ایران گردی

آبشار حمید بجنورد؛ آبشاری جذاب و دیدنی

تودی تریپ: بر اساس متون تاریخی، قسمت اعظم منطقه بجنورد در قرون پنجم تا هشتم هجری قمری مسکونی و آباد بوده است. منطقه بجنورد با شروع دوران مغول و تیموری آسیب زیادی دید. نتایج بررسی و پهنه بندی محوطه های باستانی نشان می دهد که محوطه های باستانی شناسایی شده متعلق به دوره میان سنگی از هزاره چهارم تا یکم پیش از میلاد، نقش مهمی در شکل گیری زیستگاه های اولیه اطراف رودخانه اترک داشته اند.

آشنایی با بجنورد

شهرستان بجنورد مرکز استان خراسان شمالی در منطقه شمال شرق کشور است که به عنوان چهل و چهارمین شهر ایران شناخته می شود. در فارسی میانه پس از اسلام به آن بُزنجرد می گفتند و امروزه به بجنورد معروف است.

شهر بوینورد در پای آلاداغ ساخته شده است و بر اساس سرشماری سال 2010، 199791 نفر جمعیت دارد. شهرستان بروجرد 3619 وسعت دارد و از نظر شهرستان های همجوار می توان گفت شهرستان بجنورد از شرق با شهرستان شیروان، از غرب با شهرستان مانه و سملقان، از جنوب به شهرستان اسفرین و از جنوب غربی با شهرستان جاجرم همسایه است.

آبشار حمید بجنورد;  آبشاری جذاب و دیدنی

ضمناً این شهر در حدود 40 کیلومتری شمال با ترکمنستان مرز مشترک دارد. در زیر می خواهیم شما را بیشتر با این شهر و جاذبه های آن آشنا کنیم، پس اگر به شهر بجنورد سفر نکرده اید، حتما سفر به این شهر زیبا را در برنامه خود قرار دهید.

شهر بوینورد در سال ۱۱۰۰ میلادی توسط یکی از امیران قوم شادلو تأسیس شد. اما پس از آن در اثر شورش حسن خان سالار این شهر آسیب جدی دید که توسط فرزندان تولی خان تعمیر شد.

در قرون پنجم و هشتم هجری، قسمت اعظم منطقه بجنورد مسکونی بود که با شروع دوره مغول و تیمور آسیب های زیادی دید. نتایج بررسی ها و پهنه بندی مناطق باستانی نشان می دهد که قدمت محوطه های باستانی کشف شده مربوط به دوره میان سنگی از هزاره چهارم تا هزاره اول پیش از میلاد است که نقش مهمی در شکل گیری سکونتگاه های اولیه در اطراف رودخانه اترک داشته است.

آبشار حمید بجنورد;  آبشاری جذاب و چشمگیر

از آثار به جا مانده از دوره ساسانی می توان به بنای سنگی معروف به آتشکده اسپهو اشاره کرد که نشان از اهمیت خراسان شمالی در آن زمان دارد. علاوه بر این، شهرستان بجنورد پیوند عمیق فرهنگی و اجتماعی با سایر نقاط کشور دارد.

امروزه بومیان بجنورد و خراسان شمالی که به تات ها معروف هستند در قسمت میانی شهر بجنورد و محله های جنوب شهر زندگی می کنند. زبان و گویش مردم این شهر لهجه فارسی تاتی برگرفته از فارسی استاندارد است که به دلیل گذشت زمان به فراموشی سپرده شده است. زبان های دیگری مانند فارسی-ترکی، فارسی-کردی، فارسی-ترکی-کردی و لهجه های کرمانجی نیز در این استان رواج دارند و طبق دایره المعارف بزرگ اسلامی، بخش زیادی از ساکنان بجنورد را شادلو تشکیل می دهند. کردها

بجنورد مرکز شهرستان بجنورد در استان خراسان شمالی است که در دامنه آلاداغ قرار دارد. این شهر ۱۰۷۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و تا تهران ۸۲۱ کیلومتر فاصله دارد.

آبشار حمید بجنورد;  آبشاری جذاب و دیدنی

شهرستان باینورد از شمال با ترکمنستان، از شمال شرقی به جنوب شرقی با شیروان، اسفرین و از جنوب غربی به شمال غربی با جاجرم، آشخانه و راز همسایه است.

این شهر دارای مناطق کوهستانی و در اکثر نقاط خود فلات های مرتفع است. بنابراین در فصل زمستان این شهر بسیار سرد است و میانگین روزهای یخبندان به 100 روز می رسد. در تابستان این شهر روزهای نسبتا گرمی دارد. به همین دلیل شهر بجنورد تغییرات دمایی گسترده ای را تجربه می کند.

آبشار حمید بجنورد

آبشار حمید بینورد با ارتفاع 25 متر یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان بینورد است که در 7 کیلومتری بئینورد در روستایی به همین نام واقع شده است. آب این آبشار از روستای آبچور سرچشمه می گیرد و پس از طی چند کیلومتر و گذر از مناطق مختلف در کوه حمید زیبایی طبیعت را به بینندگان خود نشان می دهد. این آبشار در انتهای یک دره صخره ای پر پیچ و خم قرار دارد و ریزش آب از دو ستون سنگی 25 متری، آواز زیبایی از طبیعت را به گوش مخاطب می رساند.

آبشار حمید بجنورد;  آبشاری جذاب و دیدنی

چشمه های جوشان متعدد و حوضچه های سنگی کوچک در داخل و اطراف دره ساخته شده است که آب خنکی را در اختیار گردشگران قرار می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا