ایران گردی

آبشار فوق‌العاده زرد لیمه

تودی تریپ: اگر تا به حال به طبیعت بکر و زیبای استان چهار محال و بختیاری و رشته کوه های زاگرس سفر نکرده اید، درنگ نکنید. کوه های مرتفع و باشکوه زاگرس صدفی است که همچون مرواریدی درخشان و زیبا در دل خود جاذبه های فراوانی را پنهان کرده است. در این مقاله شما را با یکی از بکرترین و هیجان انگیزترین دیدنی ها آشنا می کنیم. اگر به دنبال نقاط گردشگری کمتر شناخته شده هستید، با ما همراه باشید تا آبشار زرد لیمه دیناران را به شما معرفی کنیم.

ویژگی های طبیعی و گردشگری آبشار زرد لیمه دیناران

آبشار زرد لیمه دیناران در دل رشته کوه های زاگرس در شهرستان اردل واقع شده است. این آبشار یکی از وسیع ترین آبشارهای ایران است که چشم انداز وسیعی از طراوت، سرسبزی، غرش و زیبایی را به چشمان شما می آورد. ارتفاع آبشار 40 متر و عرض تاج آن 65 متر است و به همین دلیل یکی از وسیع ترین آبشارهای ایران به شمار می رود. جنگل های استان چهارمحال و بختیاری پس از جنگل های شمال، دومین منبع جنگلی طبیعی ایران محسوب می شود و دارای پوشش گیاهی متنوعی است.

آبشار شگفت انگیز نمدار زرد

در منطقه Yellow Linden درختان بلوط، درختان بادام وحشی و درختان صنوبر را خواهید دید. علاوه بر این، در منطقه لیمو زرد، مراتع سرسبز و وسیع و مزارع آب باران مردم محلی منطقه را خواهید دید. گونه اصلی چمنزارهای زرد نمدار است و در مزارع زیبا و چشم نواز می توان دشت های طلایی گندم و جو را نیز یافت. اگر عاشق تاریخ و عتیقه هستید، بازدید از یکی از قدیمی ترین عتیقه های استان را در نزدیکی آبشار از دست ندهید. این آثار باستانی پل هدی آفرین و پلکان باستانی دژپات نام دارند. برای رسیدن به این آثار باید حدود 3-4 ساعت از آبشار پیاده روی کنید، اما یادتان باشد که مسیر پیاده روی سختی است و برای عبور از آن به راهنمایان محلی نیاز دارید.

چگونه به آبشار زرد لیمه دیناران برویم؟

آبشار زرد لیمه دیناران در منطقه ای به نام دیناران و در دل دره ای سرسبز و زیبا به نام زرد لیمه واقع شده است. دیناران در غرب شهرستان اردل واقع شده و یکی از مناطق چهارراه عشایر چهار محال و بختیاری به شمار می رود.

آبشار شگفت انگیز نمدار زرد

شهر اردل در 80 کیلومتری شهرکرد قرار دارد و برای رسیدن به آن کافی است از شهرکرد تا اردل پیاده روی کرد. از روستاهای کاج، کریم آباد و رستم آباد عبور کنید و در مسیر دیناران به روستای لشتر برسید. از روستای لشتر حدود 5 کیلومتر در جاده خاکی تا دوشاخه پیاده روی کنید. مسیر میانی به ساختمان متروکه تعاونی عشایری منتهی می شود که ابتدای مسیر پیاده روی به سمت آبشار است. از این نقطه باید حدود ۷ تا ۸ ساعت پیاده روی کنید تا به آبشار زرد لیما برسید. به یاد داشته باشید که مسیر رسیدن به آبشار زرد لیمه مسیر نسبتا ناهمواری است و در برخی مناطق هیچ نشانی از جاده در کنار آن دیده نمی شود و برای رسیدن به آن بهتر است به صورت گروهی یا با راهنمای آشنا به آن منطقه بروید. دستگاه GPS آن را با خود ببرید. وسایل طبیعت گردی را فراموش نکنید.

پیاده روی به سمت آبشار زرد لیمه نیاز به آمادگی جسمانی دارد زیرا مسیر پیاده روی در برخی نقاط کمی طولانی و دشوار است.

آبشار شگفت انگیز نمدار زرد

به همین دلیل جدا از نیاز به کفش و لباس مناسب، باید از وضعیت بدنی خوبی نیز برخوردار باشید تا بتوانید مسافت طولانی را به راحتی طی کنید. مطمئن شوید که غذا و وسایل کافی مصرف کنید.

آبشار دیناران زرد آهک در دل رشته کوه های زاگرس و در انتهای دره ای زیبا قرار گرفته است، بنابراین می توانید تصور کنید که دره ای سرسبز با کوه های مرتفع چه منظره شگفت انگیزی را به چشمان شما خواهد آورد. رودخانه ای با آب و هوای مطبوع از دل این دره می گذرد که بر جذابیت گردشگری منطقه می افزاید.

هر آنچه از یک تور طبیعت گردی انتظار دارید در دره زرد لیما موجود است. کوه‌ها، دره‌ها، جنگل‌ها، رودخانه‌ها و مراتع سبز زیبا. علاوه بر همه اینها، آثار تاریخی نیز در این منطقه وجود دارد که کنجکاوی گردشگران را برای کشف این منطقه افزایش می دهد. اگر به خوبی مطلع باشید و زمان سفرتان با کوچ عشایر بختیاری همزمان باشد، سیاه چادرهای عشایری را نیز در این منطقه خواهید دید.

آبشار شگفت انگیز نمدار زرد

دیدنی های نزدیک به آبشار زرد لیمه دیناران

همانطور که قبلاً گفته شد، در نزدیکی آبشار زرد لیما می‌توانید به «پل خداآفرین»، «جاده باستانی دژپات» و «سنگ تراشیده شده 6 هزار ساله» بروید. برای رسیدن به این مناظر باستانی باید 3-4 ساعت در مسیری نسبتا سخت پیاده روی کنید.

• دژپات: دژپات در فارسی باستان نام جاده ای مخفی در دل جاده های کوهستانی است. دژپات چهار محال و بختیاری جاده ای پلکانی در دل رشته کوه های زاگرس است که قدمت آن به دوره هخامنشیان می رسد و کتیبه های باستانی در مسیر آن یافت می شود.

• کتیبه دژبات: کتیبه دژپات یا کتیبه هفشجان در دیواره صخره ای در دل کوه حک شده که قدمت آن به چهار هزار سال قبل از میلاد می رسد.

همچنین می توانید از مناطق دیدنی زیر در نزدیکی اردل دیدن کنید:

• چشمه دایم: نزدیک آبشار زرد لیما

• چشمه مولا در روستای علیکوه

• چشمه سرداب در رستم آباد

• دشت اردل

• چشم باغ رستم اردل

• آبشار باریک اردل

• آبشار معدن اردل

منبع: سفر مارکت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا