ایران گردی

آبشار لاتون؛ دیدنی‌ترین جاذبه طبیعی آستارا

تودی تریپ: نزدیک کوه پایدار اسپیناس و در میان جنگلی انبوه با گیاهان سرسبز، درختانی مانند آلو، هلو، گلابی، گردو، فندق و سیب وحشی؛ یک آبشار بلند و دیدنی وجود دارد. این آبشار لاوتون نام دارد و از فاصله 500 متری قابل مشاهده است. این آبشار چهار فصل و زیبا یکی از 30 آبشار مرتفع جهان است و به عنوان یکی از مرتفع ترین آبشارهای ایران شناخته می شود. ارتفاع حوضه اصلی و فوقانی آبشار لاوتون 105 متر و عرض آن پنج متر است. همچنین حوضه زیرین لاوتون 65 متر در 10 متر عرض دارد و ارتفاع کل آن به 107 متر می رسد.

آشنایی با آبشار زیبای لاتون آستارا

آبشار لاوتون از دامنه های شرقی کوه اسپیناس یا اسپاین سرچشمه می گیرد و به رودخانه لوندویل می ریزد که این آبشار نیز از کوه اسپیناس به طول 17 کیلومتر سرچشمه می گیرد و با شیب تند به سمت کوته کومه و لوندویل می رود و در نهایت وارد دریای خزر می شود. حجم آب این آبشار در فصول مختلف سال متفاوت است. اما در تمام فصول آب وجود دارد.

آبشار لاتون به عنوان یک اثر طبیعی و ارزشمند در سال ۱۳۹۷ به شماره ثبت ملی ۶۴۵ در فهرست میراث طبیعی کشور قرار گرفت.

آبشار لوتون؛  دیدنی ترین جاذبه طبیعی آستارا

لاتون الماس گرانقیمتی است که در دل یاقوت های زمردی شمال کشور قرار دارد و اطراف آن را درختان بلوط، آلو، زالزالک وحشی، سیب، ازگیل، افرا، گردو، یاس بنفش، فندق و … فرا گرفته است. جنگل اطراف آبشار لاتون به مدت 9 ماه از سال سرسبز و سرسبز است، بنابراین کمپینگ و پیاده روی در طبیعت در اطراف آبشارها به شدت توصیه می شود زیرا مطمئناً تجربه ای فراموش نشدنی خواهد بود.

البته در هنگام پیاده روی و کمپینگ باید به این نکته توجه داشته باشید که این آبشار در دل جنگل های لوتون قرار دارد و ممکن است با انواع حیوانات روبرو شوید. جانوران اطراف آبشار شامل جوجه تیغی، اسب، گرگ، گراز، خرس و گوسفند است.
آبشار لاوتون در 15 کیلومتری جنوب آستارا قرار دارد و برای رسیدن به آن باید حدود 6 کیلومتر پیاده روی کنید. جذابیت آبشار جدا از سرسبزی اطراف آن، چهار فصل آن است. لاوتون در هر فصل از سال چهره متفاوتی به خود می گیرد و با دین در برخی فصول سطح آب کمی پایین می آید، اما هرگز به صفر نمی رسد و آبشار همیشه زنده است.
سرچشمه آبشار در کوه بلند اسپیناس که بلندترین کوه منطقه (با ارتفاع 2105 متر) است، قرار دارد. آب از این کوه سرریز می شود تا به لاتون می رسد، 3 دریاچه طبیعی و 3 آبشار را سیراب می کند و در نهایت به لاتون مرتفع می رسد.

اما آبشار لاوتون پایان کار نیست و پس از لاوتون، رودخانه لاندیل میزبان آب کوه اسپینا است که پس از طی 17 کیلومتر مسیر به آب های دریای خزر می رسد.

آبشار لوتون؛  دیدنی ترین جاذبه طبیعی آستارا

موقعیت آبشار لوتون

در جاده شمالی به سمت آستارا حرکت کنید تا آبشار لاوتون و طبیعت بکر اطراف را ببینید. شاید با شنیدن نام آستارا به فکر بازارهای ارزان بیفتید، اما در این شهر طبیعتی بکر پیدا خواهید کرد، پس اگر ذوق طبیعت گردی دارید، قطعا این شهر به یکی از بهترین مقاصد سفرتان تبدیل خواهد شد.

پس از رسیدن به آستارا در جاده استراحت کنید و دوباره در جاده قرار بگیرید و مستقیم به شهر لوندویل و روستای کوته کومه بروید. وقتی به این روستا رسیدید فکر نکنید که به آبشار رسیده اید زیرا برای دیدن شکوه این آبشار باید به مدت 4 ساعت در جنگل های انبوه گیلان به طبیعت گردی بروید.

حدود 6 کیلومتر تور طبیعت گردی به شما این امکان را می دهد که علاوه بر آبشار، طبیعت بکر جنگل، رودخانه ای زیبا و چشمه های آب خنک و دلپذیر را در کنار خود ببینید. زمانی که احساس خستگی کردید، مدتی در گوشه کنار این چشمه ها بنشینید، آب خنک بنوشید و طبیعت را از نزدیک تماشا کنید.

در طول مسیری که قدم می زنید و پیاده روی می کنید، از تپه های پر درخت بالا می روید و حتی به روستایی قدیمی و تقریبا متروکه ای می رسید که در گذشته افراد زیادی در آن زندگی می کردند، اما امروز اثری از آنها نیست.

آبشار لوتون؛  دیدنی ترین جاذبه طبیعی آستارا

در حین پیاده روی و لذت بردن از طبیعت به ارتفاع 700 متری می رسید، کم کم به انتهای مسیر نزدیک می شوید و ناگهان در چند متری پرتگاهی خطرناک و هولناک را می بینید. آماده شوید، زیرا پس از چند قدم، شکوه و عظمت آبشار جلوی چشمان شما خواهد آمد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا