ایران گردی

آدرس باغ دولت آباد یزد کجاست؟

تودی تریپ: باغ دولت آباد چهار منار یکی از جاذبه های گردشگری شهر یزد و یکی از 9 باغ ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

این باغ که در گذشته محل حکومت و زندگی محمدتقی خان بافکی (حاکم یزد) و خانواده اش بوده است، به دلیل داشتن آن سال ها مقصد بسیاری از گردشگران بوده که به شهر تاریخی یزد سفر می کنند. طراحی زیبا و فضایی آرام

معماری باغ دولت آباد یزد

آنچه این باغ را در بین باغ های ایرانی متمایز می کند، آسیاب بادی بلند آن است که با ارتفاع بیش از 8.33 متر به عنوان بلندترین آسیاب بادی جهان شناخته می شود.

از دیگر ویژگی های این بادگیر هشت ضلعی بودن آن است که به باد در هر جهتی می وزد و به راحتی و سریع به سمت پایین هدایت می شود.

از طرفی در زیر این بادگیر حوضی وجود دارد که با وزش باد بر روی سطح آب حوض هوای خنک در داخل ساختمان ایجاد می کند.

در این بنا با ترکیب باد و آب جاری در حوضچه های داخل ساختمان، هوای خنک از زیر بادگیر به محوطه سلطنتی و تالارها منتقل می شود.

به همین دلیل این بنا را بنای تابستانی نیز می نامند.

آدرس باغ دولت آباد یزد کجاست؟

دولت آباد یزد یک باغ مسکونی دولتی با مساحتی در حدود 70000 متر مربع و از دو قسمت اندرونی و بیرونی تشکیل شده است.

قسمت اندرونی که محل سکونت حاکم و خانواده او بوده و کاملاً از سایر قسمت های باغ جدا شده است شامل قسمت های زیر می باشد:

  • هستی یا ساختمان تابستانی
  • حرمسرا
  • بهشت عبادت
  • برج مراقبت
  • آشپزخانه
  • مخزن اختصاصی
  • اصطبل تابستانی و زمستانی

قسمت‌هایی که در زیر ذکر می‌شود مربوط به قسمت بیرونی است که برای رسیدگی به امور دولتی و اسکان کاروان‌ها استفاده می‌شده است:

  • جلوهان و سردار
  • سالن آینه
  • عمارت تهران
  • دو بازار
  • مخزن عمومی

هر کدام از بناهای باغ زیبای دولت آباد معماری منحصر به فرد و جلوه های ویژه خود را دارند. عمارت هشتی، تنبی و سردار سه بنای اصلی این مجموعه هستند.

آدرس باغ دولت آباد یزد کجاست؟

1. مانور هستی: بنای هشتی، کوشک اصلی باغ است که در انتهای محور اصلی باغ قرار دارد. در وسط آن حوضی در اطراف مر ساخته شده و سه اتاق بزرگ دارد. در طبقه بالا راهرو ورودی، گاوصندوق و چشم انداز وجود دارد.

ترکیب زیبای جریان هوا با آب دریاچه ها که باعث انتقال هوای خنک بادگیر به تالارها و کاخ سلطنتی می شود، مهم ترین ویژگی املاک خشتی است.

به دلیل جریان هوای خنک، این عمارت را بنای تابستانی نیز می نامند. این بنا به شکل هشت ضلعی است و بادگیرهای آن از نوع هشت لوله ای است.

وجه تمایز عمارت هشتی و همچنین باغ زیبای دولت آباد باغ بادخیز آن با ارتفاع بیش از هشت متر است.

این بادگیر هشت ضلعی باد را در جهات مختلف به سمت پایین هدایت می کند و با وزش باد بر روی سطح آب دریاچه، هوای خنک در داخل ساختمان جریان می یابد.

2. Tanby Manor: عمارت بزرگ و مجلل تنبی در قسمت غربی عمارت هشتی قرار دارد و دارای سقفی مربع است.

این عمارت همچنین دارای تالار، طاق و نمازخانه است که در همان طبقه قرار دارند.

3. سردار مانور: ساختمانی است دو طبقه که بین باغ اندرونی و بیرونی قرار دارد و دارای یک راهرو ورودی، یک هشتی، چند راهرو، یک اتاق بزرگ و چند اتاق کوچک است.

علاوه بر عمارت های اصلی، ساختمان های دیگری نیز در قسمت شرقی باغ وجود دارد که از آن جمله می توان به ساختمان های خدماتی مانند آشپزخانه، آب انبار، انباری و منبع آب اشاره کرد.

باغ تاریخی دولت آباد در زمان قاجار به یکی از دروازه های اصلی شهر یزد یعنی دروازه چهار منار متصل شد و با ساخت و ساز اطراف آن در دوران پهلوی به نوعی مرکز شهر شد.

آدرس باغ دولت آباد یزد کجاست؟

آدرس دولت آباد باغ: خیابان حسینیه فردوس، منطقه چهارمنار، خیابان شهید رجایی. البته این باغ از طرف دیگر راهی به بلوار دولت آباد دارد.

ساعات کار باغ دولت آباد یزد

برای بازدید از باغ دولت آباد و لذت بردن از زیبایی و فضای دلنشین آن می توانید همه روزه از ساعت 7 صبح تا 22:30 (به جز روز عاشورا) از این مکان دیدن کنید.

یکی از زیباترین و قدیمی ترین باغ های ایران، باغ دولت آباد یزد است که بیش از ۲۶۰ سال قدمت دارد و قدمت آن به اواخر دوره افشاریه می رسد.

خان بزرگ ابتدا پنج رشته قنات به طول بیش از 50 کیلومتر ساخت که از ارتفاعات مهریز سرچشمه می گرفت و به یزد می رسید و سپس باغ را به کمک این قنات ایجاد کرد.

البته امروزه آب این باغ نه از قنات دولت آباد بلکه از چاه تامین می شود.

باغ دولت آباد دارای چهار بنای اصلی است که سه بنای آن راهرو، تالار و راهرو است. عمارت هستی باغ مهم ترین قسمت باغ است و شکل کلی بنا شبیه هشت ضلعی است.

در مجموعه باغ دولت آباد از باد و آب و جریان آن در حوض های داخل ساختمان برای انتقال هوای خنک از زیر بادگیر به محوطه و تالارهای شاه نشین استفاده می شود.

هندسه باغ دولت آباد به گونه ای است که سطح آن به دو قسمت مستطیل عمود بر هم (باغ بیرونی و باغ داخلی) تقسیم شده است.

محور تقارن مستطیل بزرگتر، محور اصلی باغ است و آبنمای بزرگ باغ با این محور مطابقت دارد.

آدرس باغ دولت آباد یزد کجاست؟

محور تقارن مستطیل باغ کوچکتر قسمتی از بهشت ​​آیان است که بر محور اصلی باغ دولت آباد عمود است.

شهر یزد جاذبه های گردشگری فراوانی دارد که باغ دولت آباد یکی از آنهاست.

این باغ با وجود زیبایی منحصربفرد خود پذیرای گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا