بود. ساختمان.

همچنین در اوایل قرن یازدهم هجری، یعنی در زمان شاه عباس، این بنا مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در زمان شاه افشار نیز تعمیرات جزئی انجام شد.

اما عمده ترین و مهم ترین تغییر در مقبره حافظ در زمان کریم خان زند رخ داد که در سال 1189 هجری قمری دستور ساخت بنای بزرگی بر روی آرامگاه حافظ را داد.

بنایی که کریم خان دستور ساخت آن را داد به سبک بناهای دوره زندیه ساخته شد و دارای تالار اصلی با چهار ستون سنگی و پارچه ای منظم و باز به فضای باز از شمال و جنوب و همچنین به سمت چپ و دو اتاق در امتداد آن چیده شده بود که آرامگاه حافظ در قسمت شمالی تالار بود و در قسمت جنوبی باغ بزرگی دیده می شد. این چهار ستون به ارتفاع پنج متر همچنان در قسمت مرکزی تالار روبروی پله های طرح دار دیده می شود که قدیمی و فاقد رنگ هستند اما همچنان زیبایی خود را حفظ کرده اند.

قبر حافظ کجاست؟

علاوه بر آن، به دستور کریمخان زند، سنگ مرمری برای قبر خواجه حافظ شیرازی بسازند و پس از تهیه این سنگ، دو غزل زیبا از مجموعه غزلیات حافظ توسط حاج آقاسی بیگ افشار آذربایجانی سروده شد. روی آن حک شده بود و این غزل چنین بود: (بشارت خدا بر هر دو عالم، مکه) ابعاد آن 40*80*266 سانتی متر بوده و این سنگ بر قبر حافظ است. واقع شده و بالای آن جمله «انت الباقی و کل شیء هالک» نوشته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا