ایران گردی

آب انبار عصر آباد؛ جاذبه‌ای جالب در یزد

سلام جدید _ خدمات گردشگری: در مین روستاهای بدیکی و استبر متروکه یزد به نام عبر آباد، اب انباری وجد دارد که هفت بادگیر هدل و یکی از زیابترین اب انبارهای ایران است. اب انبار ین روستای زرتشت نشین، در شمال یزد در دروه قاجار و در سال 1319 تسویری به نام جهانگر رستمی شد.

إن اب انبار همان تور که پیش از آن گفتیم، 7 بادگیر و دو مخزن اب دارد. این اب انبار هم اینگون یکی از اترو ملی ایران است. اب انبار حفت بادگیری اسر اباد نامی است که به آن بنای داده اند اند

کاره اشکزر دیدنی

شهرستان زيباي اشكزر يكي از شهرهاي قديمي استان ايزد در 20 كيلومتري مركز استان ازب و بيابانهاي كيشور شهرستان استان ايزد واقع شده است. بستان‌شناسان پیشنه‌اشکزر را تا سال‌هایی نه کاندان دور کود ۲۰ کرن کرد کرد.

اما پس از کشف آثار تاریخی و بناهای بسیار قدیمی در مجاورت مسجد شهر، اظهارات جدیدی در مورد اشکذر واقعی مطرح شد.

در مدر وجه تسمیه آن شهر، به ناصر می‌رسد که به نام «اشکین زال»، یکی از خان‌ها و اربابان دوره اشکانیان، کرکشد است. در قاعد در نادیه از متون تحريقي يزد، چونين پتهب شته يست كش شهر ئشكزر بخ دست اينشك، پسر زال در در دوران مالك آلتاوايف پارتي اهاداش شهد ست.

اب انبار عصر آباد;  جاذبه ها

البته ربطی به اسم شهر نداره. بر آن اساس «آزر» نیز مقفور اسم «آذر»، نام سباح اشکین زال بوده است. اما آنچه مسلمان است، در دوران اسلامی به ویژه در قرن هشتم هجری در شهر اتفاق افتاده است.

امروزه این شهر هم به دلیل وجود آثار باستانی متعدد در محل خود و هم به دلیل مجاورت با شهر یکی از مقاصد اصلی گردشگری در این استان محسوب می شود.

آشنایی با اب انبار عصر اباد

عصراباد از روستاهای زرتشتی نشیم شمال یزد و دهی خالی از سکنه است ک در روزگری نه کندان دور به 50 خانوار در آن زیدی می کرد. تمرکز تاریخی این روستا بیش از هر چیز این است که نان و غذا و آب پخته و شهرت جهانی دارد و مربوط به دوران قاجار است.

اب انبار از هفت بادگیر بلند و دو مھاشن بہے است که هر بادگیر درای کار درای در هر زلة است. اجر، خشت خام، ساروج، چھ و قلوه سنگ، جهم مشاهل به کار در آن بنا است.

İn אב אב אבר אז עבור עבור באדגיר דר בין אב אברהאי יהוה בפרד בודאהאנ פט באדגיר אסט ק דראי דו מקפן מי בעד. ارتفاع فروشگاه از كف زمين از دو متر است و نوف گنبد انها خاگینه ای است.

اب انبار عصر آباد;  جاذبه ها

ارتفاع کیف حدود شش متر است و ظاهری آجری دارد. بادگیرها به شکل بادگیرها بادگیرها بادگرها بادگرهای استرکی تنزیرات شده است

نکته قابل توجه این است که بر خلاف سایر آب های منطقه، آب در آب وجود ندارد.

شایان ذکر است که از امکانات گردشگری می توان به مراکز اقامتی، رستوران های سنتی، کافی شاپ، رصدخانه، کمپینگ، سافاری و مراکز کشاورزی روستا اشاره کرد.

امکانات

İn אב אב אבר אז עבור עבור באדגיר דר בין אב אברהאי יהוה בפרד בודאהאנ פט באדגיר אסט ק דראי דו מקפן מי בעד. ارتفاع فروشگاه از كف زمين از 2 متر است و نوف گنبد آنها خاگینه ای است.

ارتفاع کیف حدود 6 متر و دارای نمای آجری می باشد. अध्या मुष्ण बह कर गर्द दर साथ इन अब बह، خام، چوخ، خام است بادگیرها به شکل بادگرها بادگیرها بادگیرها بادگیرها بادگرهای استرکی تنزیرات شده است.

هر بادگیر درای کاح پروک در هر زلا است. نکته قابل توجه در مورد ساختار آب انبار این است که این آب انبار با دیگر آب انبارهای منطقه متفاوت است.

لازم به ذکر است که روستاها و حومه های تاریخی متروک شهرستان اشکذر حدود 50 خانوار سکونت دارند و به همین دلیل خانه های قدیمی تقریباً نیم قرن خالی است، اما خانه ها و بناهای تاریخی باقی مانده است. तुष्टरसी आज श्रेस किशोर आस्त.

شایان ذکر است که از امکانات گردشگری می توان به مراکز اقامتی، رستوران های سنتی، کافی شاپ، رصدخانه، کمپینگ، سافاری و مراکز کشاورزی روستا اشاره کرد.

اب انبار عصر آباد;  جاذبه ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا