ایران گردی

آتشکده کوسان؛ جاذبه‌ای جالب در بهشهر

تودی تریپ: از قدیم الایام آتشکده ها محل عبادت پیروان دین زرتشت بوده است. با آغاز حکومت ساسانیان، ساخت آتشکده های مسقف در ایران رواج یافت. زیرا هخامنشیان آتش را در هوای آزاد می پرستیدند.

در گوشه و کنار ایران آتشکده های مختلفی وجود دارد که از دوره های تاریخی برجای مانده است. معماری جالب هر یک از آنها حتی برای پیروان ادیان دیگر نیز جالب است. امروز می خواهیم به شمال ایران برویم و از آتشکده کوسن بهشهر دیدن کنیم.

از آتشکده کوسان در بهشهر دیدن کنید

آتشکده کوسان متعلق به قرون اولیه دوره های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان بهشهر از توابع شهرستان کوهستان واقع شده است و این اثر در تاریخ ۴ اسفند ۱۳۹۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. شماره ثبت 5410.

در قسمت جنوب غربی روستای آسیابسربشهر آتشکده ای بر فراز کوه قرار دارد. آتشکده کوسان در بهشهر یکی از آتشکده های متعدد بازمانده از دوره شهریاری ساسانی است.

ظهیرالدین با نام «کوسن» از آن یاد می کند و می گوید: پسر قباد در آنجا آتشکده ای بنا کرد. بنا به نوشته ابن اسفندیار در این مکان توسط اعراب پادگان نظامی ایجاد شد.

اما کشف آثار باستانی و همچنین مجموعه ای از سکه های ساسانی در آن حکایت از اهمیت این محوطه در دوران ساسانی دارد. این آتشکده در 4 کیلومتری غرب بهشهر قرار دارد.

آتشکده کوسان؛  یک جاذبه جالب در بهشهر

ابن اسفندیار از این آتشکده یاد می کند و می گوید فیروزشاه و احتمالاً فیروز ساسانی از آتشکده بازدید کرده اند. آتشکده در جنوب غربی روستای آسیابسر و بر فراز کوهی کم ارتفاع و به شماره 5410 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بنا دارای پلان مربع به ابعاد 8/5×8/5 متر می باشد. این بنا از سنگ و ساروج ساخته شده و قسمت بیرونی دیوارها با سنگهای هندسی منظم و داخل دیوارها با سنگ خرد شده و خاک پوشیده شده است.

بهشهر شهری در شرق استان مازندران است. روستای «کوهستان» در شش کیلومتری غرب شهرستان بهشهر قرار دارد. نام قبلی این کوه «کوسان» بوده و قدمت آن را پیش از اسلام می‌دانند.

بر اساس تاریخچه این کوه زمانی “توسن” نامیده می شد و توسط “طوس نوذر” از خانواده “کیانیان” پایه گذاری شد. در دوره ساسانی کوباد، مکان‌های متعددی در مازندران و طبرستان آباد شد، از جمله آتشکده شهر کوسان که کیوس، پسر بزرگ کوباد و برادر انوشیروان، در زمان حکومت او در طبرستان و مازندران، بنیان نهاد. مکانی که آتشکده کوسان در آن ساخته شده است هنوز وجود دارد و به همین نام خوانده می شود.

آدرس: استان مازندران، شهرستان بهشهر، 4 کیلومتری غرب بهشهر، روستای آسیابسر

از آتشکده کوسان دیدن کنید

مهمترین ویژگی ساختمان آتشکده کوسان باید سادگی آن باشد. بنای آتشکده دارای پلان مربع است که طول هر ضلع آن 8/5 متر و ضخامت دیوارهای آن 110 سانتی متر است.

سقف گنبدی زیبای آتشکده کوسان این بنا را منحصر به فرد کرده و جلوه خاصی به آن بخشیده است. گنبد این بنا در گذشته به صورت هشت ترک ساخته شده بود که با شلیک توپ جنگی از بین رفت و پس از مرمت بنا به صورت نیم دایره کوتاه بازسازی شد.

آتشکده کوسان؛  یک جاذبه جالب در بهشهر

بخشی از فضاهای داخلی آتشکده کوسان شامل دیوارها و طاق های آن در دوره پهلوی اول با آجرکاری تزئین شده و همچنان پابرجاست. مانند تمام آتشکده ها، در آتشکده کوسان نیز فضای جداگانه ای برای حفظ آتش وجود دارد.

در اطراف آتشکده کوسان امکانات رفاهی زیادی وجود ندارد و بهتر است قبل از رسیدن به مقصد، وسایل مورد نیاز خود را از روستای عزیزابسر تهیه کنید. در روستای آسیابسر سوپرمارکت، نانوایی و سرویس بهداشتی برای رفاه حال گردشگران وجود دارد.

برای بازدید از آتشکده کوسان نیازی به خرید بلیط نیست و می توانید هر زمان که بخواهید از این ساختمان دیدن کنید.

شهرستان بشار دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است و روستای کوهستان نیز به دلیل مجاورت با دریا با وجود قرار گرفتن در دامنه کوه از این آب و هوا بهره می برد. با وجود باران های بهاری، بهترین زمان سفر برای بازدید از آتشکده کوسان بهار و تابستان است. چون در پاییز هوا سرد می شود.

آتشکده کوسان در چهار کیلومتری غرب بهشهر در روستای کوهستان واقع شده است. این روستا از توابع شهرستان بهشهر در استان مازندران است. آتشکده کوسان بر فراز کوه های روستای کوهستان قرار دارد و زمانی جزو آثار ملی ثبت شده روستای کوهستان بوده است. اما در تقسیمات جدید کشوری روستای آسیابسر محسوب می شود.

برای بازدید از آتشکده کوسان باید به استان مازندران و بهشهر یا نکا بروید. این آتشکده در روستای کوهستان قرار دارد و راه دسترسی آن در جنوب محور نکا به بهشهر است. جاده منتهی به این ساختمان با ماشین قابل دسترسی است.

اگر از بهشهر قصد بازدید از آتشکده کوسان را دارید، در کیلومتر سوم جاده وارد خروجی سمت چپ شده و از طریق زیرگذر به سمت جاده آیت الله کوهستانی به سمت جنوب حرکت کنید. اگر از سمت نکا قصد بازدید از این آتشکده را دارید، این خروجی در سمت راست و در کیلومتر 15 جاده است.

آتشکده کوسان؛  یک جاذبه جالب در بهشهر

از بلوار «آیت الله کوهستانی» به سمت «جورجی محله» ادامه دهید. پس از عبور از بستنی فروشی بابا حاجی در سمت راست خود وارد جاده فرعی می شوید و مسیر روستایی را حدود چهار کیلومتر تا آتشکده کوسان ادامه می دهید. با کمک علائم جاده ای می توانید به راحتی به مقصد برسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا