ایران گردی

آرامش در آرامگاه صائب

سلام خدمت new_tourism: شهر اصفهان یکی از بزرگترین شهرهای استان ایران است و مکان های تاریخی زیادی در این شهر دیده می شود. این شهر برای میزبانی از میدان زیبای نقش جهان همواره مورد توجه گردشگران و مسافران بوده است. در ادامه شما را با آرامگاه صائب تبریزی آشنا می کنیم.

بیوگرافی صائب تبریزی

میرزا محمدعلی معروف به میرزا سایبا از غزلسرایان بزرگ و برجسته قرن یازدهم است. وی در سال 1016 هجری قمری در شهر زیبای تبریز به دنیا آمد. خانواده میرزا محمدعلی به دستور شاه عباس از تبریز به اصفهان مهاجرت کردند و در محله ای به نام عباس آباد اصفهان ساکن شدند.

صائب تبریزی از اوایل نوجوانی در شهر اصفهان به تحصیل علم پرداخت. در دوران بلوغ به مکه رفت و سپس به مشهد سفر کرد. صائب تبریزی در سال 1034 هجری قمری از اصفهان به هندوستان رفت و سپس به هرات و کابل رفت. خواجه احسن الله معروف به ظفرخان که از امرای بزرگ و شاعران کابل بود از حضور او در آن شهر استقبال کرد.

آرامش در آرامگاه صائب

در سال 1042 هجری قمری صائب تبریزی از کابل به اصفهان بازگشت و در آن شهر اقامت گزید. شاه عباس دوم، حاکم وقت اصفهان، به صائب تبریزی منصب ملک الشعرایی را داد که در میان شاعران نامدار و برجسته ایران، هند و عثمانی شهرت یافت.

پس از مرگ شاه عباس، صائب تبریزی بارها مورد غفلت شاه سلمان، پادشاه جدید اصفهان قرار گرفت. به همین دلیل از دربار خارج شد و در باغ خود ساکن شد. وی در 70 سالگی در اصفهان درگذشت و در باغ خود به خاک سپرده شد. این مکان امروزه آرامگاه صائب تبریزی نامیده می شود.

این مقبره در مرکز شهر اصفهان، خیابان صائب قرار دارد. برای دسترسی به آرامگاه صائب تبریزی می توانید از مترو انقلاب پیاده شوید و با تاکسی به سمت آرامگاه بروید. همچنین در ابتدای خیابان صائب خطوط BRT وجود دارد که با کمی پیاده روی می توانید به آنها برسید.

آرامش در آرامگاه صائب

ابیات این شاعر به بیش از 60 تا 120 بیت می رسد که به آن کثیر الشعر می گویند. صائب تبریزی در اشعار خود از سبک هندی استفاده کرده است. این شاعر را شاعر تک بیت نیز می نامند. او پیش از شاعران دیگر از سبک معادله در اشعار خود استفاده کرده است. تمام آثار او به استثنای قصیده‌های هزار بیتی و مثنوی‌های کوتاه که به قندهارنامه معروف شد، به صورت غزلی بیان شده است. این شاعر غزلیاتی به زبان ترکی آذربایجانی دارد و دیوان معروف او چندین بار در ایران و هند به چاپ رسیده است. همچنین برخی از اشعار او بر دیوارهای آرامگاه صائب تبریزی دیده می شود.

تاریخچه آرامگاه صائب تبریزی

مقبره این بازرگان در زمان پهلوی کشف شد و پیش از آن محل در اختیار یک تاجر عمده میوه بود. این تاجر باغ را از اوقاف اصفهان اجاره می دهد و تا کشف قبر صائب تبریزی اجازه بازدید از قبر و باغ را نمی دهد.

آرامش در آرامگاه صائب

به همین دلیل عباس بهشتیان که از دوستداران میراث فرهنگی در شهر زیبای اصفهان بود در نامه ای به روزنامه چهلستون اصفهان برای پاسخگویی به وضعیت پیش آمده نوشت. عباس بهشتیان در این نامه تاکید کرده است که باغ تکیه نباید به کسی اجاره داده شود و با پیگیری های استاندار اصفهان این باغ باید نوسازی و نوسازی شود.

نقشه ساخت این مقبره توسط استاد حسین معارف اصفهانی طراحی و به تهران ارسال شد. سپس توسط مهندس محسن فروغی فرزند ذکاء الملک به پایان رسید و بازسازی بنا در سال 1346 به پایان رسید و برای بازسازی این بنا حدود 700000 تومان هزینه شد و مردم اصفهان نیز که به امور فرهنگی علاقمند هستند. میراث، یک هشتم مبلغ اهدا شد و مابقی توسط انجمن ملی پرداخت شد.

معماری آرامگاه صائب تبریزی

معماری آرامگاه صائب تبریزی از معماری دوران صفویه الهام گرفته شده است. این بنا دارای ایوانی بلند به ابعاد 20.14*6*8 متر است. همچنین 10 پله سنگی وجود دارد. طاق صلیبی شکل روی سرستون ها قرار دارد. آینه زیر سقف آرامگاه زیبایی خاصی به این بنا بخشیده است. در اطراف این مقبره اشعار صائب تبریزی را می بینید.

آرامش در آرامگاه صائب

در سنگ قبر صائب تبریزی از سنگ مرمر یزدی استفاده شده است. اگر سنگ مرمر کهنه در وسط قبر باشد. سنگ قدیم از وسط دو نیم شده و کتیبه ای مخبر و غزلی از صائب به خط محمد صالح که از خوشنویسان دوره صفویه بود حکاکی شده است. در مقابل این مقبره آب نماهایی مانند عمارت چچلستون را می بینید که بالای آن قبر پسر و نوه او قرار دارد.

نحوه زیارت آرامگاه صائب تبریزی

در هر زمانی از روز می توانید به صورت رایگان از این مکان زیبا دیدن کنید. بهترین زمان برای بازدید از این مکان در طول روز است، زیرا می توانید جزئیات بیشتری را ببینید و عکس های متنوع تری بگیرید. باغ و مقبره در شب جلوه خاصی به این مکان می بخشد.

منبع: Hem Climate

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا