ایران گردی

آبشار آتشگاه لردگان؛ عجیب‌ترین آفرینش‌های طبیعت

تودی تریپ: یکی از دیدنی ترین آبشارهای کشورمان آبشار آتشگاه لردگان است که به آبشار مینیاتوری نیز معروف است. این آبشار در جنوب استان چهارمحال و بختیاری و در حدود 50 کیلومتری لردگان در دل روستای آتشگاه واقع شده است. راه نسبتا طولانی تا ایستگاه آتش نشانی دارید. اما نگران نباشید، این مسیر با آبشارهای آبشاری، مناظر خارق العاده، دره ها و سرسبزی جذاب از سختی مسیر می کاهد.

این آبشار از ارتفاعات دانا در رشته کوه زاگرس مرکزی در جنوب استان اصفهان و شمال کوگیلویه و بویراحمد سرچشمه می گیرد. آبشار آتش‌گیاه با تشکیل رودخانه خرسان آغاز می‌شود و با عبور از پستی‌ها، ارتفاعات و دره‌های متعدد، یکی از سرچشمه‌های اصلی رودخانه کارون را تشکیل می‌دهد و در نهایت به سد کارون 3 می‌ریزد. شیب زیاد و ارتفاعات این مسیر نیز باعث شده است. آبشارهای کوچک زیادی ایجاد کرد. بر اساس اختلاف حجم آب در فصول مختلف، برخی تعداد آبشارها را 7 و برخی دیگر 10 آبشار می دانند.

آبشار آتشگاه لردگان;  عجیب ترین خلاقیت های طبیعت

موقعیت آبشار آتشگاه

آبشار آتشگاه لردگان در 190 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری و 40 کیلومتری شهر لردگان قرار دارد که البته روستای سردشت تنها 20 کیلومتر با آن فاصله دارد.

در مسیر رسیدن به آن با ماشین از روستاهای میلاس، سردشت و رودخانه خزسان عبور خواهید کرد که در نهایت به روستای آتشگاه ختم می شود. آتشگیاه نام روستایی است که در پایین دست این آبشار و در سر چشمه ها قرار دارد و گفته می شود که ربطی به کانون زرتشتیان ندارد.

این آبشار در دره ای سه کیلومتری قرار دارد و از رودخانه خرسان سرچشمه می گیرد. رودخانه خرسان یکی از سرچشمه‌های اصلی رودخانه کارون است که از ارتفاعات برفی کوه‌های دنا و زاگرس در شمال استان کهگیلوبه و بویراحمد و جنوب استان اصفهان سرچشمه می‌گیرد.

چند رودخانه دیگر در استان چهارمحال و بختیاری به آن می پیوندند و سپس وارد استان خوزستان می شوند.

آبشار آتشگاه لردگان;  عجیب ترین ساخته های طبیعت

روستای آتشگیاه که خاطره سرداران را تداعی می کند، دره ای باریک و زیبا با جلوه های بکر و طبیعی است. در وسط دره رودخانه ای خروشان جاری است و در زمین های اطراف سنگ آهک و گچ و گردو کهنه و چنار و بلوط و زبان گنجشک دیده می شود. شیب ها و پستی ها و ارتفاعات زمین های کوهستانی آبشارهای کوچک متعددی به طول 3 کیلومتر ایجاد کرده است. اگر به لردگان رفتید، پیشنهاد می کنیم از پیست اسکی چالگرد در حاشیه روستای چالگرد که در ضلع شرقی دامنه کوه کارابانی قرار دارد، دیدن کنید.

تفریحات و امکانات آبشار آتشگیاه

پیاده روی جاده آبشار: پیاده روی شما در آبشار از روستای آتشگاه شروع می شود. پیش روی شما مسیری هموار در دل طبیعت است که صدای جوشان آب در آن در اکثر نقاط به گوش می رسد. مسیر از سمت رودخانه شروع می شود، جاده کم کم باریک می شود و از سمت رودخانه به بالای دره می رود. در مسیر آبشارهای چند پله ای را می بینید و پس از عبور از آنها به اولین آبشار بزرگ و پرآب دره یعنی آبشار مینیاتوری یا آتشگیاه می رسید.

آبشار آتشگاه لردگان;  عجیب ترین ساخته های طبیعت

به این نکته توجه کنید، راه رسیدن به این نقطه سخت نیست و اکثر افراد می توانند از آن عبور کنند، البته در برخی فصول مانند فروردین و فروردین به دلیل افزایش حجم آب ممکن است در برخی نقاط مجبور به پیاده روی در آب شوید.

بالا رفتن از آبشار آتشگاه: در بالای آبشار آتشگاه چندین آبشار دیگر وجود دارد که یکی از آنها دوقلو نام دارد که برای رسیدن به آن باید از صخره های اطراف آبشار آتشگاه بالا بروید. تجربه ای که اکثر کاربران آن را چالش برانگیز و دشوار می دانند. اما اگر از پس این چالش برآیید به یک آبشار دوقلو زیبا و یک چشمه فیروزه ای می رسید. توجه داشته باشید که برای پیمودن این مسیر بهتر است از یک فرد با تجربه کمک بگیرید و مراقب باشید.

پیک نیک و عکاسی: می توانید ساعت ها در کنار این زیبایی ها بنشینید. در ابتدای مسیر امکاناتی مانند سکو و سرویس بهداشتی وجود دارد.

استحمام: حوض‌های کوچکی در برخی قسمت‌ها تشکیل شده است که به حمامی جذاب دعوت می‌کند.

آبشار آتشگاه لردگان;  عجیب ترین ساخته های طبیعت

در ابتدای روستا چندین پارکینگ برای گردشگران در نظر گرفته شده است، کافی است قبل از پارک میزان پارک با آنها را مشخص کنید تا بعداً دچار مشکل نشوید.

در سال های اخیر سوپرمارکت های متعددی در این روستا افتتاح شده و اتاق هایی را با قیمت های مختلف به گردشگران اجاره می دهند. پیشنهاد می کنیم مانند هزینه پارکینگ، قیمت اجاره اتاق را از قبل هماهنگ کنید.

آسفالت جاده بد است و پیچ های زیادی دارد و علائم هشدار دهنده زیادی وجود ندارد، بنابراین اگر با احتیاط و آهسته رانندگی کنید.

بعد از شهر لردگان دیگر سوپرمارکتی در دسترس نیست و امکانات محدود است، پس تا جایی که ممکن است همراه داشته باشید.

وقتی به آنجا می رسید، متاسفانه بچه های زیادی به سمت ماشین می آیند و از شما غذا می خواهند.

بنابراین پیشنهاد می کنیم سفر خود را طوری برنامه ریزی کنید که صبح زود در محل حاضر شوید، از تورهای موجود استفاده کنید یا از قبل با افراد محلی هماهنگ کنید تا مشکلی پیش نیاید.

بعد از پارک ماشین پیاده روی طولانی در جاده وجود دارد، بنابراین کفش مناسب بپوشید و سعی کنید از نظر بدنی آماده باشید.

آبشار آتشگاه لردگان;  عجیب ترین ساخته های طبیعت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا