ایران گردی

آب انبار شش بادگیر؛ درخشان‌ترین آب‌انبار یزد

تودی تریپ: آب انبار شش باد یزد یکی از بناهای زیبا و دیدنی یزد است که به منظور ذخیره آب ساخته شده است. همانطور که می دانید یزد منطقه ای کویری است و بارندگی بسیار کمی دارد. بنابراین وجود آب در آن بسیار مهم است. هدف از ساخت این بناهای معماری بومی ایرانی ذخیره و نگهداری بهینه آب است.

این شهر دارای آب انبارهای متعددی است که هدف از آن ذخیره آب در زمستان برای استفاده در روزهای گرم سال است. آب انبار شش بادگیر یزد یکی از زیباترین بناهای ثبت شده در سال 1357 در فهرست آثار ملی ایران است، این بنا در محله ای به نام شش بادگیر قرار دارد که نام خود را از این محله گرفته است.

مخزن براق شش بادگیر

این تانک که زیباترین تانک یزد محسوب می شود به همت حاجی حسین میرولا ساخته شده است. پس از او مردی به نام بهشتیان این آب انبار را از قنات دریزد پر کرد.

شش مخزن باد؛  پرنورترین تانک یزد

او 20 سال پیش درگذشت. ساکنان بافت قدیم یزد ده سال پیش از مخزن شش بادگیری استفاده می کردند، فضای بین درب ورودی و گنبدهای این مخزن تاریخی برای ساخت خیمه های حسینیه استفاده می شود.

این بنا دارای دو ورودی (یک ورودی از شمال و یکی از جنوب آب انبار)، شش بادگیر و یک آب انبار بزرگ به حجم دو هزار متر مکعب است. این تانک پنجاه و پنج پله دارد. در قسمت جنوبی ورودی مخزن است، بین پله های بیست و پنجم و بیست و ششم هشتی با سنگفرش آجری قرار دارد و بعد از دهلیز طاق مخزن آغاز می شود.

شیر آب او نیز در ورودی شمالی است. ورودی شمالی مخزن شیر شبیه ورودی جنوبی است. این آب انبار دارای گنبدی تخم مرغی شکل است.

ارتفاع بادگیرها ده متر است. مخازن آب از جمله تاسیسات مرتبط با قنات است که برای ذخیره سازی زمستانه و تابستانی مورد استفاده قرار می گرفت. این مخزن بزرگ بیش از 2000 متر مکعب گنجایش دارد و دارای دو شیر یا راه دسترسی به مخزن آب است که یکی برای استفاده مسلمانان و دیگری برای استفاده اقلیت دینی زرتشتی است.

شش مخزن باد؛  پرنورترین تانک یزد

این آب انبار دارای شش بادگیر است که سه بادگیر از ابتدا ساخته شده و سه بادگیر دیگر بعدا اضافه شده است. با کمی دقت در شکل بادگیرها، تفاوت سه بادگیر قدیمی با دیگر بادگیرهای او مشهود است. با توجه به شرایط اقلیمی و جهت باد در این منطقه، شش بادگیر مخزن 8 طرفه است. برای شهرهای کویری مانند یزد، ارزش آب بیش از هر جای دیگری احساس می شود. در این شهر بیش از 75 تانک وجود دارد. 180 سال پیش در دوره قاجار ساخته شده اند.

معماری سد شش بادگیر یزد

این بنا 180 سال پیش در دوره قاجاریه در سال 1371 هجری قمری ساخته شده است. این مخزن که زیباترین مخزن یزد به شمار می رود با تلاش حاجی حسین میرولا ساخته شده است.

این اثر در 13 فروردین 1357 با شماره ثبت 1600 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شش مخزن باد؛  پرنورترین تانک یزد

در معماری این مخزن از شش بادگیر برای خنک نگه داشتن فضای خزانه استفاده شده است که با توجه به جهت باد در این منطقه در ابتدا سه بادگیر 8 ضلعی ساخته شد و پس از مرمت ساختمان سه بادگیر ساخته شد. بادگیرهای دیگری را با تفاوت کمی با اولین بادگیرهای اضافه شده به ساختمان اضافه کرد.

بین بادگیرها گنبدی قرار می گیرد که وظیفه آن جلوگیری از احتباس آب است. وجود پاشیر در این بنا که به صورت راهروی پلکانی است برای جمع آوری آب بوده است.

مخزن شش بادگیری یزد از دو ورودی تشکیل شده است که یکی در شمال و دیگری در جنوب است. شیر آب مخزن آب در ورودی این بنا قرار دارد و بیشتر بازدیدکنندگان از درب جنوبی وارد ساختمان می شوند.

حجم این انبار در یزد حدود 2 هزار متر مکعب با ارتفاع 12.6 متر است. تانک شش بادگیری یزد دارای دو شیر است که یکی برای مسلمانان و دیگری برای زرتشتیان است.

شش مخزن باد؛  پرنورترین تانک یزد

55 پله در این مخزن تعبیه شده است. بین پلکان 25 و 26 هشتی آجری سنگفرش شده است که ابتدای طاق آب انبار است و دارای گنبدی تخم مرغی با بادگیرهای 10 متری است.

به غیر از ایران، آوازه این آب انبار به فراتر از مرزهای ایران نیز رسیده است. از این رو، افراد مشهور در دایره المعارف آمریکایی هولود می نویسند: «استفاده از توربین های بادی در شهر یزد به اوج کمال رسیده است، از این رو چندین مخزن با چهار توربین بادی و یک مخزن معروف با شش توربین بادی در این شهر وجود دارد. “

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا