ایران گردی

آبشار مارگون سپیدان؛ جاذبه ای حیرت انگیز در فارس

تودی تریپ: آبشار مارگون در کنار روستای مارگون در بخش کمهر و در مسیر جاده یاسوج به اقلیدس در استان فارس قرار دارد.

این آبشار با ارتفاع 70 متر و عرض 100 متر جزو مرتفع ترین آبشارهای ایران است. این آبشار از بالای کوهی در رشته کوه زاگرس سرچشمه می‌گیرد و در طول مسیر چشمه‌های جوشان زیادی به این آب انبار آب می‌دهند.

این زنجیره از چشمه‌های ساران پس از پایین آمدن از آبشار و کوه، رودخانه‌ای را در دشت روبه‌روی یکدیگر تشکیل می‌دهد که به اطراف شهر اردکان می‌رسد و سپس به رودخانه «کومهر» فارس می‌پیوندد.

در وسط آبشار آبشار مارگون، یک سوراخ آبی به دل صخره نفوذ کرد که آب از آن با فشار زیاد به سمت آبشار جاری می شود. دسترسی به این آبشار نه از داخل آبشار بلکه از سمت دیگر کوه است.

سطح آب دریاچه گاهی به سینه ایستادگان در آب می رسد. لازم به ذکر است که آب آبشار مارگون در زمستان چتر دریایی زیبا و بزرگی ایجاد می کند.

آبشار مارگون سپیدان;  جاذبه ای شگفت انگیز در فارس

پوشش گیاهی اطراف آبشار مارگون شامل گیاهانی مانند لاله واژگون و گل ختمی سفید، زالزالک، زرشک کوهی، سیب قرمز و زرد است و جانوران این منطقه می تواند خرس قهوه ای، بز، سنک، زگیل، جوجه تیغی، کفتار، راسو، شغال، گرگ و روباه اشاره کردند.

روستای مارگون در دامنه کوه واقع شده و دارای معماری پلکانی با خانه های چوبی، خشتی و سنگی است. در روستا باغ های سیب و گردو وجود دارد. در نزدیکی روستا تنگه جنگلی و رودخانه ای پرآب وجود دارد که به آبشار مارگون می ریزد.

آبشار زیبای مارگون در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آشنایی با آبشار مارگون سپیدان

آبشارها یکی از زیباترین هدیه های طبیعت هستند و ریزش مداوم آب از بالای صخره ها یکی از دیدنی ترین مناظر جهان است. منظره ای که با هیبت و عظمت خود شما را متحیر می کند و صدای برخورد قدرتمند آب با خشکی شما را به دنیایی دیگر می برد.

سفر امروز ما نیز به یکی از این آبشارهای باشکوه و زیباست. آبشار مارگون که در دره‌های غربی شهر اردکان (سپیدان) از بالای صخره‌ها به زمین می‌ریزد و جلوه‌ای بی‌نظیر از طبیعت ایران در برابر چشمان شماست. آبشاری با ارتفاع 70 متر و عرض 100 متر که یکی از زیباترین و مرتفع ترین آبشارهای ایران به شمار می رود و با جلوه شگفت انگیز خود گردشگران را مجذوب خود می کند.

آبشار مارگون نیز یکی از باشکوه ترین آبشارهای کشورمان است و از نظر زیبایی، وسعت و حجم آب رقیب آبشار چوی دزفول است. جذابیت و ویژگی این آبشار در آبشار دیگری است که در بالای کوه چشمه‌های فراوانی وجود دارد که آبشار مارگون از آن سرچشمه می‌گیرد و آب آن به شدت جاری است.

این چشمه ها در کنار هم آبشار را تشکیل می دهند و بر شگفتی های آن می افزایند. آبشار مارگون یکی از مرتفع ترین آبشارهای چشمه جهان است.

بیشتر آب مارگون از صلیب و دیوار میانی کوه پایین می آید و در پایین دست رودخانه ای را تشکیل می دهد که تا شهر اردکان امتداد دارد. در انتهای این رودخانه آب به صورت رودخانه ای بزرگ به رودخانه کومهر می ریزد.

آبشار مارگون سپیدان;  جاذبه ای شگفت انگیز در فارس

آبشار مارگون کجاست؟

برخلاف اکثر آبشارهای ایران، دسترسی به آبشار مارگون بسیار آسان است.

اگر قصد دارید از شهرهای شمالی کشور به این آبشار سفر کنید، پس از رسیدن به شهر یاسوج، طول سفر تا آبشار حدود 65 کیلومتر خواهد بود. از یاسوج به سمت جاده کاکان و از آنجا به سمت کمهر و سپس جاده جاب خاله و مارگون بروید.

جاده با ماشین 800 متر تا آبشار ادامه دارد. بقیه مسیر را که شامل مسیری سنگفرش شده با پله های سیمانی است باید طی کنید.

اگر از جنوب کشور به سمت آبشار مارگون می روید، پس از رسیدن به شیراز به سمت سپیدان (اردکان سابق) حرکت کنید. از سپیدان تا آبشار حدود 50 کیلومتر باقی مانده است.

راه اصلی منتهی به آبشار آسفالت است اما قسمتی از آن خاکی است. همچنین شما نمی توانید با ماشین به پایه آبشار بروید، باید در پارکینگ پارک کنید و سپس در یک مسیر پیاده روی کنید. تا پای آبشار مارگون

دمای آب آبشار مارگون در هر زمان از سال خنک است و محیط نیز به دلیل این دما خنک و مطبوع می شود.

بنابراین اگر در بهار و تابستان به بازدید از آبشار مارگون بروید، بهترین آب و هوا را تجربه خواهید کرد و در روزهای گرم آفتابی از خنکی آبشار و سرسبزی اطراف لذت خواهید برد. در فصل زمستان به دلیل بارش برف و هوای سرد، بازدید از آبشار مارگون توصیه نمی شود.

آبشار مارگون در تمام فصول سال زیباست و در نیمه دوم سال با سرد شدن هوا چهره جدیدی به خود می گیرد، این آبشار با فانوس های زیبا و بلند تزئین شده است.

آبشار مارگون سپیدان;  جاذبه ای شگفت انگیز در فارس

بنابراین اگر در فصول سرد سال قصد سفر به آبشار مارگون را دارید، بهتر است تجهیزات مناسب داشته باشید و از باز شدن راه های ارتباطی و شرایط آب و هوایی مطلع شوید.

زیرا راه رسیدن به این آبشار به دلیل بارش برف ممکن است مسدود شود.
در فصول گرم سال که آب آبشار جاری می شود و درختان اطراف سبز می شوند، آب و هوا بسیار مطبوع تر است، بنابراین آبشار مارگون در تابستان پذیرای گردشگران زیادی است. حتی در گرم ترین زمان سال نیز دمای هوا در این منطقه به 10 درجه می رسد.

در این فصول به غیر از چادر زدن و لذت بردن از صدای آب، می توان شاهد برگزاری مراسم محلی از جمله مراسم عروسی روستایی بود.

آبی که مدام از بالای کوه به صخره های زیرین می ریزد، صخره های بزرگ را صاف و هموار کرده است و به دلیل رطوبت رویش خزه ها بر روی دیواره ها و بدنه این آبشار، مانند آبشار پوشیده از فضای سبز است. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا