ایران گردی

آب انبار فوق‌العاده زیبای کیش

تودی تریپ: آب انبار سنتی کیش در سال ۱۳۷۳ برای جمع آوری آب های سطحی اطراف شهر باستانی حریره ساخته شد که با ظهور دستگاه های مدرن مانند آب شیرین کن ها دیگر از آن استفاده نمی شد. امروزه این بنا یکی از دیدنی های کیش به شمار می رود. وقتی برای اولین بار سد کیش را می بینید، بدون شک معماری معمولی یزد را به یاد خواهید آورد. این مخزن با معماری جالب دارای دو گنبد و پنج بادگیر در اطراف خود می باشد که وظیفه ورود و خروج هوا و خنک شدن آب داخل مخزن را بر عهده دارند.

آشنایی با سد کیش

یکی از جاذبه های گردشگری کیش آب انبار سنتی جزیره کیش است. این بنا علاوه بر داشتن معماری کهن ایرانی، یکی از زیباترین بناهای ایران به شمار می رود. لازم به ذکر است که آب انبار سنتی کیش به «سد دوقلو جزیره کیش» یا «سد پان بادگیر کیش» معروف است. ایران یکی از کشورهایی است که در آن باران کم است. از این رو از قدیم الایام تامین آب آشامیدنی در فصول گرم سال هدف اصلی ساکنان آن بوده است.

سد فوق العاده زیبای کیش

مخزن یک ساختمان هوشمند برای تامین آب شیرین در تمام فصول و روزهای گرم است. این سازه در اکثر شهرهای ایران وجود دارد. جزیره کیش در استان هرمزگان قرار دارد. این جزیره یکی از مناطقی است که بیشتر روزها در آن هوا گرم است. مردم جزیره کیش با ساخت این سازه به راحتی آب آشامیدنی را تامین کردند. اگر قصد سفر به جزیره کیش را دارید؛ پیشنهاد می کنیم از آب انبار سنتی جزیره کیش دیدن کنید.

اکثر مردم فکر می کنند کیش شهری مدرن است و دارای پاساژها و سرگرمی های مدرن است. جالب است بدانید که این جزیره از گذشته محل سکونت و زندگی افراد زیادی بوده است. همچنین مرکز اصلی صید مروارید در دوران حکومت هخامنشیان در ایران بوده است. در همین زمان تجار معروف دنیا به جزیره کیش رفتند و محصولات مختلفی را خرید و فروش کردند.

این جزیره به دلیل موقعیت استراتژیک جغرافیایی، محل عبور کشتی های تجاری بوده است. به همین دلیل افراد زیادی از آن بازدید کردند. همچنین یک کشتی پرتغالی در سواحل جزیره کیش وجود دارد. امروزه این کشتی به کشتی یونانی کیش معروف است. کشتی یونانی کیش یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری ایران است.

سد فوق العاده زیبای کیش

کیش نیز مانند سایر شهرهای کویری ایران آب و هوای گرمی دارد. در این جزیره نیز کمی باران می بارد. این دلیل اصلی است که ساکنان آن همیشه به دنبال راه حلی ابتدایی برای تامین آب آشامیدنی هستند.

آب انبار سنتی جزیره کیش بر روی ویرانه های آب انبار قدیمی برای جمع آوری و ذخیره آب های سطحی ساخته شده است. با گذشت زمان و با افزایش ساخت و ساز شهری، جهت جریان آب های سطحی تغییر کرده است. بنابراین آب انبار جزیره کیش به مرور زمان دیگر کاربردی ندارد. جایگزین آن یک نرم کننده آب است. اما امروزه آب انبار سنتی کیش یکی از جاذبه های گردشگری ایران است و اهالی از آن استفاده نمی کنند.

معماری خاص و دیدنی سد کیش

به طور کلی مخازن آب دارای فضای خالی مانند استخر زیرزمینی، سقف گنبدی شکل و بادگیر برای خنک نگه داشتن آب هستند. آب انبار سنتی کیش نیز تفاوتی با این قاعده ندارد، بنابراین در نگاه اول دیدن بادگیرهای این آب انبار شما را به یاد معماری شهر یزد می اندازد.

سد فوق العاده زیبای کیش

اما آنچه این آب انبار را به یکی از جاذبه های مهم شهر کیش تبدیل کرده است معماری و زیبایی آن است که در ظاهر آن کاملا مشهود است. آب انبار سنتی کیش دارای دو گنبد و پنج بادگیر است به همین دلیل به نام‌های دیگری مانند آب انبار با دو گنبد و پنج بادگیر نیز معروف است. وجود دو گنبد در این مخزن نشان از عظمت آن دارد.

علاوه بر این در قسمت های بالایی آن روزنه هایی تعبیه شده که وظیفه تعادل هوای داخل مخزن را در فصول گرم سال بر عهده دارند و بادگیرهایی نیز برای خنک نگه داشتن آب تعبیه شده است. در واقع مکانیسم مخازن آبی که دارای بادگیر هستند به این صورت است که هوا از یک طرف بادگیر وارد فضای مخزن شده و به پایین منتقل می شود و با برهم کنش با آب زیر آب را خنک می کند.

امروزه فضای داخل مخزن آب به گونه ای سنگ فرش شده است که امکان بازدید عموم از داخل این مخزن آب را فراهم می کند. اگرچه سرما و باد در مخزن آب به دلیل خشکی این آب انبار کمتر از قبل شده است، اما هنگام ورود و پایین آمدن از پله های آب انبار سنتی کیش، افت دما را به وضوح احساس می کنید.

سد فوق العاده زیبای کیش

اگر قصد دارید به شهر تاریخی حریره در شمال جزیره کیش بروید، می توانید در بین راه این آب انبار زیبا را ببینید و در کنار دسته درختان سرسبز کمی استراحت کنید و سپس به راه خود ادامه دهید. بهترین راه دسترسی به بلوار میرمهنا و سپس ورود به بلوار المپیک پس از عبور از میدان و ورود به خیابان درخت سبز، بادگیرهای مخزن به راحتی قابل مشاهده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا