ایران گردی

آدرس خانه بومیان کیش کجاست؟

تودی تریپ: خانه بومیان این یکی دیگر از دیدنی های تاریخی کیش است. از آنجایی که فرهنگ، تاریخ و صنایع دستی آن قدمتی 200 ساله دارد و اگر به تاریخ علاقه دارید، بازدید از این خانه را در اولویت قرار دهید.

همانطور که می دانید با توجه به رشد اقتصادی، دیگر خبری از سبک زندگی قدیمی نیست، اما برای افرادی که می خواهند با سبک زندگی بومیان جزیره کیش آشنا شوند، خانه مردم شناسی بومیان کیش یکی از این فضاهاست. که این فرصت را برای افراد ذینفع فراهم می کند.

این خانه در گذشته متعلق به تاجری بوده که به تجارت مروارید اشتغال داشته است، بنابراین یکی از بزرگ ترین لنج های جزیره کیش در 80 سال اخیر متعلق به این شخص بوده است.

یکی از جذابیت های بازدید از این جاذبه تاریخی این است که می توانید با بازدید از این خانه قهوه و خرمای اصیل جنوبی را بچشید و خاطره ای متفاوت از بازدید از جاذبه های گردشگری جزیره بسازید.

آشنایی با خانه مردم شناسی بومی

حاج عبدالله بن شاهین از شخصیت های معروف و محبوب جزیره کیش و صاحب خانه تاریخی بومیان کیش بود. این خانه که روزگاری حیاط مخصوص به خود داشت، کاملاً به سبک خانه های جنوبی ساخته شده است.

آدرس زادگاه کیش کجاست؟

حاج عبدالله از هر انگشتش هنر می چکد. او یک تاجر مروارید بود و صاحب یکی از بزرگترین لنج های قایقرانی آن زمان بود.

ساخت گلافی یا زبانه از دیگر مشاغل این شخصیت بزرگ است. خانه ساکنان محلی کیش بیش از 1200 متر مساحت دارد و حدود 200 سال پیش ساخته شده است.

روستای صفین قدیم; این محله قدیمی محله عرب نشین است که خانه مردم شناسی بومیان کیش در آن قرار دارد.

این خانه یکی از قدیمی ترین خانه های جزیره کیش است و سبک معماری آن شبیه به دیگر خانه های محلی کیش است.

اگر به تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم و معیشت مردم کیش علاقه مند هستید، باید از خانه تاریخی بومیان کیش دیدن کنید.

از آنجایی که این خانه برای ایجاد اشتغال برای ساکنان محلی محله و توجه به گردشگری به خانه مردم شناسی محلی های کیش تبدیل شده است، می توانید انواع صنایع دستی را در این خانه پیدا کنید.

جنوبی ها به گرمی و مهمان نوازی معروف هستند. در این خانه با سبک مهمان نوازی مردم کیش بیشتر آشنا شوید و با اصالت و سنت این مردم محلی اوقات خوشی را سپری کنید.

در این خانه می توانید با زندگی و کار ساکنان محلی کیش در گذشته آشنا شوید.

آدرس زادگاه کیش کجاست؟

خانه مردم شناسی بومیان کیش از 15 اتاق تشکیل شده است که هر اتاق برای مصارف خاصی مانند خرما، شیره خرما، مهمانخانه بانوان، مهمانخانه مردان، اتاق تابستانی، زمستانه استفاده می شود. اتاق و غیره در میان این اتاق ها دو حیاط وجود دارد که حیاط مهمانان و حیاط غریبان است که در آن چاه های زیادی وجود دارد، انباری و ییلاقی و حیاط خانواده که ورود غریبه به آن راه ندارد و اتاق خواب تابستانی و زمستانی، مدرسه و ورودی خانواده در این حیاط قرار دارد.

اتاق تابستانی این حیاط برای پذیرایی از میهمانان مرد و در جلو با سایبانی از برگ خرما پوشانده شده است که از مهمانان غریبه و آشنا پذیرایی می شد و ارتفاع آن از سطح زمین حدود 1.5 متر است، بادگیرها و پنجره هایی ساخته شده است. اطراف آن برای خنک کردن مهمانان استفاده می شود.

موقعیت خانه مردم شناسی بومی کیش

خانه بومیان کیش مکانی برای درک بهتر تاریخ و بازدید از فرهنگ و آداب و رسومی است که در جزیره کیش رایج بوده و هنوز هم هستند.

اما تاریخچه آن چیست و خانه چه کسی بوده است؟ این خانه متعلق به مردی به نام حاج عبدالله بن شاهین است. او یکی از تاجران موفق جزیره بود و به تجارت مروارید مشغول بود.

آدرس زادگاه کیش کجاست؟

حاج عبدالله علاوه بر تجارت مروارید، یکی از بزرگ ترین لنج های بادبانی را نیز در اختیار داشت و از مشاهیر کیش و جنوب ایران به شمار می رفت.

نجاری و نجاری از جمله مشاغلی بود که تاجر معروف کیش به آن اشتغال داشت.

2 ماه اول بهار و آخر زمستان برای رفتن به جزیره و لذت بردن از آب و هوای فوق العاده و دلپذیر آن جان می دهد.

البته می توانید در فصول دیگر مثلا در پاییز به کیش بروید.

اما واقعیت این است که در هر صورت وقتی کیش هوا خوب باشد، می توانید شنا کنید و از انواع ورزش های آبی در کیش استفاده کنید.

پس بهتر است اواخر زمستان یا اوایل بهار را برای بازدید از دیدنی های کیش انتخاب کنید. بازدید از بافت قدیمی کیش و بازدید از مکان هایی مانند خانه بومیان را در برنامه خود قرار دهید.

گشت و گذار در محله های قدیمی کیش یا هر شهر دیگری می تواند شما را از زاویه ای جدید با مکانی که در حال بازدید هستید آشنا کند و در عرض چند دقیقه شما را زیر پوست فرهنگ و تاریخ ببرد.

نشانی: جزیره کیش، منطقه صفین، بعد از بازار ماهی، روبروی اسکله صیاد

آدرس زادگاه کیش کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا