ایران گردی

آبشار شورباریک؛ جاذبه‌ای درجه یک در خوزستان

تودی تریپا _ خدمات توریستی: شورباریک روستایی بین دو شهرستان بختیار هفتکل و مسجد سلیمان در خوزستان است.

روستای شورباریک یکی از ویژگی‌های شهر هفتکل با آبشار جذاب است و یکی از نقاط گردشگری این شهرستان به شمار می‌رود.

این آبشار که در زبان محلی به ملارانی معروف است در انتهای رودخانه شورباریک و در کنار یک آسیاب تاریخی قرار دارد.

آبشار ملارهانی تنها محل تفریح ​​مردم است و در تابستان گردشگران نیز برای لذت بردن از مناظر آبشار به این روستا سفر می کنند.

آشنایی با آبشار شورباریک

آبشار شورباریک در استان خوزستان قرار دارد.

اهالی منطقه این آبشار را به نام ملار آهنی می شناسند. این آبشار همیشه جاری است و به فصل خاصی بستگی ندارد. این آبشار در 1 کیلومتری غرب روستایی به همین نام قرار دارد.

شورباریک نام روستایی در 5 کیلومتری شهر هفتکل در استان خوزستان است. آبشار آب شور این روستا در کنار چشمه های آب شیرین قرار دارد.

آبشار شورباریک;  جاذبه درجه یک در خوزستان

ملارانی (آهن ملارد) مهم ترین جاذبه گردشگری روستای شورباریک است که می توان گفت در منطقه مکوند نشئین بین هفتکل و مسجد سلیمان بی نظیر است.

اهالی روستای شورباریک در طول سال بارها از این مکان برای استحمام و شنا استفاده می کنند.

این آبشار استخر نسبتا بزرگی را تشکیل می دهد و از ارتفاع 4 متری سقوط می کند. ارتفاع آبشار از سطح دریا 381 متر است.

ارتفاعات این ناحیه سرشار از گچ و آهک است و علاوه بر نفت فراوان، در استان شهرت دارد. وجود پوشش گیاهی نخل و نیزار در کنار آبخیز زیبا در کنار آبشار مناظر زیبایی را به وجود آورده است.

دسترسی به این آبشار از طریق جاده هفتکل به باغ ملک، جاده مسجد سلیمان، بعد از امامزاده شاهسوار، روستای سورباریک امکان پذیر است.

دسترسی به این آبشار از طریق جاده هفتکل به باغ ملک، جاده مسجد سلیمان، بعد از امامزاده شاهسوار، روستای سورباریک امکان پذیر است.

ویژگی های برتر آبشار شورباریک

این آبشار با ارتفاع 3 متر در ارتفاع 381 متری از سطح دریا واقع شده است. این آبشار پس از سقوط به زمین، استخری به عمق حدود 8 متر ایجاد کرده است که مکانی برای شنا و استحمام محسوب می شود.

اطراف آبشار کوه ها و صخره هایی وجود دارد که در کنار آبشار منظره ای شگفت انگیز و دیدنی ایجاد می کند.

در اطراف این آبشار می توان پوشش گیاهی خاص منطقه را دید که شامل درختان نخل و نیزار است. نکته ای که در مورد این آبشار وجود دارد این است که این آبشار دارای آب نمک است و قابل شرب نیست.

آبشار شورباریک;  جاذبه درجه یک در خوزستان

برای بازدید از این آبشار نیازی به پرداخت هزینه ای ندارید و می توانید هر روز که بخواهید این کار را انجام دهید.

پس از رسیدن به هفتکل از وسایل نقلیه عمومی برای رسیدن به این روستا و بازدید از این آبشار استفاده کنید.

اگر با ماشین شخصی سفر می کنید می توانید از جاده هفتکل به باغ ملک، جاده مسجد سلیمان، بعد از امامزاده شاهشوار، روستای شورباریک برای رفتن به این مکان استفاده کنید.

آبشار ملار آخانی در معرض خطر یک معدن کوهستانی و کارخانه سنگ شکن آن است که در چند سال گذشته با اعتراض ساکنان محلی و فعالان محیط زیست مواجه شده است.

در سال 1387 بدون ارزیابی زیست محیطی لازم مجوز کارخانه سنگ شکن در حدود 100 متری این آبشار صادر شد و تغییرات و تخریب های ناشی از بهره برداری از این کارخانه از سال 1388 در آبشار مشهود بود که ساکنان را به سمت این آبشار سوق داد. اعتراض می کنم.

پس از این اعتراض، کارخانه سنگ شکن در سال 1392 به مدت یک ماه تعطیل شد اما با موافقت اداره محیط زیست فعالیت خود را از سر گرفت.

بهره برداری از این کارخانه تأثیر مخربی بر آبشار گذاشت و آن را تخریب کرد. به دلیل رسوبات غیراستاندارد کارخانه، آبشاری که قبلاً آب شفافی داشت، اکنون آلوده و گل آلود شده است.

آبشار ملارهانی تنها مکان تفریحی مردم است و در تابستان گردشگران نیز برای لذت بردن از مناظر آبشار به این روستا سفر می کنند.

روستای شورباریک از تفرجگاه های هفتکل با طبیعتی زیبا محسوب می شود. این روستا در 5 کیلومتری شهر هفتکل در استان خوزستان قرار دارد.

روستای شورباریک جاذبه های گردشگری متعددی دارد و مورد توجه مردم است. در سال های نه چندان دور این روستا آسیابی داشت که اهالی با آن گندم را آرد می کردند.

آبشار شورباریک;  جاذبه درجه یک در خوزستان

این آسیاب در 5 کیلومتری مرکز روستا قرار دارد که پس از چند سال باقی مانده است.

در اطراف این آسیاب آبشاری بسیار زیبا درست در محل تلاقی دو رودخانه شور و تلخ هر کدام در یک طرف جریان دارد که به یکی از مهم ترین جاذبه های این روستا تبدیل شده است.

نام محلی این آبشار ملارانی (آهن ملار) به معنای سه پایه آهنی مشک های قدیمی است و مردم شورباریک از این نام و علت نامگذاری آن به این مکان داستان هایی نقل می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا