ایران گردی

آبشار تونل کوهرنگ؛ جاذبه‌ای جالب و دیدنی در چهارمحال و بختیاری

تودی تریپ: آبشار تونل کوهرنگ در نزدیکی شهر چالگرد از توابع شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و یکی از سرچشمه های رودخانه کارون و زاینده رود است.

طغیان آب اولین تونل کوهرنگ را ایجاد کرد، تونلی که در سال 1332 برای انتقال آب از چشمه کوهرنگ و سایر چشمه های اطراف به زاینده رود ساخته شد.

در نزدیکی این آبشار امکانات زیادی مانند محل اقامت مسافران، پارکینگ، سرویس بهداشتی، غرفه های سوغات و صنایع دستی، آلاچیق وجود دارد.

ویژگی های جالب آبشار تونل کوهرنگ

با رسیدن به کوهرنگ اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می کند آبشار تونل کوهرنگ است. این آبشار توسط آب جاری از تونل اول کوهرنگ به وجود آمده است. این تونل برای انتقال آب از چشمه کوهرنگ و سایر چشمه های اطراف به زاینده رود در سال 1332 در منطقه کوهرنگ که هم اکنون شهر توریستی چالگرد مرکز شهرستان کوهرنگ در آن قرار دارد ایجاد شد. تلاش برای انتقال این آب به زمان های بسیار دور برمی گردد.

اولین مطالعات انتقال آب از رودخانه بیرگان به حوضه زاینده رود به سال های پس از جنگ جهانی دوم بازمی گردد. در نتیجه این مطالعات، طراحی و اجرای بند انحرافی و اولین تونل کوهرنگ به مهندسان مشاور الکساندر گیپ سپرده شد و ساخت تونل کوهرنگ در مهرماه 1327 آغاز و در مهرماه 1332 به بهره برداری رسید.

این سامانه که شامل سد و تونل 2900 متری است سالانه حدود 255 میلیون مترمکعب آب را به حوضه زاینده رود منتقل می کند. آب تونل کوهرنگ با فشار زیاد بیرون می آید و در عین حال احساس هیجان و ترس را به شما القا می کند.

آبشار تونل کوهرنگ;  جاذبه ای جالب و دیدنی در چهارمحال و بختیاری

در شهر کوچک کوهرنگ این تونل از دور دیده می شود. یک مجتمع مسکونی درست در کنار آبشار ساخته شده است که اگر خوش شانس باشید یا آخر هفته نیست می توانید به راحتی یک آپارتمان برای مدت مورد نظر با قیمت مناسب اجاره کنید. آپارتمان ها تمیز و مرتب هستند و شما راضی به یک شب در کنار آبشار خواهید بود.

راه دسترسی به اولین تونل کوهرنگ با وسیله نقلیه شخصی و تورهای گردشگری به راحتی قابل دسترسی است. برای رسیدن به تونل اول کوهرنگ دو مسیر وجود دارد. در اولین مسیر که کوتاه ترین است، می توانید از جاده چالگرد – دیمه به تونل کوهرنگ برسید.

مسیر دوم شما را از طریق جاده فارسان – چلگرد به تونل کوهرنگ می رساند. نزدیکترین فرودگاه به تونل اول کوهرنگ شهرکرد است. با توجه به اینکه فاصله چلگرد تا شهرکرد 90 کیلومتر است، می توانید از تاکسی های فرودگاه بخواهید تا شما را به آنجا برسانند.

تونل های جذاب کوهرنگ

اولین تونل کوهرنگ تاریخچه جالبی دارد. در طول تاریخ، تلاش های ناموفق بسیاری برای ساخت اولین تونل کوهرنگ صورت گرفته است. اولین تلاش برای ساخت این تونل در دوره ساسانیان انجام شد.

در دوره صفویه شاهان صفوی قصد داشتند آب کارون را به زاینده رود انتقال دهند. در این دوره شاه طهماسب اول صفوی دستور حفر کوه کرکنان را داد تا آبراهی برای انتقال آب از کارون به زاینده رود ایجاد شود.

آبشار تونل کوهرنگ;  جاذبه ای جالب و دیدنی در چهارمحال و بختیاری

پس از شاه طهماسب اول، شاه عباس اول صفوی به مردم بختیاری دستور داد تا سنگ های گردنه بین کوهرنگ و چالگرد را برای ایجاد آبراهه تخریب کنند. این پروژه تا زمان پهلوی متوقف شد و در سال 1332 اولین تونل کوهرنگ افتتاح شد. این تونل 2900 متر طول دارد.

تونل دوم و سوم پس از انقلاب در سال های 66 و 1396 افتتاح شد که این سه تونل سالانه به طور متوسط ​​حدود 255 میلیون متر مکعب آب را به حوضه زاینده رود منتقل می کند. با توجه به قرار گرفتن تونل کوهرنگ در آب و هوای سرسبز و خوش آب و هوا، سفرمارکت پیشنهاد می کند در ماه های اردیبهشت و خرداد از این مکان دیدن کنید.

تونل کوهرنگ 2: طراحی و اجرای سد انحرافی کوهرنگ و تونل دوم توسط مهندسین مشاور صغرا انجام شد و این سامانه در سال 1364 به بهره برداری رسید و از سال 1366 با تکمیل ساخت سد و تونل ماربران و انتقال 115 میلیون مترمکعب. آب از چشمه های مارباران و کلنچین تا پشت این سد، سد دوم و تونل کوهرنگ سالانه حدود 255 میلیون متر مکعب آب مخزن سد جاده زاینده را تامین می کند.

تونل کوهرنگ 3: طراحی و ساخت سومین سد و تونل کوهرنگ در دهه 60 توسط مهندسان مشاور زاینداب و تهران برکلی مورد بازنگری قرار گرفت که در 120 کیلومتری جنوب شرقی شهرکرد به منظور هدایت آب از رودخانه کوهرنگ (از شاخه های اصلی کارون) انجام شد.

گزارش این مطالعات و نقشه های اولیه سد، سازه های مرتبط و تونل انتقال آب در سال 1367 خورشیدی منتشر شد. در سال 1370 اسناد مناقصه تونل سوم کوهرنگ تهیه شد و پس از مناقصات بین المللی و سپس داخلی، شرکت ساختمانی تبلیه برنده مناقصه شد و زیر نظر شرکت زینداب شروع به کار کرد.

آبشار تونل کوهرنگ;  جاذبه ای جالب و دیدنی در چهارمحال و بختیاری

در سال 1377 شمسی، سازمان آب منطقه ای اصفهان با توجه به گذشت یک دهه از تحقیقات و لزوم استفاده از آمار و اطلاعات جمع آوری شده در این مدت برای به روز رسانی آمارها با استفاده از اطلاعات جدید و بررسی طرح ها و مبانی طرح، مطالعات تکمیلی فاز سد به شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس و همچنین مطالعات تکمیلی مرحله دوم تونل انتقال آب کوهرنگ 3 مشارکت مهاب قدس زینداب.

در نتیجه تونل سوم کوهرنگ برای تامین و انتقال آب به میزان حدود 255 میلیون متر مکعب در سال برای تامین بخشی از کمبود آب منطقه مرکزی ایران برای مصارف شرب، صنعت، کشاورزی و افزایش حجم حجم آب سد زاینده رود اصفهان با کمک مخزن کوهرنگ 3 طراحی و اجرای آن آغاز شده است. به گفته برخی کارشناسان، تونل سوم کوهرنگ دلیل خشک شدن چشمه های مهم کشور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا