ایران گردی

آرامش جنوبی در روستای پامِنار خوزستان

تودی تریپ: روستای پامنار بهشتی خاص است. در سفر به پامنار، دیدن غروب خورشید زیبایی خاصی به مناظر طبیعی می بخشد و منظره بی نظیری را در خاطرات مردم به جا می گذارد. ارتفاع روستای پامنار بسیار کم است و دشت آن در غروب خورشید زمین و آسمان را در هم می آمیزد و منظره ای رویایی خلق می کند. بعد از شب، شب های پامنار با جاهای دیگر فرق می کند. روستای پامنار هوای بسیار صاف و پاکی دارد و همین صفا و ارتفاع کم زمین نسبت به آسمان باعث می شود تا در شب های زیبای پامنار بارها ستارگان بدرخشند و نزدیکی ستارگان و زیبایی چشم انداز آن وصف نشدنی است. .

آشنایی با بافت و مردم روستای پامنار خوزستان

خانه های روستای پامنار دزفول کاهگلی و دارای معماری زیبایی هستند. طبیعت شگفت انگیز این روستا مکان مناسبی برای علاقه مندان به عکاسی و عکاسی است که همیشه خاطره سفرشان به این کشور را به یادشان می آورد. از گیاهان و پوشش های منطقه می توان به رملیک، کنار، بانه، بادام، جاز، انجیر، بلوط و نخل اشاره کرد.

آرامش جنوبی در روستای پامنار خوزستان

زنان زحمتکش پامنار در هنر کبابافى بسیار مهارت دارند و از معروف ترین صنایع دستى این منطقه است. کاپوبافی از نی بافته می شود و مواد اولیه آن کاه و برگ خرما است که سالهاست رواج داشته است. کارتک نوعی گیاه خودروسازی است که به وفور در کنار نهرها، رودخانه ها و دشت های منطقه شهیون یافت می شود.

روستای پامنار دزفول طبیعتی منحصر به فرد دارد که آرزوی گردشگران است. همانطور که گفته شد این روستا مشرف به سد دز است که به عنوان یکی از مرتفع ترین سدهای جهان شناخته می شود. در سمت دیگر این روستا، سد کرخه در چند کیلومتری آن قرار دارد. قرار گرفتن روستا در بین دو سد، دلیل بی نظیر بودن رطوبت هوا است. به همین دلیل است که یک پوشش گیاهی منحصر به فرد وجود دارد. بلوط، انجیر، چنار و سرو از رایج ترین درختانی هستند که در این منطقه می بینید. از طرفی حیواناتی مانند کبک، آهو، خرگوش، روباه و پلنگ در این منطقه دیده می شود.

آرامش جنوبی در روستای پامنار خوزستان

روستاییان نیز آداب و رسوم خاص خود را دارند. بسیاری از این افراد هنوز سنت های عشایری خود را حفظ کرده اند و به همین دلیل زمینه فرهنگی خاصی دارند. زنان روستا در زمینه کبابی مهارت بالایی دارند. به همین دلیل کوپوهای این منطقه به عنوان یکی از بهترین سوغاتی های دزفول شناخته می شوند.

در مقابل روستای پامنار دزفول قلعه ای تاریخی وجود دارد که در دل کوه حک شده است. به همین دلیل به عنوان یکی از بزرگترین قلعه های طبیعی ایران شناخته می شود. این قلعه در گذشته دژی مستحکم در برابر هجوم غارتگران بوده و تا سه دهه پیش مردم در آن زندگی می کردند. اما اکنون غیرقابل سکونت است. در قسمت پایین این قلعه نیز یک قبرستان تاریخی وجود دارد که روی سنگ قبرها تصاویری از رزمندگان و البته زنان را می بینید. دیدن این کنده کاری ها می تواند شما را به آداب و رسوم هزاران سال پیش ببرد.

علاوه بر این موارد، وجود امکانات رفاهی و گردشگری متنوع در این منطقه، آن را به مقصدی مناسب برای گردشگران تبدیل کرده است.

آرامش جنوبی در روستای پامنار خوزستان

جاذبه های گردشگری روستای پامنار

Des Dames

پامنار در منطقه سد دز و کره واقع شده و روستایی آباد است. این سد به یکی از جاذبه های روستای پامنار دزفول تبدیل شده است. در این مکان می‌توانید حیوانات و پرندگان مهاجر را مشاهده کنید، به پیاده‌روی یا طبیعت‌گردی بروید و آسمان پرستاره را هنگام فرا رسیدن شب تماشا کنید. از شنا در پشت سد خودداری کنید زیرا بسیار خطرناک است و می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. اگر قصد قایق سواری دارید، حتما فردی را که با آن منطقه آشنا است همراه ببرید تا خطری وجود نداشته باشد، در واقع می توانید یک فاصله مشخص از بالای سد بالا بروید، در غیر این صورت با سیستم ایمنی سد مواجه خواهید شد.

قلعه شاداب

قلعه شاداب در زمان ساسانیان ساخته شده و نزدیک به دوازده هزار متر مربع مساحت دارد. در طول تاریخ از این قلعه تاریخی در روستای پامنار دزفول استفاده های مختلفی شده است. نام قلعه برگرفته از نام شاداب عبدالله، رئیس قبیله است.

آرامش جنوبی در روستای پامنار خوزستان

قبلاً متعلق به یک زمیندار بزرگ بود و قلعه شاه حسین به نام او نامگذاری شد. در زمان ساسانیان به آن قلعه انوشبرد یا قلعه فراموشی نیز می گفتند. وقتی قلعه را می بینید شاید فکر کنید که فقط یک کوه محکم جلوی شماست، اما در واقع به یکی از طولانی ترین قلعه های طبیعی ایران نگاه می کنید.

قبرستان

از دیگر جاذبه های روستای پامنار دزفول، گورستان قدیمی است که فاصله کمی با قلعه دارد. گورهای باستانی این مکان دارای سنگ های عمودی هستند که نقوش مختلفی بر روی آن ها نقش بسته است. هر یک از نقش ها نمایانگر مشخصات صاحب قبر است. برخی از نشانه های روی قبرها افرادی را در حال سواری بر اسب ها نشان می دهد که نمادی از جنگاوری آنها بود. آثار دعوا و رقص روی قبر زنان نیز دیده می شود. به نظر می رسد این گورستان اطلاعات زیادی در مورد تاریخ اجتماعی منطقه می دهد.

کنارستان

کمی زیر قلعه در روستای پامنار دزفول بخش کنارستان قرار دارد. استفاده از درخت سرو بسیار است، از میوه های این درخت برای خوردن استفاده می شود، عسل منطقه معروف است و از برگ درخت سرو تهیه می شود.

آرامش جنوبی در روستای پامنار خوزستان

از درخت بادام هم برای مصرف مستقیم و هم برای تهیه روغن بادام استفاده می شود. درختان بادام در پایین این کرانه در کنار غار زرده یا شکفت یافت می شوند. اگر در تابستان به منطقه پامنار دزفول آمدید، می توانید به این غار بروید تا از فضای بسیار خنک آن لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا