ایران گردی

آبشار آسیاب خرابه؛ جاذبه‌ای خاص و تماشایی در آذربایجان شرقی

تودی تریپ: استان آذربایجان شرقی به دلیل داشتن آب و هوای کوهستانی دارای شگفتی های طبیعی بسیاری است که همه ساله گردشگران و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. یکی از این عجایب زیبا، آبشار آسیاب خرابه در شهر جلفا است.

اگر از عاشقان طبیعت هستید، می دانید که وقتی چشمه ها، کوه ها و درختان در کنار هم قرار می گیرند، محیطی شگفت انگیز برای پیاده روی ایجاد می کنند. آبشار آسیاب خرابه همه این عناصر را در کنار هم دارد و نوید یک سفر عالی را به هر گردشگری می دهد. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با این آبشار زیبا آشنا کنیم.

از خرابه های آبشار آسیاب دیدن کنید

در دل کوهی پوشیده از درخت، دیوار بلندی را تصور کنید که پوشیده از خزه است که از بالای آن آبشاری شفاف جاری است و همانطور که قطرات آب را روی صورت شما می پاشد، صدای آرامش بخش آن همه صداهای دیگر را خاموش می کند.

بعید است در چنین مکانی قرار بگیرید و حداقل برای چند ساعت خستگی، ناراحتی و مشکلات خود را فراموش نکنید. اگر قصد فرار از شهر و مشکلات آن را دارید و دلتان را به طبیعت بکر بسپارید، آبشار آسیاب مخروبه جلفا مکانی است که به آن نیاز دارید.

این آبشار که در زبان محلی خرابه دیرمان نامیده می شود، در نزدیکی آسیاب قدیمی و فرسوده قرار داشت. آسیاب مکانی است که در گذشته غلاتی مانند گندم و جو را آسیاب می کردند. در کنار رودخانه ها آسیاب های آبی می ساختند تا بتوانند سنگ آسیاب را با نیروی آب حرکت دهند و دانه گندم یا جو را زیر سنگ آسیاب کنند.

آبشار آسیاب خراب؛  جاذبه ای خاص و دیدنی در آذربایجان شرقی

آسیاب جلف که به آسیاب ویران معروف است، سال هاست که ویران شده و دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد. در سال های اخیر ساختمان آسیاب برای بازدید گردشگران بازسازی شده است و همچنین می توانید در سفر به آبشار از آسیاب دیدن کنید و از عملکرد آسیاب مطلع شوید. ارتفاع ساختمان آسیاب حدود 10 متر و مساحت آن 200 متر مربع است.

آسیاب مخروبه جلفا در 40 کیلومتری شرق شهر جلفا و در مرز ایران و جمهوری آذربایجان و در حاشیه رودخانه ارس قرار دارد. برای رسیدن به آسیاب خرابه ابتدا باید به تبریز رفته و از آنجا از طریق جاده مرند – جلفا به سمت جلفا حرکت کرده و در 27 کیلومتری هادیشهر و 5 کیلومتری روستای مینجن آباد به آسیاب خرابه برسید.

پس از رسیدن به منطقه آبشار، باید ماشین خود را پارک کنید و بقیه راه را به سمت آبشار پیاده روی کنید. آبشار آسیاب خرابه را در تمام فصول سال می توانید ببینید، هم طبیعت سرسبز و شکوفه آن در بهار و تابستان زیباست و هم چشم انداز آبشار یخ زده پوپیس در زمستان.

دیدنی های آسیاب آبشاری ویران شده

ارتفاع آبشار اصلی آسیاب مخروبه حدود 15 متر است. آب این آبشار از چشمه ای تامین می شود که از کوه کیامکی یکی از کوه های مرتفع در غرب منطقه دیزمار ارسباران و شهرستان مرند و بخش زنوز سرچشمه می گیرد. آبشار پس از عبور از میان گیاهان آبزی و خزه ها به نهری می پیوندد که در کف دره جاری است و به سمت شمال می ریزد. همچنین در سمت راست دره، آبشارهای کوچک و بزرگ دیگری را می‌بینید که پاییز آنها با موسیقی زیبای طبیعت به صدا در می‌آید.

آبشار آسیاب خراب؛  جاذبه ای خاص و دیدنی در آذربایجان شرقی

در زمستان سال 1392 آبشار آسیاب مخروبه از سرما یخ زد و بر اثر این یخ زدگی و سنگینی بیش از حد تلی از یخ، سنگ بزرگ پوشیده از خزه سقوط کرد. همچنین در گوشه و کنار این آبشار علائم خطر سقوط وجود دارد. پس هنگام بازدید و لذت بردن از این مکان باید از این خطر آگاه بود.

در نزدیکی آبشار مخروبه جلفا، آسیاب قدیمی و از بین رفته وجود دارد. در گذشته مردم منطقه گندم های خود را در این آسیاب ها آرد می کردند. ارتفاع این آسیاب 10 متر و مساحت قسمت زیرین آن 200 متر مربع است. در سال های اخیر این آسیاب برای بازدید گردشگران و مسافران بازسازی و احیا شده است.

زیباترین جاذبه های اطراف

جلفا شهری مرزی بین ایران و ارمنستان است که ویژگی های منحصر به فرد آن آن را به مقصد بسیاری از گردشگران تبدیل کرده است. پیشنهاد می کنیم اگر قصد بازدید از آبشار آسیاب خرابه را دارید، بازدید از جاذبه های جلفا را در برنامه سفر خود قرار دهید. این شهر مرزی علاوه بر مناظر زیبا و کلیساهای تاریخی، مملو از بازارچه های مرزی است که مسافران زیادی از آن بازدید و خرید می کنند. در زیر شما را با برخی از مهم ترین نقاط گردشگری این منطقه آشنا می کنیم:
• یکی از نزدیک ترین جاذبه ها به آبشار آسیاب خرابه جلفا، رودخانه ارس و جاده مرزی ارس. جاده مرزی ارس جاده ای است که از ارس شروع و به جلفا ختم می شود. بی شک این جاده را می توان یکی از زیباترین جاده های کشور دانست که رانندگی و پیاده روی در آن یکی از لذت بخش ترین تجربه هاست. جاده ای با رودخانه ارس در یک طرف و کوه ها، جنگل ها و خانه های روستایی در طرف دیگر.
• سد ارس که در 40 کیلومتری جلفا و بر روی رودخانه ارس ساخته شده است.
• حمام تاریخی جلفا که در مسیر جاده تبریز به جلفا قرار دارد.

پس از دیدن آبشار از خرابه‌های آسیاب جلفا و دیدن دیدنی‌های این مکان، بازدید از دیگر جاذبه‌های این منطقه مرزی مانند روستای کردشت، کلیسای سنت استپانوس، رود ارس و سواحل زیبای آن را پیشنهاد می‌کنیم. و خرید در بازارچه های مرزی منطقه.

آبشار آسیاب خراب؛  جاذبه ای خاص و دیدنی در آذربایجان شرقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا