ایران گردی

آرامگاهی شگفت‌انگیز در همدان / آرامگاه بوعلی سینا؛ جاذبه‌ای درخور توجه

تودی تریپ: آرامگاه ابوعلی سینا آرامگاه پزشک و فیلسوف مشهور ایرانی است که در قرن چهارم هجری می‌زیسته است. این بقعه که یکی از دیدنی های همدان و نماد این شهر به شمار می رود، تنها یک بقعه نیست، بلکه علاوه بر مقبره شیخ الرئیس، مدفن ابوسعید دهدوک از ابن ابن است. دوستان سینا و آرامگاه ابوالقاسم عارف قزوینی شاعر ملی ایران. این مکان موزه ای نیز دارد که در آن می توانید با ابوعلی سینا و علم پزشکی آشنا شوید. همچنین فضای سبز زیبایی در اطراف آرامگاه وجود دارد که جذابیتی دو چندان به آن بخشیده است. این جاذبه در سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و سالانه گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند.

آرامگاه شگفت انگیز بوعلی سینا را کاوش کنید

آرامگاه بوعلی سینا یکی از جاذبه های گردشگری همدان است که با ستون های وارونه خود به نمادی از این شهر تبدیل شده است. این بقعه در تاریخ 31 اردیبهشت 1376 با شماره ثبت 1869 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.ساخت این آرامگاه باشکوه به سالهای اخیر بازمی گردد. اما از نظر رعایت اصول مهندسی و فنون ساخت، از بسیاری از آثار تاریخی کشور پیشی می گیرد.

آرامگاه شگفت انگیز در همدان / آرامگاه بوعلی سینا;  جاذبه ای که ارزش توجه دارد

آرامگاه ابوعلی سینا دارای دو تالار (شمالی و جنوبی) است. در حال حاضر تالار جنوبی به عنوان موزه برای نگهداری سکه، سرامیک، مفرغ و … استفاده می شود و تالار شمالی به کتابخانه اختصاص دارد. قبر «ابوعلی سینا» در سمت راست ورودی آرامگاه و در سمت چپ آن قبر «ابوسعید دهدوک» قرار دارد. در صحن شرقی بقعه، روبروی در ورودی و روبروی خیابان «بوعلی» شاعر ملی ایران «ابوالکاسم عارف قزوینی» به خاک سپرده شده است.

در زمان حیات ابوعلی سینا لشکریان شمس الدوله دیلمی حاکم وقت همدان قیام کردند و او در این ماجرا 40 روز در خانه ابوسعید ماند. پس از مرگش در آنجا به خاک سپرده شد و اندکی بعد ابوسعید در کنار او به خواب ابدی فرو رفت. در آن زمان این مکان در پشت دژ جنوبی همدان قرار داشت و تا اواخر قرن سیزدهم تنها یک مقبره کوچک با چهار طاق به عنوان آرامگاه آن دو وجود داشت.

سلسله قاجار

در حالی که طاق آرامگاه شیخ به مرور زمان در حال فروریختن بود، یکی از شاهزادگان قاجار به نام «نگار خانم» دختر شاهزاده عباس میرزا وارث تاج و تخت فتحعلی شاه، اقدام به نوسازی و تعمیر این بنا کرد.

آرامگاه شگفت انگیز در همدان / آرامگاه بوعلی سینا;  جاذبه ای که ارزش توجه دارد

به دستور او گنبدی آجری به جای بنای قدیمی آن ساخته شد و دو سنگ یکی بر روی مقبره ابن سینا و دیگری بر روی مقبره ابوسعید قرار دادند. پس از ساخت این بنای جدید، سنگ قبرهای قدیمی در راهرو ورودی آرامگاه جدید نصب شد. حصار چوبی کوتاهی نیز در داخل مقبره در اطراف سنگ قبرهای بوعلی سینا و ابوسعید ساختند.

در سال 1299 مردی به نام محمد حسین فرید دولا گلگون همدانی دور آرامگاه ابن سینا دیوار کوتاهی ساخت و تالار بزرگ و تالار کوچکتری برای کتابخانه و کتابفروشی در کنار بقعه ساخت و چاه و حوضی به مجموعه افزود.

دوره پهلوی

در زمان محمدرضا پهلوی، اعضای انجمن ملی آثار ایران تصمیم گرفتند که بنای جدید آرامگاه بوعلی بر اساس معماری قدیم و جدید ساخته شود. در نتیجه در خرداد 1324 طراحی نقشه این بنا به رقابت بین مهندسین و فارغ التحصیلان رشته معماری گذاشته شد. از بین پروژه های ارسالی، پروژه مهندس «هوشنگ سیحون» مورد قبول مهندسان محسن فروغی و آندره گدار قرار گرفت و به عنوان پاداش اجرای این پروژه به آنها محول شد.

آرامگاه شگفت انگیز در همدان / آرامگاه بوعلی سینا;  جاذبه ای که ارزش توجه دارد

طرح مذکور با الهام از «گنبد قابوس» یکی از بزرگترین شاهکارهای معماری عصر ابن سینا که مقبره قابوس بن وشمگیر شاعر و خوشنویس و از امیران سلسله زیار و حاکم بوده است. طبرستان و گرگان. اگرچه سبک معماری این دو ساختمان بسیار متفاوت است، اما ایده اصلی معمار را می توان از این بنای باشکوه فهمید.

برخی از قسمت های قابل توجه آرامگاه ابوعلی سینا

آرامگاه بوعلی سینا فقط یک آرامگاه نیست. بلکه قسمت های مختلفی دارد; مانند:

مقبره ها

آرامگاه ابن سینا در سمت راست ورودی آرامگاه قرار دارد. آرامگاه ابوسعید دهدوک از دوستان ابن سینا در سمت چپ آرامگاه قرار دارد. آرامگاه ابوالکاسم عارف قزوینی شاعر ملی ایران در صحن شرقی مقبره روبروی در ورودی قرار دارد.

موزه ابن سینا

تالار جنوبی آرامگاه موزه و محل نگهداری سکه، سرامیک، مفرغ و سایر اشیاء مربوط به هزاره های قبل از میلاد مسیح و دوران اسلامی است. حتی تصویری از جمجمه ابوعلی سینا در این موزه وجود دارد.

مقبره

محوطه آرامگاه از باغی نیم دایره با فضای سبز تشکیل شده است. باغ ها و آبنماهای حیاط ورودی ساختمان به اندازه یک باغ ایرانی با طراوت است.

مجسمه ابوعلی سینا

مجسمه ابن سینا نیز بر روی پایه ای در ضلع شرقی میدان قرار دارد و اشعاری نیز به خط نستعلیق سروده شده است.

آرامگاه شگفت انگیز در همدان / آرامگاه بوعلی سینا;  جاذبه ای که ارزش توجه دارد

یکی از تفاوت های بارز آرامگاه ابن سینا و گنبد قابوس، تعداد ستون های به کار رفته است. گنبد قابوس ده ستون و مقبره ابن سینا دوازده ستون دارد و دوازده ستون قبر نشان دهنده 12 دانشی است که ابن سینا بر آن تسلط داشت.

نکته بعدی فاصله بین ستون هاست، فاصله بین ستون ها در آرامگاه ابن سینا از گنبد قابوس بیشتر است. در بین 12 ستون برج مقبره، تخته سنگ مرمری عظیم قرار دارد که کتیبه ای به شکل مثلث روی آن نمایان است. با ورود به ساختمان، محوطه مربعی را می بینید که 20 سطر معروف قصیده عینیه بر بالای دیوارهای داخلی آن حک شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا