ایران گردی

آتشکده آذرفرنبغ مخصوص چه کسانی بود

تودی تریپ: آتشکده آذر فرنباغ یا آتشکده کاریان در جاده کریان، روستای حرم و کاریان، بخش جویم، شهرستان لارستان استان فارس و در ۴۲ کیلومتری جنوب غربی جویم، در میانه راه بندر سیراف و دراگرد قرار دارد.

ارتفاع تقریبی آتشکده آذر فرنباغ 20 متر است. پلان اصلی این آتشکده ذوزنقه ای است که پهنای چهره های آن حدود 5 متر و ارتفاع آن 7 متر است.

ضلع جلویی روی سکویی در ارتفاع 5.1 متری از سطح زمین قرار گرفته است. بالای این سکو در ارتفاع 3 متری بر روی دیوار سوراخی مثلثی شکل وجود دارد.

مصالح به کار رفته در دیوار این آتشکده آجر و گل است. در کنار آتشکده، آثار راهرو و اتاق فروریخته داخل آن را می بینید.

آشنایی با آتشکده آذر فرنبغ

در زمان ساسانیان، آتشکده کاریان با آذر فرنباغ، آتش فر باگانی (یزیدیان درهشانی)، یکی از سه آتش بهرام مزدیسانی ایران آن عهد بود.

این محوطه آتشکده موبدان بوده و یکی از سه آتشکده بزرگ ایران در زمان ساسانیان به شمار می رود.

آتشکده آذر فرناب برای چه کسانی بود؟

این آتشکده یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آتشکده‌های زمان ساسانیان بوده و یکی از مهم‌ترین آتش‌های سه‌گانه زرتشتیان، مخصوص موبدان، در آن می‌سوزد.

ساسان سلف اردشیر بابکان سرپرستی این آتشکده را بر عهده داشت و ساسانیان همواره علاقه خاصی به این آتشکده داشتند.

روی کتیبه پهلوی نوشته اند که هزینه ساخت آن سی هزار دینار بوده است.

در زمان ساسانیان این آتشکده و سرزمین های اطراف آن مقر حکومت رومیان بوده است.

آنها طایفه پاسارگادی هخامنشی بودند که با کمک به اردشیر بابکان در تأسیس حکومت ساسانی مورد توجه او و سایر پادشاهان ساسانی قرار گرفتند و آتشکده در مرکز حکومت آنها یعنی کاریان ساخته شد.

کاریان رومی از شهر در برابر حمله اعراب دفاع کردند و اعراب پس از چهار محاصره موفق به تصرف شهر شدند.

ایل بصری که امروزه به کوچ نشینی در استان فارس ادامه می دهد، تنها بازمانده ایل پاسارگادی دوره کوروش یا کاریان رومی ساسانی است.

از کاریان آتش را به آتشکده شمالی فسا و از آنجا به نیریز و از آنجا به هندوستان بردند.

واندنبرگ در کتاب باستان شناسی ایران باستان می نویسد: در قاریان ویرانه های آتشکده ای را دیدم که بقایای آذر فرنباغ یکی از سه آتشکده بزرگ ایران باستان است. امروزه چیز مهمی از این آتشکده باقی نمانده است.

آتشی که در آتشکده یزد شعله ور شد و بیش از 1500 سال روشن باقی ماند، از آتش به آتشکده آذر فرنبگ در قاریان در اکدا اردکان منتقل شد و نزدیک به 700 سال در آنجا روشن نگه داشته شد و سپس در سال 522 خورشیدی. 1174 از اکدا در اردکان و نزدیک به 300 سال در اردکان یزد بود و در سال 852 خورشیدی (1474 میلادی) از اردکان به یزد آورده شد و حفظ شد.

در سال 1318 خورشیدی (1940) که ساختمان کنونی آتشکده یزد ساخته شد، آتش به این مکان منتقل شد.

آتشکده آذر فرناب برای چه کسانی بود؟

آتشکده آذرفرناب کجاست؟

واژه آذر فرنبغ از دو قسمت «آذر» و «فرنبغ» تشکیل شده است که جزء اول به معنای آتش و قسمت دوم به معنای «فر باغانی» در فارسی به معنای «درخشش یزدی» است.

به تعبیری دیگر آذر فرنبه به «آذر خرداد» یا «آتش فرح یزیدی» ترجمه شده است. آذرفر به معنای «دارنده چراغ یزدی» و باغ به معنای «خدا» است.

شهر لارستان سرزمینی زیبا با تاریخی جذاب است. این شهر در گذشته «ایراهستان» نام داشت و مرکز معارف و فرهنگ اسلامی بود.

آتشکده آذر فرنباغ در این شهر قرار دارد. آتشکده که اکنون به صورت تپه ای خاکی است و به «تمب تشی» یا «قلعه تشی» معروف است.

این آتشکده متعلق به راهبان زرتشتی بود. در آتشکده آذر فرنباغ در زمان ساسانیان انجمن مغان تأسیس شد که راهبان زرتشتی را تربیت می کرد.

  • اسم شغل: معبد آتش آذرفرنبه
  • نام دیگر: آتشکده کاریان
  • نام محلی: قلعه تیشی
  • محل: روستای قاریان در استان فارس
  • کاربر: آتش نشانی
  • مدت اجرای کار: قبل از اسلام
  • تاریخ ثبت ملی: 1379
  • نشانی: استان فارس، شهرستان لارستان، روستای کریان

آتشکده آذر فرناب برای چه کسانی بود؟

آتشکده آذر فرنباغ یا آتشکده کاریان به ارتفاع تقریبی 20 متر در جاده کاریان، از حرم و روستای کاریان شهرستان لارستان واقع شده است.

آتشکده آذر فرنبگ یکی از آتشکده های مهم زرتشتیان است که در روستای کاریان واقع شده است. اما برخی احتمال می دهند که این آتشکده ابتدا در نزدیکی دربگرد بوده و در اواخر دوره ساسانیان به کاریان ها منتقل شده است.

پلان اصلی آتشکده آذر فرنبغ ذوزنقه و مصالح به کار رفته در دیوار آن آجر و گل است.

اضلاع جلویی آن حدود پنج متر عرض و هفت متر ارتفاع دارد و ضلع جلویی آن بر روی سکویی به ارتفاع حدود پنج متر از سطح زمین قرار دارد.

بالای این سکو، سه متر بالاتر از دیوار، سوراخی مثلثی شکل وجود دارد و در کنار آتشکده آثار راهرو و اتاق فروریخته داخل آن نمایان است.

طبق روایات اسلامی، در شب میلاد پیامبر (ص) آتش معبد آذر فرنبه خاموش شد. خاموش شدن این آتشکده یکی از حوادث فوق العاده ای است که همزمان با میلاد، کودکی و یا قبل از بعثت پیامبر رخ می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا