ایران گردی

آبشار پیرغار؛ سفر به بهشت گمشده

به گزارش تودی تریپ، به نوشته الی گشت، این آبشار واقع در روستای فارسی استان گلستان، دومین آبشار خزه‌پوش این استان و یکی از معروف‌ترین آبشارهای ایران است.

استان گلستان بهشت ​​سرسبز ایران با جاذبه های منحصر به فرد خود همه ساله پذیرای خیل عظیم گردشگران است. مراتع سرسبز، جنگل های انبوه، آسمان آبی و هوای پاک این استان را به مقصدی ایده آل برای طبیعت گردان تبدیل کرده است. علاوه بر این زیبایی ها، آبشارهای زیادی در گلستان وجود دارد که هر کدام شکوه خاص خود را دارند.

آبشار پیرغار در فاصله ۲ کیلومتری روستای فارسیان قرار دارد. این آبشار که به آبشار ایرانی نیز معروف است از دو آبشار مجزا به ارتفاع 30 متر تشکیل شده است. اولین آبشار از بالای کوه سرچشمه می گیرد و پس از برخورد به صخره ها به دامنه کوه می رسد. آبشار دوم که کاملاً در هوا معلق است، بدون برخورد به سنگ ها به پایین سقوط می کند و ذرات آب در هوا پراکنده می شوند.

سرچشمه اصلی آبشار پیرغار چشمه ای به نام چشمه پیرغار است که در ارتفاع 400 متری آبشار قرار دارد. این چشمه یکی از زیباترین مناظر طبیعی منطقه است که بازدید از آن در کنار آبشار خالی از لطف نیست.

نام آبشار پیرگر به دلیل وجود غارهای متعدد در دل صخره های آن است. این غارها که قدمت آن ها به دوره ژوراسیک می رسد، جذابیت تاریخی به این منطقه بخشیده است.

آبشار پیرغار برای مردم محلی از احترام و قداست زیادی برخوردار است. مردم این منطقه در گذشته برای راز و نیاز و نذر و دعا به آبشار پناه می بردند و حتی در مواقع خشکسالی برای طلب باران در کنار آبشار جمع می شدند.

جاذبه های آبشار پیرغار به زیبایی طبیعی آن محدود نمی شود. دیواری از خزه‌های سبز زیبا، بوته‌های تمشک، گل‌های وحشی و درختان انبوه افرا، انجیر، آلو و گردو منظره‌ای تماشایی به آبشار ایجاد می‌کنند.

آبشار پیرگر به غیر از دیدنی های طبیعی، دیدنی های تاریخی نیز دارد. کتیبه های تاریخی زیادی بر روی دیوار غارهای این منطقه وجود دارد که مربوط به دوره قاجاریه و دوره مظفری است. این کتیبه ها در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سفر به آبشار پیرگر تجربه ای بی نظیر و فراموش نشدنی خواهد بود. در این سفر می توانید از طبیعت بکر و بکر لذت ببرید، از خنکی آبشار و نسیم خنک جنگل لذت ببرید و از زیبایی بی نظیر این منطقه شگفت زده شوید.

نکات سفر به آبشار پیرگار:

  • بهترین زمان برای بازدید از آبشار پیرغار بهار و اوایل تابستان است. در این زمان آبشار پرآب‌ترین و طبیعت منطقه سرسبز و سرسبز است.
  • برای رسیدن به آبشار پیرغار می توانید از ماشین شخصی یا تورهای گردشگری استفاده کنید.
  • مسیر منتهی به آبشار کاملا آسفالت نیست و باید حدود 500 متر از مسیر پیاده روی کنید.
  • هنگام بازدید از آبشار مراقب سلامتی خود و طبیعت منطقه باشید. از ریختن زباله های محیطی خودداری کنید و به حفظ زیبایی این منطقه کمک کنید.

سفر به آبشار پیرگر سفری به دنیای طبیعت و تاریخ است. سفری که خاطره ای فراموش نشدنی را در ذهن شما به یادگار خواهد گذاشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا