ایران گردی

آب انبار گرمسار؛ جاذبه‌ای جالب و دیدنی

تودی تریپ: آب انبار گرمسار یکی از بناهای قاجاریه و بناهای دیدنی گرمسار است. این سازه دارای چهل پله و یک پاشیر بزرگ و عریض است که در بالای آن مخزن استوانه ای و سیستم تهویه دارد. سرچشمه بزرگ و اصلی این مخزن که به صورت گنبدی پلکانی گرد آجری است در داخل کوچه قرار گرفته و به صورت مربع درآمده است. آب انبار گرمسار در سال 1380 به شماره 3789 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آب انبار جالب گرمسار

یکی از دیدنی های قدیمی استان سمنان آب انبار گرمسار است که در مرکز شهر گرمسار و در همسایگی مسجد جامع این و همچنین در میدان امام خمینی (ره) گرمسار و جنب کوچه بازارچه واقع شده است. برای بازدید از مخزن درب ورودی از سمت بازار بسته شده و درب دیگری در کنار کوچه جنب مسجد جهت رفت و آمد تعبیه شده است.

آب انبار قدیمی شهرستان گرمسار یکی از بناهای دوره قاجاریه است. مخازن، مکان‌های ذخیره آب سرپوشیده در شهرهای گرمسیری و کم‌بارند ایران بوده و بر اساس الگوی استفاده کاربران به مخازن خصوصی یا عمومی تقسیم می‌شوند.

سد گرمسار;  یک جاذبه جالب و دیدنی

سمنان یکی از استان های کویری ایران است که در گوشه و کنار آن آب انبارهای زیادی به چشم می خورد. شهر گرمسار در غربی ترین نقطه سمنان قرار دارد و آب انبار گرمسار به عنوان بزرگترین آب انبار شهر گرمسار شناخته می شود. آب انبار گرمسار در سال 1380 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مخزن گرمسار دارای 40 پله و یک پاشیر بزرگ و عریض است که با مخزن استوانه ای و بادگیر در بالای آن تکمیل می شود. سرچشمه بزرگ و اصلی این مخزن که به صورت گنبدی گرد آجری پلکانی است در داخل کوچه ای است که به صورت مربع تبدیل شده است.

تعداد پله ها از زمین تا بادگیر 24 عدد می باشد.در بالای گنبد این مخزن یک هواکش مکعبی کوچک تعبیه شده است که هوای داخل را تهویه کرده و آب منبع را خنک نگه می دارد.

آب انبار گرمسار بزرگترین مخزن آب شهر گرمسار است و یکی از جالب ترین بناهای این منطقه به شمار می رود. این آب انبار که از بناهای دوره قاجار است در ضلع شمالی مسجد بنای گرمسار قرار دارد.

سد گرمسار;  یک جاذبه جالب و دیدنی

سرچشمه بزرگ و اصلی این آب انبار که به صورت گنبدی پلکانی آجری مدور است در داخل کوچه مربع شکل است. تعداد پله های مدور از ابتدای زمین تا ابتدای بادگیر 24 عدد می باشد.

عمق آب انبار آن حدود 14 متر است که در 5 ماه از سال آب آشامیدنی ساکنان شهر و حاشیه آن را تامین می کند. یک هواکش مکعبی شکل کوچک در بالای گنبد این مخزن تعبیه شده است تا هوای داخل آن تهویه شود و آب منبع خنک بماند. ورودی بزرگ و طاق تاب دار مخزن مورد نظر در سمت بازار است که مسدود شده است. این احتمال وجود دارد که این تانک در آینده هدف خود را به زرهان تغییر دهد.

آب انبار دیدنی گرمسار

آب از دیرباز در ایران بسیار مهم و مقدس بوده است. مهندسان ایرانی از قدیم الایام به فکر ذخیره آب بوده اند و با ساخت سازه هایی در مرکز شهرها، آب را برای روزهای گرم سال ذخیره می کردند تا از خراب شدن و تبخیر آن در آفتاب جلوگیری کنند.

سد گرمسار;  یک جاذبه جالب و دیدنی

قدیمی ترین آب انبارهای کشف شده در ایران مربوط به شهر دورانتاش چغازنبیل ایلامی متعلق به هزاره دوم پیش از میلاد است. در خوزستان مخازن آب انبارهای سرپوشیده ای در شهرهای گرمسیری و کم بارش ایران بودند که پس از گذشت زمان و خرابی در شهرهایی مانند کرمان، یزد، سمنان و … تنها تعداد کمی از آنها باقی مانده است.

مخازن بر اساس الگوی کاربری استفاده کنندگان به مخازن خصوصی و عمومی تقسیم شدند. از اجزای مخازن آب می توان به سر تزئینی، راه پله و دریچه، منبع ذخیره آب، پوشش منبع، هواکش و بادگیر اشاره کرد. مخازن در مخازن به صورت مکعب مستطیل و استوانه ای ساخته می شوند.

سمنان یکی از استان های کویری ایران است که در گوشه و کنار آن آب انبارهای زیادی به چشم می خورد. شهرستان گرمسار در غربی ترین نقطه سمنان قرار دارد و آب انبار گرمسار به عنوان بزرگترین آب انبار شهرستان گرمسار شناخته می شود. پوشش گنبدی آب انبار گرمسار یادگار دوران قاجار به شکل مخروط پلکانی است که اکنون با گسترش شهر به مربع تبدیل شده است.

سد گرمسار;  یک جاذبه جالب و دیدنی

تهویه هوای سد گرمسار با تهویه در قسمت فوقانی گنبد انجام شد. امروزه مخازن آب به یکی از جاذبه های گردشگری ایران تبدیل شده است. سد گرمسار اکنون به یک کافه و رستوران زیبا تبدیل شده است و اگر می خواهید تجربه ای متفاوت از کافه را داشته باشید، این مکان انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا