ایران گردی

آبشار تونل کوهرنگ کجاست؟

تودی تریپا _ خدمات توریستی: آبشار تونل کوهرنگ در نزدیکی شهر چالگرد از توابع شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و یکی از سرچشمه های رودخانه کارون و زاینده رود است.

این آبشار که یکی از جاذبه های گردشگری کوهرنگ محسوب می شود، بر اثر سرریز آب تونل اول کوهرنگ، تونلی که در سال 1332 برای انتقال آب از چشمه کوهرنگ و سایر چشمه های اطراف به زاینده رود ساخته شد، ایجاد شده است.

در نزدیکی این آبشار امکانات زیادی مانند محل اقامت مسافران، پارکینگ، سرویس بهداشتی، غرفه های سوغات و صنایع دستی، آلاچیق وجود دارد.

آشنایی با اولین تونل کوهرنگ

اولین تونل کوهرنگ تاریخچه جالبی دارد. در طول تاریخ، تلاش های ناموفق بسیاری برای ساخت اولین تونل کوهرنگ صورت گرفته است. اولین تلاش برای ساخت این تونل در زمان ساسانیان انجام شد.

در دوره صفویه شاهان صفوی قصد داشتند آب کارون را به زاینده رود انتقال دهند. در این دوره شاه طهماسب اول صفوی دستور حفر کوه کرکنان را داد تا آبراهی برای انتقال آب از کارون به زاینده رود ایجاد شود.

پس از شاه طهماسب اول، شاه عباس اول صفوی به مردم بختیاری دستور داد تا سنگ های گردنه بین کوهرنگ و چالگرد را برای ایجاد آبراهه تخریب کنند. این پروژه تا زمان پهلوی متوقف شد و در سال 1332 اولین تونل کوهرنگ افتتاح شد.

آبشار تونل کوهرنگ کجاست؟

این تونل 2900 متر طول دارد. تونل دوم و سوم پس از انقلاب در سال های 66 و 1396 افتتاح شد که این سه تونل سالانه به طور متوسط ​​حدود 255 میلیون متر مکعب آب را به حوضه زاینده رود منتقل می کند.

با توجه به قرار گرفتن تونل کوهرنگ در آب و هوای سرسبز و خوش آب و هوا، سفرمارکت پیشنهاد می کند در ماه های اردیبهشت و خرداد از این مکان دیدن کنید.

اگرچه بهترین زمان برای سفر به تونل اول کوهرنگ در ماه های اردیبهشت و خرداد است، اما اگر در فصل زمستان قصد سفر به تونل اول کوهرنگ را دارید، می توانید پیست اسکی چالگرد را در نزدیکی تونل کوهرنگ انتخاب کنید.

استان چهارمحال و بختیاری علاوه بر پیست اسکی دارای جاذبه های گردشگری بسیار جذابی است. در این استان جاذبه هایی برای هر سلیقه و هر فصلی وجود دارد. در فصل بهار می توانید از لاله های واژگون دیدن کنید.

فصل تابستان برای علاقمندان به اسکی تابستانی در ارتفاعات زرد کوچ مناسب است و فصل پاییز بهترین گزینه برای گشت و گذار در اکوسیستم عشایر بختیاری است.

از آنجایی که استان چهارمحال و بختیاری کوچک است، در کمتر از یک هفته علاوه بر تونل کوهرنگ، می توانید به راحتی از جاذبه های جذاب و چشم نواز استان مانند چشمه دیمه، چشمه مروارید، چشمه سرداب، چما لذت ببرید. غار یخی و روستای پلکانی سر آقاسید.

روستای پلکانی سیر آقا سید که به ماسوله زاگرس معروف است در 45 کیلومتری شهر چالگرد است. این روستا در میان رشته کوه زرکوخ در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد که از طریق جاده خاکی به چالگرد متصل می شود.

قرار گرفتن روستا در منطقه ای کوهستانی دلیلی است که اهالی روستا در فصل زمستان با یخبندان و سرمای شدید دست و پنجه نرم می کنند.

روستاییان روزهای خود را به سنتی ترین روش ها می گذرانند. اگر به این روستا سفر کردید، غذاهای محلی چهارمحال و بختیاری را امتحان کنید.

آش کاردین، کباب بختیاری، آش برگ و نان گولک از غذاهای معروف این روستا هستند که طعم بی نظیری در دهان شما خواهد داشت.

آبشار تونل کوهرنگ کجاست؟

درباره کوهرنگ

کوهرنگ در شهرستان چالگرد استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. دیوانه یکی از شهرستان های کوهستانی استان چهارمحال و بختیاری است 85 کیلومتری شهرکرد یافت می شود.

طبیعت بکر و بکر کوهرنگ در کنار جاذبه های گردشگری شگفت انگیزش همه ساله گردشگران زیادی را از سراسر کشور و حتی جهان به سوی خود می کشاند.

این منطقه در هر فصلی جذابیت خاص خود را دارد. مثلا در فصل بهار دوستداران طبیعت می توانند صفحه لاله های وارونه یا علاقه مندان به فصل تابستان داروهای گیاهی و اسکی تابستانی در قله مرتفع پوشیده از برف زردکو بختیاریمی تواند تفریح ​​و گشت و گذار داشته باشد.

آدرس چشمه کوهرنگ: چهارمحال و بختیاری، روستای دیمه، دو کیلومتری چالگرد، چشمه کوهرنگ.

راه دسترسی به چشمه کوهرنگ آسان و هموار نیست. برای رفتن به این منطقه و بازدید از چشمه باید در طبیعت بکر قدم زد. از جانب شهر اصفهان در کنار چشمه کوهرنگ، حدود 200 کیلومتر ابتدا باید وارد جاده شهرکرد شوید و از آنجا به سمت کوهرنگ حرکت کنید.

در فصل تابستان بیشتر مردم به دنبال مقصدی برای فرار از گرما هستند، شهر کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری یکی از مواردی است که گزینه بسیار مناسبی برای سفرهای تابستانی محسوب می شود.

این شهر که به خاطر چشمه های آب معدنی سرسبزش معروف است، منطقه ای زیبا است که می توانید در آن بنشینید و از مزارع گل لاله و طبیعت بکر تماشا کنید.

اگر ساکن تهران هستید و می خواهید برای تعطیلات خود برنامه سفر به کوهرنگ داشته باشید، باید بدانید که رسیدن به کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری حدود 7 ساعت زمان می برد.

آبشار تونل کوهرنگ کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا