ایران گردی

آبشار شاهاندشت کجاست؟

تودی تریپ: آبشار شاهاندشت یکی از مرتفع ترین آبشارهای استان مازندران است. این آبشار بسیار مهم است و نام آن در فهرست آثار ملی ایران به چشم می خورد.

آبشار شاهاندشت در کدام استان است؟

آبشار شاهاندشت مرتفع ترین آبشار استان مازندران است و یکی از آثار ملی ایران به شمار می رود. این آبشار پرآب، دائمی و عظیم با شکوهی وصف ناپذیر در سمت جنوبی جاده و رودخانه خراز خودنمایی می کند و در کنار قلعه ملک بهمن بر روی کوهی هرمی مشرف به روستای شاهاندشت فرود می آید.

این اثر طبیعی در جاده خراز و در 96 کیلومتری تهران و 65 کیلومتری آمل قرار دارد. آبشاری 51 متری که منظره ی باشکوه آن از جاده قابل مشاهده است و زیبایی و عظمت آن را حتی از دور می توان دید.

  • اولین مسیر از جاده خراز می گذرد. در این مسیر قبل از رسیدن به شنگلده به جاده روستای شاهاندشت می رسید. پس از پارک ماشین در کنار رودخانه، باید حدود 40 دقیقه پیاده روی تا خود آبشار برسید.
  • برای پیمایش مسیر دوم باید وارد جاده هراز شوید. سپس قبل از رسیدن به شانگلده از پل روستای وانا عبور کنید. در نهایت به روستای شاهاندشت می رسید. از محلی که ماشین را پارک می کنید، تا خود آبشار 15 دقیقه راه است. مسیری که بیشتر مردم از آن استفاده می کنند مسیر دوم است زیرا پیاده روی کوتاه تری دارد و سریعتر به آبشار زیبای شاهاندشت خواهید رسید.

آبشار شاهندش کجاست؟

فصل سفر می تواند همه جنبه های سفر را تحت الشعاع قرار دهد، به خصوص اگر شامل سفرهای شمال باشد. اگر می خواهید از تمام زیبایی های این آبشار لذت ببرید، باید بهترین زمان را برای سفر انتخاب کنید. اجازه دهید شما را در این مورد راهنمایی کنیم.

بهترین زمان برای سفر به این منطقه دیدنی مازندران از اردیبهشت تا مهر است. زیرا هوای منطقه در فصول سرد بسیار سرد است و تحمل این سرما سخت است. همچنین در سرما نمی توانید لذت حمام کردن در آبشار را تجربه کنید. بنابراین پیشنهاد می کنیم اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، بهتر است در فصل های بهار، تابستان و اوایل مهرماه این کار را انجام دهید.

ارتفاع آبشار شاهاندشت

این آبشار از کنار قلعه ملک بهمن بر روی کوهی هرمی شکل مشرف به روستای شاهاندشت فرود می آید.

در ارتفاعات بالای روستای شاهاندشت، آبشار اصلی شاهاندشت با ارتفاع 51 متر بزرگترین آبشار استان مازندران محسوب می شود. این آبشار که دارای سه آبشار است در مجموع حدود 180 متر ارتفاع دارد.

آبشار شاهاندشت از هشت آبشار تشکیل شده است. اولین آبشار حدود 15 متر طول دارد. آبشار دوم به طول حدود 30 متر به مکانی زیبا ختم می شود که درب پشتی قلعه به خوبی نمایان است.

سقوط سوم، چهارم و پنجم از سه پله متوالی تشکیل شده است که می توان آنها را به طول کامل فرود آورد. طول پله ها به ترتیب 10، 18 و 12 متر است و طول کل آبشار سوم، چهارم و پنجم حدود 40 متر است.

آبشار شاهندش کجاست؟

آبشار 25 متری کشام یکی از زیباترین آبشارهای این مسیر است.

پس از عبور از این آبشار به هفتمین آبشار به طول حدود 20 متر می رسیم. طول آخرین (هشتمین) آبشار 35 متر است.

در مجموع 55 متر فرود از بالای آبشار هفتم وجود دارد. زیبایی مناظر اطراف بی نظیر است و دماوند باشکوه را به وضوح می توان دید.

برای بازدید از این منطقه علاوه بر توصیه هایی، بهتر است تجهیزاتی نیز همراه داشته باشید. برخی از این نکات و تجهیزات در زیر ذکر شده است.

  • یادتان باشد که آبشار شاهان دشت جاده آسانی نیست. در نتیجه پیاده روی در این منطقه برای افراد دارای معلولیت و سالمندان سخت است و می تواند سفر را برای آنها سخت کند.
  • همانطور که در بالا ذکر شد، یکی از تفریحات آبشار حمام کردن است. پس فراموش نکنید که لباس اضافی ببرید.
  • گفتیم برای رسیدن به این آبشار باید یک مسیر پیاده روی کرد. توصیه می کنیم برای گشت و گذار در این منطقه به راحتی از کفش مناسب پیاده روی استفاده کنید.
  • از آنجایی که مکان‌های بسیار محدودی برای نشستن و استراحت در نزدیکی آبشار وجود دارد، در نتیجه این مکان‌ها خیلی سریع پر می‌شوند. بنابراین بهتر است صبح زود به آبشار بروید تا جایی برای نشستن و استراحت داشته باشید.
  • زیر آبشار نمانید. زیرا احتمال ریزش سنگ های بزرگ و کوچک وجود دارد. مراقب باش.
  • توصیه ایرانگرد به شما عزیزان مثل همیشه این است که در حفاظت از عرصه های طبیعی کوشا باشید. این طبیعت زیبا فقط یک بار در دسترس ماست و باید برای حفظ آن تمام تلاش خود را بکنیم. در نتیجه تا حد امکان از روشن کردن آتش خودداری کنید، زباله های خود را در سطل زباله بیندازید و به درختان و پوشش گیاهی آسیب نرسانید.

آبشار شاهندش کجاست؟

  • یکی از فعالیت های هیجان انگیزی که می توانید در این آبشارها تجربه کنید، آبشار نوردی است. برای این منظور علاوه بر تجهیزات حرفه ای، به تجربه و مهارت زیادی نیاز است. در نتیجه اگر در این کار تجربه دارید، همراه داشتن وسایل لازم را فراموش نکنید تا لذت سفر را دوچندان کنید.
  • در اطراف این آبشار امکانات خاصی وجود ندارد و تنها یک سفره خانه در نزدیکی آن دیده می شود. در نتیجه بهتر است مواد غذایی و آذوقه مورد نیاز خود را از فروشگاه های روستا تهیه کنید یا هر آنچه را که نیاز دارید از قبل همراه داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا